LEIDS DETAIL 75

Nummer 75 van Leids Detail al weer. Waar blijft de tijd! De bovenste foto moest vrijstaand worden gemaakt omdat het met een achtergrond te duidelijk zou zijn. Helemaal onderaan het complete beeld. Nummer twee is weer een inkoppertje en nummer drie: echt benieuwd of er iemand is die dat weet.

De eerste foto laat een van de versieringen zien aan de leuning van de Karnemelksbrug. Deze brug dateert al uit de dertiende eeuw, maar is sindsdien wel enkele malen vervangen, voor het laatst in 1938. Het zal duidelijk zijn dat de brug genoemd is naar de hier vroeger verhandelde waar, zoals dat ook met de tegenover liggende Botermarkt het geval is.
Op foto twee het bovenstuk van het door Jan Wolkers gemaakte monument voor Rembrandt op het Stationsplein. (Met dank aan Tjan.)
Op de derde foto de mijter van een bisschop. Het zit vast aan het hekwerk voor restaurant ‘M’n Broer’ in de Kloksteeg. Het is waarschijnlijk aangebracht in de tijd dat dit restaurant nog ‘De Bisschop’ heette.
Jaren geleden was er in Leiden een popgroep The Shoes, die ook landelijke bekendheid had. In die groep speelden de broertjes Versteegen. Toen de groep werd opgeheven kochten ze van het verdiende geld een restaurantje op, dat ze de Mallejan noemden. Toen de zaken goed liepen, kochten ze ook de Bisschop op. Toen dit pas geopend werd, kwam het voor dat het restaurant de Mallejan vol was. Het nieuwe restaurant had nog geen naam en een van de broertjes zei dan altijd: hier is het vol, maar misschien is er nog plek bij mijn broer. En zo is dit restaurant aan zijn naam  M’n Broer gekomen.
Hieronder nog een foto die vanaf de opgang van de Karnemelksbrug is gemaakt.

 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

28 reacties op LEIDS DETAIL 75

  1. Jaco@werk zegt:

    Eén uit drie, de eerste was weer een klok en klepel-verhaal voor mij, en de laatste zou ik toch moeten kennen (zie mijn vorige reactie), maar helaas. Wolkers ken ik wel natuurlijk. Leuke aflevering weer!

  2. beuzeblaadje zegt:

    Moet ik me schamen dat ik niets
    herkende?
    Ajuuuuuu,
    beuzeblaadje

  3. Seraka zegt:

    stamcafé van sinterklaas gespot? 🙂

  4. mooi verhaal! ;-))
    en een mooi versiersel van de brug! details waren in die tijd erg belangrijk, eh?

  5. Blijft inderdaad een mooi verhaal he van de broertjes Versteegen.

  6. Plato zegt:

    Tagrijn, ik ben blij dat de oplossingen er meteen onderstaan. Want ik weet natuurlijk geen enkel antwoord. Toch weer een beetje cultuur opgesnoven hier.

  7. Jenny zegt:

    Ik vind het altijd zo leuk om hier te kijken, ik herken natuurlijk niets want ik ben geen Leidse.Ik vind die versiering van die brug mooi!
    Groetjes!

  8. Geertje zegt:

    De Shoes ken ik als groep.
    Maar dat ze in het “restaurantwezen” zijn doorgegaan wist ik niet!
    De namen van de restaurantjes ken ik ook; heb er wel eens met een vriendin gezeten, maar ik herkende niks (schaam me wel, slecht gekeken!)

  9. Eva zegt:

    Leuk detail van die brug.
    En weer een mooi verhaal!
    Altijd leuk het “verhaal erachter” te horen!
    gr eva

  10. Zakina zegt:

    Ik ben niet bekend in Leiden, dus voor mij hoefde je de foto niet te shoppen 😉
    Leuk verhaal er weer bij 🙂

  11. paco zegt:

    het blijft mooi in Leiden

  12. mirm zegt:

    Ik zag die mijter van die derde foto en dacht meteen aan Sinterklaas 😉 Zat dus aardig in de richting haha. En die rode punten dacht ik te herinneren van de twee keer dat ik door Leiden heen ben gekuierd, maar of dat klopt weet ik niet :p
    Liefs, mirm

  13. Marcel zegt:

    Prachtige foto. Het rare is eigenlijk, dat de meeste mensen er gewoon langslopen en het bijzondere niet zien.

  14. Annemarie zegt:

    Mmm, deze details zijn mij in het donker niet opgevallen!
    Wat een heerlijk sfeertje trouwens weer in de stad! 🙂
    Heb Emile inmiddels beloof dat ik er met de lakenfeest trouwens sowieso ook weer ben!

  15. Thérèse zegt:

    Ik wist natuurlijk helemaal niks, maar dat is ook logisch. Ik krijg wel zin om eens een dagje Leiden te doen, voor de sfeer. Hele leuke stad. lijkt mij.
    Mooi verhaal ook van die broers.

  16. Sjoukje zegt:

    Leuke details weer en de omschrijving er van.
    Een fijn weekend!
    Groetjes Sjoukje

  17. tagrijn zegt:

    @Tjan: Natuurlijk heb je gelijk. Ik heb het onmiddellijk veranderd. Stom.
    @Hermien: Ook la Bota was van de twee broertjes en ook Het Prentenkabinet in de Kloksteeg. Inmiddels hebben ze deze vier restaurants van de hand gedaan.

  18. sylvester zegt:

    Ik moest alleen denken bij de tweede foto wat je een inkoppertje noemde, moet men dan met hun hoofd door het glas heen? hihihihi

  19. Hermien zegt:

    Is La Bota ook niet van de broertjes?

  20. Pasula zegt:

    Id is die achtergrond nodig om te boel te herkennen. Jee ik moet toch al dat fraais eens van dichtbij komen bekijken!

  21. klaproos zegt:

    dag malle jan….
    da’s ook zo’n schoorsteen kap voor de trek toch???
    mooie details tagrijn, moeilijk verven dat wel 🙂
    groetjes
    klaproos

  22. Brimstone zegt:

    Leuk dat plaatje vanaf de Karnemelksebrug!
    Ik had geen detail goed 😦 Maar je verhalen er omheen herkende ik gelukkig wel.

  23. Di Mario zegt:

    Teneerste… gefeliciteerd met de verjaardag van Leids Detail. En ookal weet ik er eigenlijk nooit één, heel leuk. zo zie ik iets van Leiden en geniet elke keer van het enthousiasme was jij voor je woonplaats hebt. Ik ga vanmiddag in mijn geboortedorp misschien ff naar oma. 😉
    Love As always
    Di Mario

  24. nanos zegt:

    “Hé….waar ga je heen. Nou,.. eerst naar mijn broer en daarna naar mijn moeder”.
    En dan naar Annie’s verjaardag.
    De versiering van de brug wist ik, maar de naam van de brug niet meer. Heel leuk, dat Leids detail. Ik heb ze van de week allemaal doorgenomen. Ik weet heel veel niet, maar gelukkig wist ik de plaatjes van de details die ik als kind vanuit ons huis kon zien nog wel.

  25. Tjan zegt:

    Aai… hier laat Tagrijn toch echt een steekje vallen. ‘Een van de lichtzuilen op het Stationsplein’ is namelijk de ‘Ode aan Rembrandt’, een van de laatste kunstwerken van de onlangs overleden schrijver/kunstenaar Jan Wolkers!
    De eerste foto herkende ik direct. En de derde wist ik ook, maar dat was omdat je me al eens over die mijter had verteld.

  26. lenie zegt:

    zo hebben we hier De Drie Gezusters ;)))
    hebben we de familie compleet , De Shoes volgens mij gaan er wat belletjes rinkelen , maar moet ik een titel van een liedje hebben 😉
    Was me weer veel info en de Jazzlog van Glibber ….nog effe en ik ga verhuizen ;))
    fijn weekend !

  27. Henriette zegt:

    Nee…ik wist er geen een. Maar ik ben dan ook geen Leienaar-se.
    Maar karnemelk als handelswaar? Boter kan ik me nog wel iets bij voorstellen.
    In onze dichtstbijzijnde stad is een cafe dat “mijn moeder” heet.
    Eigenlijk net zoiets als jullie cafe “mijn broer”.
    “Hé….waar ga je heen. Nou,.. eerst naar mijn broer en daarna naar mijn moeder”.

  28. Hanny zegt:

    Wat een vervaarlijke versiering aan de brug. Was men bang voor indringers?

Je kunt hier reageren

