FRANS SYMBOLISME IN SINGER

 In het Singer museum in Laren is nog tot 29 januari een overzicht te zien van de Franse symbolisten. Hiervoor verhuisde de helft van de uit driehonderd werken bestaande verzameling van Lucille Audouy en haar overleden echtgenoot Paul Audouy uit het landhuis ten zuiden van Parijs naar Laren.
Philip Freriks bezocht haar in haar landhuis voor het programma MuseumGasten dat in oktober vorig jaar werd uitgezonden. In de reportage zag je hoe in het toch bepaald niet geringe optrekje alle wanden waren bekleed met schilderijen uit deze periode.


Wat is symbolisme?
Het symbolisme is een stroming in de schilderkunst tusen 1850 en 1915. Deze kunstenaars reageerden op het realisme en het impressionisme. Ze wilden terug naar de spiritualiteit, die naar hun mening verloren was gegaan.
Het ging hier dus niet om de werkelijkheid, niet om het dagelijks leven, maar ze lieten dromen en visioenen zien, vaak in een sprookjesachtige wereld geplaatst.
De thema’s waren veelal gekozen uit de mythologie en de religie, waarbij niet zelden werd teruggegrepen naar de stijl van de Italiaanse Renaissance.

Een klein overzicht
Het was jammer dat tijdens het bezoek aan deze tentoonstelling het fototoestel in de tas moest blijven. Ook was er geen bijbehorende catalogus te krijgen waaruit kon worden geput. Zelfs een simpele brochure was niet verkrijgbaar. Een minpuntje, dat we niet gewend zijn van Singer.  Daarom moest een beroep op Google worden gedaan. Van de op die manier bijeen gesprokkelde afbeeldingen, waarvan het meeste helaas niet tot de hoogtepunten van de tentoonstelling hoort, zijn de originelen in Singer te zien.

Henri Martin – La muse

Odilo Redon – Cul de lampe

Jean Josep Carries – Masque Grotesque

Boleslas Biegas – Le vampire

Armand Point – Harpiste

Alexandre Séon – Sphinx

Alphonse Osbert – Le mystère de la nuit

Henri Sidaner – Procession

Louis Welden Hawkins – La procession

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

16 reacties op FRANS SYMBOLISME IN SINGER

  1. beuzeblaadje zegt:

    Ik mag eerlijk zijn he?
    Dit “doet” en “zegt” me niks!
    Natuurlijk heb ik bewondering voor iemand zie zo’n kunstwerk kan maken maar mooi vind ik het niet!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  2. plato zegt:

    Een mooie kunststroming die bij de kunstenaars een kijkje in de ziel geeft. fijn dat er hier foto’s bij zijn. En dat ze van internet komen, maakt mij niet uit. Je geeft zo toch een mooi overzicht.

  3. Brimstone zegt:

    Misschien heb ik het mis, maar gaat het in deze stroming niet meer om het thema dan om de stijl van schilderen?
    Lijkt me een boeiende tentoonstelling. Jammer dat er niets was om mee naar huis te nemen.

  4. Hanny zegt:

    Jammer dat je het fototoestel niet mee mocht nemen. Singer wil zeker zijn winkeltje spekken door een grote ansichtkaartenverkoop.

  5. mirm zegt:

    Het zijn inderdaad wat sprookjesachtige, mythische taferelen. Die uitleg van jou doet me denken aan de CKV-lessen die ik had op de middelbare school. Heb er blijkbaar niet veel van onthouden haha!
    Liefs, mirm

  6. Annemarie zegt:

    Dit is niet echt mijn stijl van schilderen waar ik naar zou gaan kijken!
    Jammer dat je geen informatie mee naar huis kon nemen..

  7. Bedankt voor het lesje kunstgeschiedenis.

  8. Thérèse zegt:

    Heel interessant om te weten. Leuk dat je zo genoten hebt; de tentoonstelling is erg divers, zo te zien, maar dat valt misschien wel mee.

  9. Henriette zegt:

    Prachtige schilderijen.
    Vooral de harpiste. Wat een weelde moet dat zijn om al dat prachtigs aan je eigen wand te hebben hangen.
    Wel jammer dat er geen catalogus was. Het heeft wel iets om thuis alles dan weer eens even op je gemakje terug te kijken en lezen.
    Ik ben niet zo thuis in al die stromingen. Ik ken de termen wel, maar niet de achterliggende reden daarvan. Maar jouw uitleg laat het mij niet meer vergeten wat symbolisme inhoudt.

  10. paco zegt:

    Prachtig om te zien weer

  11. sylvester zegt:

    Wat je al wist, ik heb niets met kunst, die vrouw met de harp en de laatste foto vind ik nog wel wat hebben 😉

  12. lenie zegt:

    mooi hé !
    ik moet er dit a.s weekend naar toe , dus ik smul van dit voorproefje 😉

  13. Hildegarde zegt:

    Symbolisme : helder uitgelegd, prachtig geïllustreerd. Schilders van de ziel, mooie titel hé. Dromen en visioenen in een sprookjesachtige wereld, dat spreekt me heel erg aan.

  14. Ondanks dat het erg mooi en knap is, trekt het mij minder alhoewel die laatste inderdaad wel weer erg apart is.

  15. Renesmurf zegt:

    In een museum behoort alle info beschikbaar te zijn, voor de geintereseerden!
    Ziet er wel goed uit allemaal.

  16. Di Mario zegt:

    Ik vind die laatste wel mooi.. maar ik denk dat er wel een prijskaartje aan hangst.
    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

