OVER DUSSERS EN ZEGMAARDERS

 Heb je ze ook in je familie of vriendenkring? De dussers, de zegmaarders, de ik bedoelers, de ikzeggers, de ook hè-ers of die andere te pas en te onpas uitgesproken woordjes?
Je kunt er maar beter niet op letten, want dan gaat het op den duur op de lachspieren werken.
Een paar voorbeeldjes. Je herkent het vast wel.
Er komt iemand naar je toe om verslag te doen van een gesprek dat hij met iemand anders heeft gehad:
‘Nou, hij hield maar vol dat het er drie waren. IK zeg, nee het waren er vier, want ik heb ze geteld. Ik zeg, of dacht je dat ik niet kon tellen. Ik zeg, wat er aan de hand is, ik zeg, jij kunt niet luisteren, zeg ik, en dat kun je beter wel doen.’
Dat is dan de ikzegger.
Dan de categorie van de zegmaarders.
‘Het is, zeg maar, zacht voor de tijd van het jaar. Het is nog januari, maar toch, zeg maar, geen winter. En een echte winter, dat is toch, zeg maar, nodig.’
En de volgende categorie vraagt zich steeds af of je wel begrijpt wat ie zegt.
‘ Nou ja, ik bedoel, een weblog bijhouden is wel leuk, maar kost veel tijd. Ik bedoel, je kunt in die tijd ook wat anders doen. Bijvoorbeeld tv kijken, ik bedoel, gewoon iets anders.’
Van deze zijn er ook heel veel.
‘Dat is toch, zeg maar, misdadig. Je kunt toch niet, zeg maar ongestraft, zulke dingen doen? Dan zou toch de politie of, zeg maar justitie moeten optreden?’
Een tikkie irritant zijn de dussers.
‘Dan gaan we morgen naar Amsterdam dus. Naar Artis met de kinderen dus. Niet met de auto, we nemen de trein dus. Je kunt daar zo lastig parkeren, dus…’
Tagrijn kent er maar eentje van, maar dat is dan ook een behoorlijke ookhè-er. Niet te verwarrren  met de mensen die iedere zin afsluiten met het woordje ‘hè’.
‘Toch een vreemde vent ook hè? Loopt daar maar door die straat te wandelen en altijd met een paraplu ook hè? En als je met hem praat, gaat het eigenlijk nooit ergens over ook hè? Bovendien zegt ie altijd overal hè achter, ook hè?’
Herkenbaar? Vast wel. Ken je ook mensen die een ‘stoplap’ gebruiken?

(Eind november stond hier een stukje over ‘vergeten woorden’. Er zijn heel veel reacties ontvangen. Beloofd was hier in januari op terug te komen. Wordt een beetje later, maar er wordt aan gewerkt!)

 

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

28 reacties op OVER DUSSERS EN ZEGMAARDERS

  1. Geertje zegt:

    Ik moest meteeen denken aan dat radioprogramma “zeg eens ehhhhh”..
    Ik betrap mezelf ook vaak op die stopwoordjes. Die van mij is “luister eens”; waarom ik dat zeg weet ik niet (denk om mezelf te dwingen te concentreren hoe iets precies goed te zeggen?) maar het is een gewoonte geworden.
    Ben hard aan het proberen het eruit te gooien, maar wat is dat moeilijk!

  2. rietepietz zegt:

    gggrrrr…. ik kén er inderdaad in alle groeperingen wel een paar en ik hoef daar zéker niet om te lachen ,het ergert me !
    Wijlen mijn schoonvader voegde altijd aan vrijwel iedere mededeling toe “dat je zeggen moet ” dus bijv.
    het is een koude wind buiten , eh….”dat je zeggen moet ” waterkoud .Ik ken ook iemand die soms 2 keer in een zin zegt “begrijp je wat ik bedoel?’ allemaal niet erg voor een keer maar ik krijg kromme tenen bij 5 x in een minuut . Toch zal ik er niet gauw de spreker op wijzen , we hebben onzelf niet gemaakt natuurlijk .
    Maar het zou heel verhelderend werken als iedereen zo af en toe eens een opgenomen gesprek van zichzelf zou kunnen horen .
    fijn weekend en lieve groetjes , Riet

  3. J@ntje zegt:

    @ Molly Malone??
    straatje/grachtje naast de schreiers toren, t.o centraal station.
    meer?
    o’reilly’s,
    links naast het paleis op de Dam
    Tara,
    links op het Rokin
    Veel plezier!
    als je niet alleen durft,
    wil ik je wel een dagje/avondje rondleiden langs de Irish Pubs in Amsterdam hoor!!
    ;))))))

  4. J@ntje zegt:

    met een hok vol pubers, vliegen de stopwoorden hier om je oren…
    moet af en toe tussen de stopwoorden door zoeken waar het eigenlijk over gaat…
    maak ze er soms wel attent op, het ontkracht een verhaal verschrikkelijk..
    maar als er iemand begint te vertellen dat iets “echt waar ” is en dat 4 keer…echt waar…weet ik zeker dat ze staan te liegen ;)))
    groetjes janneke

  5. plato zegt:

    Ik ken iemand die om de drie woorden heel hard kut roept. En als je dan vraagt wat voor functie dat heeft, kijkt ie je aan alsof je van een verre planeet komt. Dat is hartstikke vermoeiend want zo’n gesprek duurt dus gewoon, laten we zeggen 33 1/3% langer, zo ongeveer dan hè?

  6. Jenny zegt:

    Grijns en grinnik…….ja ik ken ze wel! Ik weet eigenlijk niet of ik wel een
    ” stopwoordje” heb( zo noemen wij het! )! Het zal heus wel…..hihi! Wat ik wel vaak schijn te gebruiken is; ” Het bijt elkaar niet!” Géén uitleg nodig???!!!
    Leuk, dat je echt verder gaat met vergeten woorden! Ik ga nog verder verzinnen!
    Groetjes!

  7. plato zegt:

    In de jaren ’70 was het, zeg maar, gebruikelijk om het woord “gewoon” te pas en te onpas te gebruiken, ook hè. Nou dat werd dus behoorlijk irritant, want op een dag ben je dus zelf met dat virus besmet. Ik zeg altijd maar zo, zeg ik: houd je taal van smetten vrij en wees een beetje origineel, als ware dus hè?
    En weet je wat dus nog irritanter was, zeg maar. Dat ze niet gewoon zeiden, maar gewaun, want ik werkte dus in Amsterdam als het ware en daar werd die toon dus zo gebezigd, bedoel ik dus, zeg maar.
    Tagrijn, wat ik dus aan jou zo bewonder, zeg maar, is dat jij je dus nooit aan dit soort oneffenheden in de taal bezondigt, als het ware. Ik bedoel, jij bent misschien wel een purist en dan nog een mooie stilist ook hè, dus.
    Nou ik ga er weer van dussen…herstel tussen en ik wens je nog een fijne dag als het ware, ik bedoel, een nuttig bestede, zeg maar aangename, voortzetting van de uren die nog gaan komen dus, want de afgelopen uren kun je dus gewaun niet meer bestede. Als het waren.
    Ben je dus nu al helemaal doodziek van deze reactie, ik bedoel dat je dus hartstikke kwaad bent en een ban overweegt?
    Plato sluipt thans met de staart tussen de benen weg. Wellicht is hij te ver gegaan. Dus.

  8. Pasula zegt:

    dusss klinkt wel lekkerder dan “niettegenzeggelijk dat” en ja ik ken iemand die dat errug vaak zegt, dussssss.

  9. Renesmurf zegt:

    hehe, het leest wel kut.
    Spreektaal is anders dan schrijftaal.
    Ehm, hoor je ook vaak.

  10. druiveke zegt:

    Ik zeg maar zo: ik zeg maar niks!…
    Dank voor mailtje met artikeltje! 😉

  11. Thérèse zegt:

    Een ‘vriendin’ van mij heeft de gewoonte om bij alles wat ze vertelt, het woord ‘ongelooflijk’ te gebruiken. Het gaat dan ongeveer zo: Mijn zus, die ongelooflijk lief, heeft pas een ongelooflijk mooie jas gekocht. Mijn andere zus, die ‘ongelooflijk’ krenterig is, gaf mij laatst een ‘ongelooflijke’ mooie bos bloemen”. En dat alles met een ‘ongelooflijk bekakte stem. Het zal wel ‘ongelooflijk’ typisch iets voor een vrouw zijn.
    Iemand anders zei, als hij (het was een hij) iets nogal moeilijk uit te leggen vond, altijd:.”…..zal ‘k maar zeggen” wat op den duur in het gesprek werd: “…zakmaarzeggen”. Toen hij een keer op de radio een interviewtje had, heb ik hem maar gewaarschuwd.
    Ja, en zo uhhen en dussen en jatochnietdannen wij ongelooflijk veel af en we zijn niet te stoppen, zeg nu zelf, uh uh meneer Tagrijn, zo is het toch?
    Sorry voor deze lange reactie. Het moest me even van het hart.

  12. Sjoukje zegt:

    Heel herkenbaar, ook het woordje “weet je” word er veelgebruikt.
    Groetjes Sjoukje

  13. mirm zegt:

    Ik heb er geloof ik nog niet zo op gelet! Toch maar eens gaan doen op de komende verjaardag 😉 Wat ik zelf altijd wel heb is zo’n stopwoordje, maar dat vind ik vaak zelf irritanter dan anderen 😉
    Liefs, mirm

  14. Henriette zegt:

    Hahaha. Leuk.
    Ja, ik ken ze wel. Maar niet in mijn familie. Overigens, mijn husband heeft er af en toe een handje van om het woord “dus” te gebruiken als hij met iemand een praatje maakt die net langs is komen lopen terwijl hij met de tuin bezig is. Maar hij gebruikt het meer als komma, waarbij de ontvanger van het woord zelf het stippellijntje in mag vullen.
    Zo van: “Ja, het gras is hard gegroeid, hè? Ik ga het snel verder afmaaien…..dus……”
    Met andere woorden…opzouten…ik moet verder met mijn gras.
    En dan heb ik nog een buurman die graag het woord “ja” gebruikt. Hij plakt het werkelijk waar overal achteraan.
    Zo van: En dan stop je in de kip een blikje bier en legt hem anderhalf uur op de barbeque…..ja?
    Deksel erop….ja?
    Aardige buurman, maar erg belerend.

  15. Brimstone zegt:

    ‘Absoluut’
    nog erger dan ‘precies’.

  16. Thérèse zegt:

    Oei, om te beginnen ga ik gauw mijn pas geschreven logje over lezen.

  17. Marcel zegt:

    Of mensen die na een zin zeggen, toch? Of niet dan? Dat zijn de bevestigingszoekers

  18. klaproos zegt:

    whahahahaha jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa die ken ik :-))
    liesbeth zeg tot vervelends toe, ” begrijp je wat ik bedoel “of begrijp je wel….
    tegen mij niet meer natuurlijk want ik ga meppen :-))))
    maar tegen anderen en aan telefoon grrrrrrrrrrr
    en ik hád( god hebbe zijn ziel ) een zwager die zei steeds achter elk woord zo wat eigenlijk dan :-)))) dat werkte echt op mijn lachspieren :-)))
    het was een schat ( zeg ik met strakke snuit)
    maar voor hem is het verhaaltje uit…..
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    “eigenlijk dan ” :-))

  19. Zelf ben ik ooit gewezen op ‘mijn’ stopwoord “inderdaad” en ik heb er van geleerd. Een oom van me zei achter iedere zin “en-dergelijke-en-zo” . Daar werd je gewoon moe van

  20. Di Mario zegt:

    Zit te denken, maar kan zo niet op iets komen. Waarschijnlijk in mijn omgeving niet zoveel, Zal er eens op letten.
    Love As Always
    Di Mario

  21. Zakina zegt:

    Ik schijn ook iets te hebben, maar kan ik even niet opkomen. Wel ken ik iemand in mijn omgeving die altijd zegt ‘Jullie’ al ben ik de enige die het doet, we schijnen het dan allemaal (uit-)gevreten te hebben. En ik ken iemand die altijd zegt “Daar ben ik heel eerlijk in” heel irritant als dat bij alles wat die uitlegt gezegt wordt… want ik ga er van uit dat het gesprek eerlijk verloopt.

  22. sylvester zegt:

    Het is me in mijn familie kring en kenissen/vrienden kring nooit opgevallen en ikzelf doe het het ook niet naar mijn weten, maar in dit geval dus hihihi

  23. Hildegarde zegt:

    Een stoplap : leuk woord. Zou je kunnen stellen dat de korte pauze’s die veel mensen nodig hebben tijdens het formuleren van een zin ermee gevuld worden, om geen onderbreking in de zin of de zinsaaneenschakeling te laten ? Zoals een flink aantal mensen ook ‘uhm’ (uh, uih)zeggen telkens ze nadenken over het volgende woord ?

  24. Herken het en moest opeens denken aan en leraar vroeger op school die in elke zin wel het woordje dus gebruikte.
    We zijn het gaan turven en en elke keer als hij weer boven zijn hoogste aantal uitkwam sprongen een vriend van mij en ik op en feliciteerden elkaar, Weer een wereldrecord.
    De goeie man heeft nooit geweten waarom wij regelmatig opsprongen hahahahah

  25. nanos zegt:

    Nou, ok, ik zal het niet meer schrijven dus.

  26. lenie zegt:

    wat ik hoogst irritant vind is …precies !
    mán daar word ik niet goed van , dat bevestigen dat iemand het ermee eens is , de mensen die jij beschrijft kom ik hier in het noorden niet tegen , dialect is er niet naar maar ja ….die zeggen weer achter haast iedere zin …ja !
    wat nou dan ja ! zoiets dus …..zucht !

  27. Annemarie zegt:

    *grijns* en ik weet wie Hanny bedoelt!
    Ik betrap me er trouwens zelf ook behoorlijk vaak op.. Heel irritant!

  28. Hanny zegt:

    In mijn naaste omgeving is iemand die in iedere zin wel een paar keer “bij wijze van spreken” zegt.

Je kunt hier reageren

