ELSEVIERS MAANDSCHRIFT

 Lezers die hier vaker komen, weten dat Tagrijn een tijdschriftentic heeft. Het gaat hem dan vooral om oude tijdschriften: hoe zag het blad eruit, waar schreef men over, de tijdgeest enzovoort. Iedereen heeft recht op zijn eigen afwijking, zullen we maar zeggen.
Nadat hij dan ook had gelezen dat uitgeverij Elsevier had besloten het Maandschrift Elsevier, dat tussen 1891 en 1940 verscheen, op het net te zetten, zat hij urenlang achter de pc.

Luilekkerland
Het eerste nummer verscheen in januari 1891 naar het model van toen beroemde bladen als Harpers Monthly.
De inhoud bestond uit kunst, cultuur, licht en letterkundig proza en gedichten. Allemaal heel serieus en er viel weinig te lachen met dit maandblad. Met politieke zaken hield men zich evenmin bezig.
De auteurs waren niet de minste. Het blad wist grote namen aan te trekken en Couperus, Roland Holst, Ina Boudier – Bakker, Carry van Bruggen, Jan den Hartog, van Deijssel, Slauerhoff en Bouters duiken regelmatig in het blad op. Het is dan ook alsof je in luilekkerland vertoeft als je soepel door de nummers en pagina’s navigeert.

Zomaar wat bladeren
Wat had het eerste nummer in 1891 te melden? Geen enkele verantwoording, geen ‘bericht aan de lezers’; men viel meteen met de deur in huis met een tekening van de toen tienjarige prinses Wilhelmina, gevolgd door twee gedichten over haar:

Daarna volgde een artikel over de kunstenaar Rochussen, uiteraard alles in zwartwit:

In die tijd was ook de oorlog in Atjeh weer opgelaaid. In onderstaande tekst uit een lang verhaal wordt een inlander neergepaft, en daarna vraagt men zich toch af of de man misschien geen vrouw en kinderen had en toont men berouw…

Ook de geschiedenis krijgt aandacht, zoals hier in een novelle  over de familie Bredero:

Ter afwisseling een luchtig verhaaltje. De stijl komt nu wel heel erg kinderachtig op ons over.

Het is opvallend dat het blad wat opmaak betreft, beslist niet vernieuwend bezig was. Wat dat betreft is het eerste nummer uit 1891 en het laatste uit 1940 volledig uitwisselbaar. In juni 1940, een maand na het uitbreken van de oorlog, schreef men nog dat men ondanks alles, zou doorgaan met het blad, maar in december 1940 moest de uitgave toch worden stopgezet. Na de oorlog verscheen Elsevier als weekblad, maar het enige wat het met het maandschrift gemeen had, was de naam.

Bron illustraties: de site van elseviermaandschrift.

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

21 reacties op ELSEVIERS MAANDSCHRIFT

  1. Judith zegt:

    Ik deel je tijdschriftentic, dus ik kan hier ook erg van genieten!

  2. Brimstone zegt:

    Ik kan me voorstellen dat je daar uren zoet mee bent, hele dagen zeker ook.
    Heel interessant om te lezen hoe men toen tegen de gebeurtenissen aankeek.

  3. Renesmurf zegt:

    een tijdschrift geeft een tijdsbeeld weer, heel duidelijk!
    Tijdens het maken zijn ze heel modern, de tijd gaat verder, en de aflevering van het blad blijft stilstaan.
    Dat is prachtig.
    Oudere tijdschriften kennen geen urls, en nu staan ze er bol van!

  4. beuzeblaadje zegt:

    Wat leuk om te zien Tagrijn!
    De tekening van prinsesje Wilhelmina vind ik
    super! Maar wat is er dan een boel veranderd met tegenwoordig……
    Groejes,
    beuzeblaadje
    OT: Ik heb weer een beetje Leiden op mijn
    log!

  5. wat mij meteen opvalt is dat het oudhollands (???) lang niet zo oud is als het oudvlaams uit die tijd??? ;-))
    wij schreven in die tijd heeel anders dan jullie???
    mensch, mensch, wat een verschil? :-))

  6. Henriette zegt:

    Jee….uit 1891. En met een gedicht van Nicolaas Beets. Volgens mij zou je dat nummer maar wat graag in je bezit hebben.
    Het ziet er heerlijk nostalgisch uit.
    Qua leesboeken zit ik momenteel ook in die sfeer. Het sluit er leuk op aan.

  7. plato zegt:

    Tagrijn, hier doe je mij nu een groot plezier mee. Ik heb de link meteen in mij favorieten gezet. Morgen ga ik neuzen.
    Van Beets heb ik alle gedichten (wordt je trouwens niet vrolijk van) maar van Schimmel heb ik niets. Van Couperus daarentegen heb ik nog een heel oude Eline Vere met donkerrode omslag. Etc. Etc. Kortom, die tik, daar ben ik ook mee behept en ik vind het niet erg.

  8. Zakina zegt:

    Ik vind het een leuke afwijking 🙂 en leuk dat je even wat er over hebt verteld ik houdt er wel van 🙂

  9. mirm zegt:

    Je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt hoor Tagrijn! Couperus ken ik wel, heb Eline Vere van hem gelezen en hij is echt een goede schrijver! Dus dan hadden ze het wel goed voor elkaar bij de Elsevier!
    Liefs, mirm

  10. Thérèse zegt:

    Een prachtig tijdsbeeld geven die oude tijdschriften. Wij hebben bv nog (ingebonden) Katholieke Illustraties.
    Ik heb nog niet alles gelezen, maar ook een vreemd taalgebruik bij De Brederoos: …jij houten aangezicht, jij bakkes van Bremen..Een normaal scheldwoord voor een Duits dienstmeisje?
    Ik kan mij voorstellen dat je daar enorm in verdiept raakt.

  11. Geertje zegt:

    Ook ik vind het prachtig oude kranten tijdschriften te zien en lezen.
    Ook hoe men toen de geschiedenis beleefde en zag; vaak zo totaal anders dan nu.
    Mooie stukken Tagrijn!
    Mooie commentaren van jou erbij, zeker van dat stuk over Atjeh…
    Wel heel toevallig dat ik het nu lees; op AD/HD lees ik ent vanmiddag dat Elsevier in Den Haag haar deuren definitief sluit!
    http://www.ad.nl/denhaag/stad/article2005761.ece

  12. Sjoukje zegt:

    Wat leuk Tagrijn, om zo de geschiedenis eens in te duiken. Ik heb wel hele oude gebonden exemplaren van de Panorama, het boek valt zowat van oudheid uit elkaar.
    Groetjes Sjoukje

  13. klaproos zegt:

    leuk tagrijn….
    de huidige elsevier lees ik weleens bij mijn schoonvader..
    maar de politiek sla ik sinds twee jaar over 🙂
    dat trekt me niet meer :-))
    weet jij wel wat er dan nog in staat zeker:-))
    groetjes

  14. J@ntje zegt:

    wel heel erg braaf…
    maar wat een rust straalt er vanaf!!
    geen oorlogs taferelen…
    geen happy slapping…
    geen terroristen…
    geen bloederige foto’s..
    geen beurs statestieken..
    gewoon net doen of je neus bloed..
    heeft ook wel wat!!!
    ;))
    groetjes

  15. sylvester zegt:

    De foto van zuid-engeland vind ik nog de mooiste, verders ken ik het blad niet, als die gestopt is in 1940 dan was mijn vader mijn moeder een beurt aan het geven, en mijn broer komt uit 1960 en ik uit 1966, en wij beiden hebben dat blad nooit gelezen 😉

  16. Pasula zegt:

    Geweldig zo dat eerste nummer, ze hadden er toen best feeling voor!

  17. lenie zegt:

    machtig om te lezen zeg !
    moest wel lachen om de hele opzet hoor ..
    stel dat ze de kunst nu nog zo zouden bespreken , arghh .. alle artikelen trouwens komt me erg braaf over ….
    maar heb ze stuk voor stuk gelezen 😉
    leuke tic trouwens ….en niet eens van Lotje 😉

  18. Leuk dat ze de oude nummers op het net hebben gezet.
    En ja, ik weet dat het een (goede) tic van je is.

  19. Di Mario zegt:

    Dat is wel heel intressant, ik zal eens wat rond gaan neuzen. Ik blader de elsevier van tegenwoordig ook graag door… en door en door.
    Love As Always
    Di Mario

  20. Annemarie zegt:

    Het is apart dat een blad dan zolang kan bestaan in hetzelfde format! En dan ook nog gelezen blijft worden.
    De teksten zijn helaas een beetje onleesbaar voor mij…

  21. Hanny zegt:

    Wat leuk om zo de geschiedenis in te duiken van en met Elsevier. Je hebt een hele aardige tic!

Je kunt hier reageren

