HET VERKEELDE KEERGAT

 ’t Is toch wat’, moppert Ans als ze de kamer binnenkomt.
Arie kijkt op van de krant. ‘Ja, ’t Is zeker wat en niet alleen wat er in de krant staat.’
‘Vertel het maar gelijk, Arie. Anders zit ik weer de hele dag tegen die chagrijnige bek van je aan te kijken.’
‘Nee, nou wordt ie mooi. Ik wil je rustig iets vertellen, trek jij gelijk als een blind paard van stal. Nee Ans. Jij begon met ’t is toch wat’. Jij eerst.’
Ans zucht diep. ‘Ik wilde alleen maar zeggen dat het nog niet eens februari is en dat er al weer volop paaseitjes bij de super liggen. Dat vind ik nou ’t is toch wat’.
‘Kijk Ans, nou leg je gelijk de pleister op de zwerende vinger. Daar liggen de paaseitjes en hier in de kamer…’
‘Maar Arie, ik ga toch niet nu al een schaaltje met paaseitjes op tafel zetten?’ onderbreekt Ans hem.
‘Nee, natuurlijk niet’, antwoordt Arie, ‘en zeker niet als dat ding nog in de kamer staat. Het wordt me een lust in het oog. Dat is nou mijn ’t is toch wat.’
‘Nou daar heb je wel gelijk in, Arie. Eerst moet die boom maar eens weg.’
‘Jesis Ans, dat schiet me nou echt in het verkeelde keergat. Als jij dat vindt, waarom staat dat ding er dan nog?’
‘Omdat jij hem nog niet op de vliering hebt gezet, Arie. Daar komt  dat door.’
‘O, nou is het mijn schuld. Ik hoor niks, denk dus: Ans vind die lichies nog steeds gezellig, en nou zeg je zoiets. Nou, ik heb geen zin in scheldkarbonades op de vroege morgen, maar het is wel de taak van de huisvrouw. Bovendien hadden wij thuis altijd een stalletje en door jou is er hier een boom binnengekomen. En nou moet ik… Nee Ans, dat kan niet door de haak.’
‘Arie, je haalt en brengt ieder jaar die boom naar de vliering en nou  zeg je… Wat is dat opeens?’
‘Niet opeens, Ans, niet opeens. ’t Zit me al jaren dwars en vandaag moet ik maar eens m’n ei luchten. Maar je kunt me niets verwijten. Ik loop me hier in huis het zweet uit de sloffen. En ik lees de krant. Om jou te kunnen vertellen wat er allemaal gebeurt in de wereld. Maar dankbaar? Echt, Ans, dat zit me tot hier en niet verder.’
Ans zwijgt even, haalt dan diep adem en zegt: ‘Weet je wat ik hier in de tas heb zitten voor vanavond? Alle spullen voor hachee. Ik dacht: dat vindt Arie zo lekker. Maar als jij nu zo doet, is de lol er al weer af.’
Na een kleine aarzeling zegt Arie zacht: ‘die grote zilveren ballen moeten toch in die blikken trommel?’
Met een triomfantelijk glimlachje om de lippen, brengt Ans de tas met boodschappen naar de keuken.

Alle eerdere avonturen van Ans en Arie zijn hier te lezen.

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

17 reacties op HET VERKEELDE KEERGAT

  1. Bijna was de visuele cirkel van dienst en wederdienst tussen Ans en Arie doorgebroken, maar met de hachee heeft Ans daar een ridicuul einde aan gemaakt waardoor de cirkel weer is gereïncarneerd. Arie staat nu niet meer in duplo en zijn welwilligheid is niet te stuiteren. Als hij zich transparant werkt, hopelijk zonder beenvacature, wordt de geslachtszin aanschouwelijk, dat de liefde van de man inderdaad door de maag gaat.

  2. Zakina zegt:

    Gezellig toch… gekleurde paaseitjes onder de kerstboom… en ’s avonds ruzie onder de dekens (wie stinkt het hardst) van de hachee hahahhaa.

  3. Henriette zegt:

    Hahahahaha….wat een lekker stel. Bij de eerste vreemde uitspraak “pleister op de zwerende vinger” trok ik mijn wenkbrauwen al omhoog en kwam nog meer meer van die heerlijke verkeerde uitspraken tegen.
    Ik moet zeggen, als je ze zo leest klinkt het nog plausibel en correct ook.
    Ik vraag me af hoe de discussie in bed die nacht is gegaan toen de hachee zijn werk deed onder het dekbed.

  4. plato zegt:

    Zwak hoor, Arie. Man, maak toch eens een vuist. Voor een happie Hasjéé. Wat ben je toch een slapjanus. Straks loopt Ans helemaal over je heen. Als jij zo doorgaat mag je geen lid meer zijn van ons mannengilde. Pffff.

  5. Anoniem zegt:

    Prachtverhaal! Doet me een beetje denken aan dat echtpaar dat via YouTube liet zien hoe ze “samen” de kerstboom aan het optuigen waren: tjees, wat een kafferaar is die man! Als ik die vrouw was, had ik al lang hachee van ‘m gemaakt en aan de varkens opgevoerd.
    En je creatieve omgaan met spreekwoorden en zegswijzen heeft me even aan het zoeken gezet naar een oud Niklas-logje:
    http://niklas.web-log.nl/niklas/2005/04/050423.html

  6. Sjoukje zegt:

    Hahaha, de liefde van de man gaat door de maag. Em smaakte de hachee.
    Groetjes Sjoukje

  7. Ohhhhh heerlijk weer eens binnen te kijken bij Ans en Arie.

  8. Hé Tagrijn, wat een leuke serie. Ik zie hem voor het eerst en heb eens even lekker de tijd genomen om de anderen ook te lezen. Heerlijk…lekker lachen. Jij speelt heel erg leuk met onze taal. Ik durf dat niet meer zo goed. Op een gegeven moment begin ik te twijfelen hoe het nu juist is :-)))

  9. rietepietz zegt:

    Ja met hache heb je natuurlijk een sterke “onderhandelings positie” Ans !
    liefs Riet

  10. paco zegt:

    Ik blijf het zeggen:je schrijft echt als een tierelier.

  11. klaproos zegt:

    whaahahahhaha ik moet mijn ei ook eens luchten tagrijn:-))
    wat geweldig geschreven:-)
    zo gaat het er in vele huishoudens aan toe..
    maar honger en eten :-))
    honeger en eten doet alle mannen zwichten
    geloof ik:-)
    mooi geschreven… dat neem ik mee de dag in 🙂
    groetjes
    klaproos

  12. Di Mario zegt:

    Ik geef gewoon eerlijk toe dat ik niet de baas ben in huis. 😉 Dan heb ik daar geen illusies meer over.
    Love As Always
    Di Mario
    Ps, ik heb gehoord dat van de zomer No Decaf en de Flaming Stars na elkaar spelen op de preuverie, ik hou je natuurlijk hiervan op de hoogte.

  13. sylvester zegt:

    Beetje een ochtendheumurtje dus hihihi
    Dan heb je het over mijn hond haar ei, maar hoe moet je een ei luchten dan? Buiten hangen of zo? hehehehe

  14. lenie zegt:

    tja …………
    tis een vroege
    Pasen dit joar …
    kwestie van je ei kwijt kunnen 😉

  15. Renesmurf zegt:

    Ik vind ze heerlijk, chocolade eitjes, dat wordt weer smullen tot na de paas!
    Wie het niet moet laat ze lekker liggen.

  16. Hanny zegt:

    Mannen denken vaak dat ze de baas zijn, maar ze kunnen zich deerlijk vergissen.

  17. Annemarie zegt:

    Huishoudelijke chantage! Perfect om van te leren… 😉

Je kunt hier reageren

