TJA…

Soms staan er dingen in de krant, waarbij je denkt: ‘ tja…’ Tagrijn heeft er zo maar een paar uitgescheurd en ze hieronder gezet. Misschien de herstart van het rubriekje Tja, dat in 2006 een paar maal op deze weblog stond. Voor zo af en toe.

Tagrijn vindt het altijd vreemd dat er mensen zijn die het heel gewoon vinden dieren in een kooitje te hebben. Te ‘houden’ noemen ze dat zelf. Vogels, cavia’s, hamsters. Van dat spul. Tagrijn houdt niet van instellingen die dieren achter tralies zetten, zoals dierentuinen en circussen. Dieren horen vrij te kunnen rondlopen of -vliegen. Daarom adviseert hij alle mensen die knaagdieren gevangen houden nu eens lef te tonen en dan zo’n diertje als hieronder aan te schaffen. Dan praten we verder.

Tagrijn heeft een auto en dat kost de laatste tijd veel geld. De accijns is veel te hoog, is de klacht van alle autobezitters. Nu moet het natuurlijk uit de lengte of de breedte komen. Heeft deze briefschrijver een punt?

Maarten van Rossem doet vaak pittige uitspraken, waarvan Tagrijn dikwijls het zijne denkt. Maar met dit stukje uit de NRC heeft Van Rossem het gelijk toch aan zijn kant. Vindt Tagrijn…


Mensen met een minimuminkomen hebben het niet breed en moeten vaak maar zien hoe ze de eindjes aan elkaar knopen. Extra uitgaven, bijvoorbeeld bij het opknappen van wat kamers bij een verhuizing, zijn een rib uit het lijf en het geld daarvoor moet vaak worden geleend. Daarom is het zo nobel van de gemeente Wassenaar dat deze bijstandtrekker zo geweldig wordt geholpen.

Dit bericht werd geplaatst in TJA.... Bookmark de permalink .

27 reacties op TJA…

  1. Met betrekking tot het uit de kluiten gewassen knaagdier kan ik het volgende verklappen: dat is niet uitgestorven. Kijk maar eens in mijn lijstje met Linke Soep.

  2. Zakina zegt:

    Tja op welk artikel moet ik nu reageren :S
    Mijn konijntjes hebben altijd los gelopen in huis (alleen als ik er niet was of vistite had, dan veilig in het kooitje), vind je het goed dat ik dan die Reus niet wil? 😉

  3. Henriette zegt:

    Verhip…..zou zo’n knaagdier aan mijn appels geknabbeld hebben? Met wat voor klem vang je zo’n beest?
    Je hebt er oog voor om dat soort zaken op te snorren.
    Van mij mag je er een vast rubriekje van maken. Leuk !!

  4. rietepietz zegt:

    Tja , het gaat niet lukken het iedereen naar de zin te maken laten de krantenknipsels wel zien , ik probeer dat ook al een poosje niet meer ! Leven en laten leven blijft het motto!
    groetjes , Riet

  5. Judith zegt:

    Misschien best een goed idee om die rubriek (die van voor mijn tijd is) te herstarten!

  6. Hildegarde zegt:

    Dieren in kooitjes : erg. Een dolfijn die lijkt blij in het dolfinarium, hij doet kunstjes voor voedsel en reageert goed, maar het zou hetzelfde zijn als een mens die zijn hele leven moet doorbrengen in een ruimte zo klein als het toilet, zo vertelt een zee-natuurgids.

  7. Niklas zegt:

    Je hebt hier een kostelijke selectie gemaakt, dit is goed voor de ontwikkeling van het intellect en de humor!

  8. Thérèse zegt:

    Tja……een leuke rubriek, maar er is en blijft veel oneerlijkheid in de wereld, maar dat weet Tagrijn zelf ook wel.

  9. Geertje zegt:

    Mooie selectie Tagrijn!
    Ik kreeg van het wijkberaad (waar ik als vrijwilliger werk) een leuke (?) uitodiging voor een feest.
    Letscamp (werkgroep van een stadsdeel in Den Haag) organiseert een consuminder quiz waarbij ook het boekje wordt gepresenteerd hoe je meer met minder geld kan doen.
    Eenvoudig rijk….
    ALs ik dan lees, wat al die wethouders en andere “witte boorden” krijgen”word ik toch wel een beetje misselijk…

  10. Jaco zegt:

    Net als die Maxicavia zullen ook de knettergekroepers vanzelf wel een keertje uitsterven. Ook Hitler is aan zijn einde gekomen, tenslotte. En ja, stukje 2 en 4 kunnen mooi met elkaar verbonden worden. Haal maar een behangetje bij de Gamma in plaats van bij de luxe behangboer, en verlaag van de wins de accijnzen.

  11. J@ntje zegt:

    tja…
    de laatste vind ik heerlijk!!
    stel die troep maar aan de kaak!!
    kan voor mij niet vaak genoeg!
    zal es kijken of ik ook wat terug kan krijgen voor het opknappen van mams d’r huisje ;)))
    en ik moet hier nog beginnen!!
    en ik heb toch echt heel veel bezoekers, net als de burgemeester,
    en een publieke functie?? de tieners hier in huis denken van wel!!
    dussssssssss
    van mij mag je rubriek blijven…
    als we maar geen eindeloze discussies gaan voeren….
    groetjes janneke

  12. Ik hou niet van die knaagdiertjes in kooitjes. Tja, en de rest van je blog is stof tot nadenken.

  13. sylvester zegt:

    Als wij onze cavia’s naar buiten laten, overleven ze het nog geen 2 dagen, soms lopen ze los in huis, maar ze kunnen niet tegen tocht of kou.
    Laat die burgemeester zelf eens de handen uit de mouwen steken 😉

  14. loontjuh zegt:

    Da’s grappig die stukjes…tsja…fijne dag, groetjes.

  15. Marcel zegt:

    Grappig die krantenstukjes. Voor kennisvergaring is de krant een bron. Maar je moet soms de stukjes wel wegen op de meningsvorming van de krant. Zo schrijft de Telegraaf anders dan de Volkskrant. De feiten zijn feiten, maar de lading die er aan gegeven wordt verschilt nogal. Zo lees ik als krantenconsument graag mijn mening terug en dan zeg ik tevree “ze hebben gelijk!”

  16. Sjoukje zegt:

    Tagrijn, ik ben het volkomen met je eens dat dieren niet in een kooitje horen maar lekker in de vrije natuur waar ze thuishoren. je hebt mooie knipsels bij elkaar gevonden.
    Groetjes Sjoukje

  17. plato zegt:

    Tja 1: helemaal mee eens. Geen dieren in kooien houden. Mijn voliere is mijn achtertuin. Dat fossiel gaat me al helemaal te ver. Maar gelukkig eet het niets meer.
    Tja 2: de man heeft gelijk. Autobezitters moeten zelf hun kosten betalen. Niet autobezitters hebben wel weer andere kosten. Die accijns hoeft daar niet nog eens bij.
    Tja3:ik denk dat Maarten daar gelijk in heeft. De wereld verandert voortdurend en wij passen ons aan. Generatie na generatie. Dit ontkennen heeft geen zin. Conservatismse leidt tot grijze haren, kwalen en uiteindelijk de dood. Maar dat laatste overkomt de progressieven ook. We zijn dus uiteindelijk allemaal gelijk.
    Tja4:Belachelijk toch? Hij hoeft misschien niet alles te betalen want het is een ambtswoning en daar moet ie ooit weer uit ook. Maar om helemaal niets te laten betalen is erg scheefgetrokken. Inleiding leuk door jou opgezet trouwens, met dat bijstandstrekkerige erin 🙂

  18. Brimstone zegt:

    Leuk zo’n selectie van nieuws.
    Van Rossem heeft helemaal gelijk. Wie Vogelaar knettergek noemt om deze uitspraak etaleert daarmee vooral zijn eigen domme kortzichtigheid.
    Ik vind de vergoeding die Hoekema kreeg maar magertjes afsteken bij de huursubsidie die Herfkens van de Nederlandse staat in New York ontving. 7000 dollar per maand! Er gaan geregeld maanden voorbij dat ik het niet op mijn rekening gestort krijg 🙂

  19. Hermien zegt:

    Leuke halfnieuwe rubriek, zo blijf ik nog een beetje op de hoogte van het NL nieuws!

  20. klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,sommige mensen zou je graag achter de tralies zetten 🙂
    dieren moeten vrij zijn en niet in kooien heel goed standpunt, als ze bij je willen zijn blijven ze toch wel.
    da’s ook een vorm van loslaten:-)
    je schreef op mijn log:
    “Een mooie, maar wel raadselachtige tekst, als ik zou denken dat er een aanleiding is voor het plaatsen ervan.”
    en dat klopt,sommige mensen voelen zich wel eens “gevangen”..
    je hebt mooie knipsels gevonden,ikzelf lees de krant al jaren niet meer omdat ik er een beetje misselijk van werd:-))
    groetjes
    klaproos

  21. Di Mario zegt:

    Soms kun je je zo verbazen over krantenartikels, het rubriekje moet zeker terug komen, maar niet op vaste dagen, denk ik.. het moet wel spontaan komen.
    Love As Always
    Di Mario

  22. Pasula zegt:

    Goeie rubriek, het gaat zeker de tongen losmaken! Ik wacht de reacties wel af. 😉

  23. lenie zegt:

    kijk de diertjes in kooien of instellingen om ze dan ook nog te gaan bezichtigen …errug !!!
    de rest …..tja ;))
    ik sta weer zelf te klooien met verf en de portemonnee …. tsssssja
    😉

  24. Toch wel fijn dat ze Jan Hoekema zo steunen heeft hij vast nodig.
    Ik geniet altijd van dit soort berichtjes.
    Zag trouwens in het kader van verschrijvingen nog een leuke op de site van het KNMI gisteren.
    Volgens hen zou er een maximum van 6 graden zijn en een minimum van 7 graden, dat lijkt me zo knap he.

  25. Hanny zegt:

    Mooi stel berichtjes bij elkaar.

  26. Annemarie zegt:

    Blijkt wel weer dat de grootste onzin soms in de kranten staat.
    Ben het er trouwens helemaal mee eens om deze rubriek nieuw leven in te blazen!!!

Je kunt hier reageren

