HET HELLA HAASSEMUSEUM

 Dinsdag werd de ‘grand old lady’ Hella Haasse 90 jaar. De titel ‘grand old lady’ van de Nederlandse literatuur werd in 1990 bedacht door Adriaan van Dis, maar deze benaming vond ze nog erger dan die andere:  ‘de koningin onder de schrijfsters’. ‘Ik doe gewoon mijn werk’, was haar reactie.
Doorgaans word je op je verjaardag, zeker als het een kroonjaar is, overstelpt met cadeau’s, maar Hella Haasse draaide de zaak om: ze gaf Nederland een cadeautje.
Ze stelde haar hele archief ter beschikking. Haar jeugdfoto’s, schoolschriften, schoolagenda’s, brieven, filmpjes als kind, originele handschriften van haar werk, dagboeken… Haar ‘bewaarziekte’ kwam nu goed van pas. Haar biografe Hermione Lee: ‘Je bent zeker drie jaar bezig om alles te lezen.’
Grafisch ontwerpster Sara Kolster durfde het aan orde in de chaos te brengen en alles te digitaliseren. Samen met documentairemaakster Machteld van Gelder klaarde ze de klus, maar: ‘bij ieder bezoek aan haar uitgever gingen weer nieuwe laden open met foto’s en documenten’.
Dinsdagmiddag om vier uur opende Hella Haasse zelf haar virtuele museum, het eerste digitale schrijversmuseum van de wereld.
Hieronder een afbeelding van de site. Als je er op klikt, ga je naar de echte site.

De fraai vormgegeven site is zeer toegankelijk. Dus ga op zoek naar 250 foto’s, 150 handschriften, 50 filmpjes, lees fragmenten van haar boeken en korte beschrijvingen van al haar werk. Als je op de site van dit Hella Haassemuseum komt, opent de schatkamer zich niet onmiddellijk. Je moet eerst op een van de afbeeldingen klikken, dan opent een scherm, waar je rechtsboven een categorie kunt aanklikken. Het is inderdaad een beetje dwalen met alle verbanden en dwarsverbanden die zijn gelegd. Maar zeker de moeite waard er eens een kijkje te nemen.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

28 reacties op HET HELLA HAASSEMUSEUM

  1. Zakina zegt:

    Wat leuk dat jij hier aandacht aan besteed… het moet een werk zijn geweest voor die mensen, maar lijkt me wel heel leuk om te doen… ik ga ff kijken op de site en voor de zekerheid in mijn favo’s zetten, zodat ik een andere keer op mijn gemakkie kan snuffelen.

  2. Niklas zegt:

    Ik zal mijn lief attent maken op dit log! Een fan!

  3. rietepietz zegt:

    Prachtig mens hé ! Ik ga zeker eens op m’n gemak kijken op de site .
    fijne avond en liefs Riet

  4. cindy zegt:

    Lijkt me weleens interessant om een kijkje te nemen op die site.
    Ik heb nog nooit iets van haar gelezen, en da’s misschien een slechte zaak. Maar daarom zal ik eens een kijkje nemen op die website; En wie weet, zit ik volgende week dan in een boek van haar te lezen…
    Fijn weekend Tagrijn!
    Liefs,
    Cin

  5. Jaco zegt:

    Mooie tip, daar ga ik zeker een keertje kijken. Ik ben niet bekend met het werk van Haasse, maar wil mij er zeker ooit nog eens in verdiepen.

  6. Geertje zegt:

    Ik heb haar een keer ontmoet in de bibliotheek, en was meteen verkocht; wat een schat van een mens!
    Ook haar boeken, lees ze graag.
    Ondnaks haar leeftijd is het ongelooflijk hoe vief ze nog is.

  7. quidam zegt:

    Een geweldig mens en geweldig schrijver. Ik ben een grote fan van haar…..

  8. Zoals je weet was ik al in het Museum op bezoek geweest. En naar Leiden hoef ik ondertussen niet meer te bezoeken want ik krijg het idee dat ik dat ken!

  9. plato zegt:

    Ik zag het op de TV ook al. Het is zeker dat ik op die site van Hella ga kijken. Het moet een schat aan info bevatten.

  10. beuzeblaadje zegt:

    Wauw wat een gaaf log!
    Jammer dat het al zo laat is, ik moet nodig
    plat. Maar ik ga hier morgen zeker even heerlijk aan het klikken!
    Oeroeg heb ik oa ook gelezen van Hella.
    Dus tot morgen Tagrijn, welterusten!
    beuzeblaadje

  11. Thérèse zegt:

    Ik zag haar gister ook even op de TV. Ik ga, net als veel anderen, op mijn gemak eens lekker rondkijken. Ik ben, in het grote geheel dan, wel een graaglezer van haar werk.
    Bedankt voor de tip; ik had het kennelijk niet helemaal goed begrepen, dacht dat er een echt H.H. museum was gekomen, maar dit is wel zo prettig.
    Een fijne avond.

  12. Brimstone zegt:

    Wat ziet die site er goed uit!!! Prachtig om zo al het materiaal vast te leggen.

  13. Sjoukje zegt:

    Op die site is heel wat te zien en te lezen, ik ga er eens op mijn gemak voor zitten.
    Groetjes Sjoukje

  14. klaproos zegt:

    wowww tagrijn…
    ik ben hier wel even zoet..
    wat geweldig hé zo’n kado….
    “dikke zoen “voor de jarige dame en een welgemeende dank je wel
    oet maon jong:-))
    groetjes
    klaproos

  15. Judith zegt:

    Leuk, een digitaal museum.
    Ik heb geen bijzondere interesse in het werk van Hella Haase (heb zelfs Oeroeg niet gelezen) maar het is heel interessant om hier rond te kijken.

  16. bedankt voor de tip, tagrijn!
    ik ga er mij eens voor zetten.. :-))

  17. Natasza zegt:

    Ik zag het gisteravond op televisie en ben vandaag even gaan kijken. Ik vind het een geweldig idee, zit best wel goed in elkaar.
    Carpe Diem
    Natasza

  18. Henriette zegt:

    Dankjewel voor dit logje Tagrijn.
    Met een raadspel heb ik hierdoor een punt gescoord. Dank U, dank U, dank U.
    Ik ga de site even op mijn gemak doorkijken. Ziet er goed uit.

  19. paco zegt:

    Zeer de moeite waard

  20. Wat leuk Tagrijn. Ik ga daar straks zeker een kijkje nemen.
    O.T. ik zag jouw reactie bij Eva over uploaden. Ik heb Plato per mail gevraagd hoe hij dat doet. Als ik antwoord krijg zal ik het je laten weten

  21. Di Mario zegt:

    Ik weet nog dat ik een boek van haar moest lezen voor mijn boekenlijst van school.
    Ik ga zeker eens kijken.
    Love As Always
    Di Mario

  22. sylvester zegt:

    Ik ken geen enkel werk van die dame, maar ik ben ook niet een lezer, maar ze lijkt dus qwl een beetje op jouw, jij verzameld toch ook oude tijdschriften 😉

  23. Behalve een geweldige schrijfster ook een geweldig mens.
    Ga zeker morgen eens kijken op de site.

  24. boomkruiper zegt:

    Ik heb je op m’n blogroll gezet. Akkoord?

  25. boomkruiper zegt:

    Hee Tagrijn
    Heb de van Dale er maar eens bijgehaald. Ben je de koopman of de knorrepot? Misschien wel beide, maar je schrijft in ieder geval erg leuk. Die oude boeken ben ik ook dol op en wie weet doe ik er in de toekomst nog eens iets mee op m’n prille fotoblog. Ik ga je eens vaker bezoeken.

  26. Annemarie zegt:

    Ik had er nog niks over gehoord, maar gelijk even een kijkje nemen! 🙂
    Bedankt voor de tip!

  27. lenie zegt:

    en dat ga ik gelijk eens even doen ;)))
    dus ben wel even zoet !!

  28. Hanny zegt:

    Ik was er al geweest. Er is veel te zien en te lezen. Ik vind het geweldig dat zij, een volslagen digibeet zoals ze zichzelf noemt, een digitaal museum heeft gekregen. Op haar leeftijd nog meegaan met de tijd. Geweldig!

Je kunt hier reageren

