LEIDS DETAIL 74

Niet echt een Leids detail, die eerste foto, maar wel een leuk stukje oud Leiden. Waar is dit en als bonusvraag: wat is dat voor een poortje? Op de tweede foto een gevelsteen en als laatste een stukje van een gevel, waarbij de letters een aanwijzing kunnen zijn. Onderaan weer de beschrijvingen.

De eerste foto is een gedeelte van de achter het Rapenburg gelegen Doelengracht. Het poortje is de ingang van het Eva van Hoogeveenhof.
Op de tweede foto een ingemetselde steen bij Maarsmansteeg 12. In 1578 werd hier op last van de burgemeester een toegangspoortje tot het stadhuis afgebroken, wegens uitbreiding van dat stadhuis.
De gevel die je op de derde foto ziet, is van de Stichting Groeneveld uit 1882 aan de Oude Vest 41. Ofschoon de G wel heel erg is gestileerd, staan hier toch echt de letters G, V en S. Het hofje met acht huisjes en een regentenkamer werd in 1878 gesticht door Eduard Cornelis Groeneveld en was bestemd voor weduwen van predikanten. Hieronder een totaalbeeld van het gebouw.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

22 reacties op LEIDS DETAIL 74

  1. Judith zegt:

    Een uit drie (de bovenste), het schiet niet zo op dit jaar!

  2. plato zegt:

    Mooie uiteenzettingen. Vooral die steen intrigeert. In de 80 jarige oorlog ging de uitbreiding van het gemeentehuis doodgemoedereerd door. Grappig.

  3. Zakina zegt:

    Bij de eerste dacht ik een poortje naar hofjes 🙂
    Weer een heerlijk logje 🙂

  4. f r e d zegt:

    dat “slurpbakje” vind ik ook wel een aardig detail.

  5. Marcel zegt:

    Voor mij is dit weer een logje om van te genieten.

  6. Niklas zegt:

    Bij die bovenste foto gun ik je de wereldpremiere van het begin van een nieuw gedicht van mijn hand (ontstaan in Schagen):
    De muur van huizen vormt
    een gesloten front tegen de straat
    waar alles voorbijgaat
    eendengekwaak in de vijver
    niets blijft

  7. fred zegt:

    Hi Tagrijn,
    Leuke site.
    Leuk dat je via Sjoukje op m’n log leftemo.web-log.nl bent geweest. Ik stuur vanwege tijdgebrek even een kort berichtje om te laten weten dat ik je reactie zeer op prijs stel. Ik ga binnenkort wat uitgebreider alle web logs bekijken want het is leuk om te zien waar iedereen zich mee bezig houdt.
    Groetjes, Fred

  8. HUUB zegt:

    mooi hoe details uit Leiden ook lijken op details uit Zwolle…

  9. Al weer een week voorbij, tijd vliegt. En de fotoreeks is weer heel mooi.

  10. Sjoukje zegt:

    Gezellig vind ik zo`n hofje, mooi al die verschillende geveltje.
    Een gezellig weekendje!
    Groetjes Sjoukje
    Een gezellig weekendje!
    Groetjes Sjoukje

  11. Brimstone zegt:

    Pfff…..wel een hele moeilijke deze keer!
    Die steen in de Maarsmansteeg had ik nog nooit gezien! Schandalig!

  12. Thérèse zegt:

    Ik ken Leiden nauwelijks, ben er alleen heel vroeger geweesr, als we op vakantie in Katwijk waren. Toch leuk om zo er wat van te zien. (Tevreden over je nieuwe camera?)

  13. Jaco zegt:

    Nummer twee was me een aantal weken geleden ook opgevallen, ik wilde daar nog het een en ander over opzoeken, dus die moeite is me bespaard gebleven. De Doelengracht had ik moeten weten, maar helaas. Één uit drie dus. Prettig weekend!

  14. Eva zegt:

    Leuk om te zien.
    Leer Leiden al aardig kennen.
    Die steen is heel bijzonder!
    Mooie serie had je hiervoor over allerlei
    kunstwerken!
    gr eva

  15. loontjuh zegt:

    Ik ben wel bekend in Leiden, maar euhh, hihi…wel leuke foto’s…een muzikale groet en fijn weekend.

  16. Henriette zegt:

    Ik reed gisteren langs een prachtig gebouw en moest direct aan jou denken. Jouw Leidse logjes hebben mij ook wat meer oog voor detail gegeven om wat verder te kijken dan alleen de stenen muren. Stukje geschiedenis.

  17. klaproos zegt:

    ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    ehhhhhhhhhhhh
    ehhhhhhhhhhhhhhknarsetandend worstel ik door mijn verstand,
    da’s zo dik al blubber man….
    mijn geheugen dan..
    ook al niks…
    tssssssssssssssssss
    ik weet het niet en schuif maar blij doro naar de oplossing :-))
    phewww.
    dank je wel tagrijn:-))
    maak er een fijn weekend van hé.
    groetjes
    klaproos

  18. Di Mario zegt:

    Deze keer is het heel makkelijk, echt.
    De eerste staat in oud leiden en het poortje is ervoor om er doorheen te lopen.
    De tweede is een sloopmuur voor relschoppers, die muur mogen ze afbreken, maar nooit verder dan die tegel.
    Dan is de derde het tuchthuis voor relschoppers die toch meer van dat muurtje hebben afgebroken… en dan dan moet foto 1 er ook wel iets te maken mee hebben..
    Ehhhh, door dat poortje ga je naar het derde gebouw.. Zoiets…
    En klopt het?
    Love As Always
    Di Mario

  19. sylvester zegt:

    Nu ben ik wel vaker in Leiden geweest, en ik ben ook wel eens door een poortje gelopen, maar of dat deze was zou ik echt niet weten, ik vind die herenhuizen er wel mooi uitzien, die andere 2 foto’s zeggen me zoals gewoonlijk weer niets 😉

  20. lenie zegt:

    nondedju ….wat is weblog traag ……….de details zijn nog steeds nieuw voor mij..maar net als Beuzeblaadje ..ga ik ze ooit zien …..die details hebben mij overtuigd ….;)
    tagrijntje …heb je goed gedaan zal je even voor zijn ….want de 75ste staat voor de deur ;)))

  21. nanos zegt:

    Van dat rijtje huizen op de Doelengracht heb ik een foto waarop het poortje helemaal wegvalt achter een of andere plant. Die foto is ooit in mei gemaakt.
    Van dat poortje heb ik nooit geweten dat het naar het Eva van Hoogeveenhof ging.
    Dan moet dat hofje twee ingangspoortjes hebben. Ik heb nog een foto van een deel van het andere poortje. Ik nam toen alleen dat deel vanwege de tekst boven de ingang en de wapenschilden die daarboven zijn aangebracht.

  22. Oh jeee, ik had alleen de eerste goed.
    Uiteraard herkende ik het pand toen ik de hele foto zag, maar haaalde het niet uit het detail.
    En stom foto twee nog nooit gezien ga eens kijken van de week.

Je kunt hier reageren

