LEIDS DETAIL 77

Bij een van de foto’s in deze aflevering van Leids Detail hoort een aardig verhaaltje, dat je gelijk met de beschrijving van de andere twee onder de laatste foto kunt lezen.

Het carnaval is voorbij, dus geen paard meer in de gang, maar een koe op het dak. Op de hoek van de Herenstraat en de Zoeterwoudsesingel staat een pand met een torentje. Jarenlang stond daar een zwarte koe op en verondersteld werd dat deze koe afkomstig was van de toren van de Koepoort die vroeger op deze plek heeft gestaan. Totdat zich plotseling iemand meldde die op de Zoeterwoudsesingel 4 woonde, met de mededeling dat zij op zolder een koe had liggen. Deze koe bleek na onderzoek de koe te zijn die vroeger op de toren had gestaan en die andere was dus gewoon een ‘nepperd’, die verschrikt de benen heeft genomen en geen mens weet waar ze is gebleven. Deze koe staat dus op het dak van het huis Zoeterwoudsesingel 4!
Het bouwwerk op de tweede foto is een beetje omstreden. Men meent dat het niet in de omgeving past. Het is de uitbreiding van het vroegere Kamerlingh Onneslaboratorium aan het Steenschuur.
Op de hoek van de Cathrijnestraat en de Korevaarstraat vind je deze gerestaureerde reclames. Coöperatie Vooruit was een aan de arbeidersbeweging gelieerde bakkerij, die later hoorde tot de HaKa, de Handelskamer. Op deze plek aan de Zijdgracht, de oude benaming van de Korevaarstraat, stonden lange tijd de Sint Jorisdoelen. Nadat deze naar een terrein bij de huidige Doelengracht waren verhuisd, kwam hier een hofje: het Cathrijne Maartensdochterhof. Ook dit hofje kreeg een andere plek en later vestigde zich hier de broodfabriek Ceres. In 1931 verhuisde ‘de Vooruit’ naar de Korevaarstraat en nu is de woningbouwvereniging Zijl en Vliet er gevestigd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

27 reacties op LEIDS DETAIL 77

  1. Zakina zegt:

    Ik vind het geen lelijk gebouw… voor nieuwebouw heeft het wel wat, maar of het in de omgeving staat? Dan zou ik meer omgeving moeten zien denk ik. Maar zo op die foto vind ik het kunnen.

  2. rietepietz zegt:

    n de omgeving van het gebouw op de tweede foto niet maar kan me desondanks toch voorstellen dat dit lelijke gebouw er niet past .
    groetjes , Riet

  3. f r e d zegt:

    geen gezicht die dakkoe….. kukeleboe…..

  4. Marcel zegt:

    Ik vind die koe wel bijzonder. Het gebouw op foto 2 is het monument van de toekomst!

  5. paco zegt:

    Inderdaad, gekke maar leuke stad

  6. Thérèse zegt:

    en denk ik opeens…een koe op het dak is weer eens wat anders dan ‘a fidler on the roof’. Bij Chagall. Toch als ik moest kiezen….

  7. Pasula zegt:

    Een koe op het dak, ja dat kan allemaal in Leiden, de gekste stad van Nederland. 😉

  8. Di Mario zegt:

    Mmmm, niet goed, maar ja.. die koei vind ik wel mooi op dat dak.
    Love As Always
    Di Mario

  9. Jaco zegt:

    Verdorie, alle drie op een steenworp van ons huis, en nog heb ik er maar eentje goed. Ik vind de aanbouw (en de restauratie) van het Kamerlingh Onneslab bijzonder geslaagd en een perfecte manier om een historisch belangrijk gebouw (lange tijd de koudste plek ter wereld geweest, je kent het wel) een nieuwe functie te geven. Ik kende de schildering wel, maar kon hem als gewoonlijk niet geografisch plaatsen. Mocht Leids Detail ooit op TV komen, dan zal ik zeker niet mee gaan doen. Maar wel altijd kijken 🙂

  10. Sjoukje zegt:

    Leuk die koe op het dak, dat is weer iets anders dan een haan.
    Een fijn weekend!
    Groetjes Sjoukje

  11. Thérèse zegt:

    Meeraden kan ik niet. Ik ben totaal niet bekend in Leiden. Maar ik vind het wel een mooie informatieve rubriek. Ik ben best benieuwd of er meer mensen zijn, die zich zo in Leiden verdiepen. In ons dorp is niet zo veel interessants, wel in Hoorm en Enkhuizen, waar wij tussen wonen. Misschien dat ik mij daar ook eens beter in zal verdiepen. Het zijn allebei prachtige oude stadjes.
    Groet.

  12. Judith zegt:

    Twee uit drie, de eerste wist ik echt niet. Verbijsterend, aangezien ik daar tig keer per dag langs kom. Ik ga er dadelijk meteen naar kijken.
    De uitbreiding van het Kamerlingh Onneslab vind ik persoonlijk zeer geslaagd. Ik las trouwens dat de lege kavel op de hoek van het Rapenburg (naast het Kamerlingh Onneslab) nu eindelijk bebouwd gaat worden. Hmmm, eerst zien dan geloven…

  13. loontjuh zegt:

    Op zoeterwoudsesingel kom ik wel eens, maar die koe was me nog niet eerder opgevallen, haha…mooi verteld…een muzikale groet en fijn weekend.

  14. sylvester zegt:

    Bij die eerste dacht ik aan een creatiefe windwijzer.
    De tweede lijkt een beetje op het glazen huis
    Bij de derde moest ik aan de coöp denken die supermarkten 😉

  15. quidam zegt:

    De laatste twee herkende ik meteen, de 1e moest ik schuldig blijven. Het blijft een sport om te zien of ik het raadt 😉

  16. Brimstone zegt:

    Schaam, schaam, ik had er niet één goed 😦
    Gek eigenlijk dat men wat heeft tegen moderne gebouwen. Elke tijd voegt toch weer wat toe aan de stad, zo is ie ook ontstaan. Over 200 jaar is dat gebouw weer een monument.

  17. klaproos zegt:

    wat een koe met Kamerlingh Onnes van doen heeft weet haast niemand,
    maar waarom hij misstaat weet ook niemand, ik ben een enorm koeienfan, en het daarom…
    dat is zeg..
    mooi laten staan :-))
    groetjes en een heel fijn wekend tagrijn
    klaproos

  18. 3 voltreffers, tagrijn!!
    een koe op het dak is sowieso een unicum, je modern gebouw vind ik uit de kunst en je reklame .. ook!
    maak er een ‘vrijdag in de roos’ van! :-)))

  19. Hanny zegt:

    Het gebeurt steeds vaker dat ze de oude muurreclames weer in ere herstellen. Goede zaak.
    Je kunt niet helemaal uit de foto opmaken hoe dit nieuwe pand in zijn omgeving past. Het lijkt me minder geslaagd. Terwijl er toch voorbeelden zijn van hoe het wel kan.

  20. Renesmurf zegt:

    Wat leuk, die koe, en wat een merkwaardig verhaal!
    Op de Winschoter toren staat een paard, ook leuk.
    Dat glazen gebouw is gewoon lelijk, dat past in geen enkele omgeving.
    Oude reclame is cultuur, moet bewaard blijven!

  21. plato zegt:

    Mooi die koe. En ook die reclame doet me wel wat. En nu kan dat moderne gebouw nog zo mooi zijn, zo te zien past het inderdaad niet bij de omgeving. Jammer, het moet toch mogelijk zijn te bouwen met respect voor de historie van zo’n buurt? Heeft die buurt daar inspraak in gehad?

  22. Informatieve log Tagrijn, zelfs voor mij als ras Leidenaar. (verhaal van de koe).
    maar had er deze week wel weer drie uit drie hahhaha, kende alleen de achtergronden niet allemaal.

  23. lenie zegt:

    mooi is dat de reclame weer leesbaar maken , had toch wel iets , die gevelreclame;))

  24. tagrijn zegt:

    @Tjan: in het pand wordt nu o.a. kunst van geestelijk gehandicapten verkocht. Dat de woningbouwver. inmiddels weer is verhuisd was me niet bekend. (Overigens heb ik je boekje er voor de zekerheid wel even bijgehaald!)

  25. Annemarie zegt:

    Ik weet natuurlijk niet hoe dat nieuwerwetse gebouw in de omgeving staat, maar vind het wel een mooi gebouw!

  26. Overigens heet de woningbouwvereniging nu ‘De Sleutels van Zijl en Vliet’, gevestigd aan de Langegracht. Wat er nu op de Korevaarstraat zit weet ik eigenlijk niet.

  27. Tjan zelf zegt:

    Twee uit drie… De eerste herkende ik niet – met de oude koe was me dat waarschijnlijk wel gelukt. Het samengaan van oude en nieuwe architectuur vind ik vaak goed uitpakken, ook in het geval van het voormalige Kamerlingh Onneslab. En de derde… Tja, over dat pand heb ik dertien jaar geleden nog eens een boekje geschreven! 🙂

Je kunt hier reageren

