U BEVINDT ZICH HIER…

Het RAP Architectuurcentrum aan de Nieuwstraat 33 in Leiden vroeg een aantal Leidse kunstenaars, architecten en vormgevers eens een ‘ andere’ kaart van Leiden te maken. Dat leverde verrassende resultaten op die tot 27 april onder de titel ‘U bevindt zich hier…’ in dit centrum te zien zijn. Het is opvallend dat iedereen zich heeft beperkt tot het kleine gebied binnen de zeven singels, het oudste deel van de stad.
Verder werd iedereen uitgenodigd  zijn huisvlijt in de vorm van een plattegrond in te zenden. Ook hiervan zijn tientallen exemplaren te zien.
Daarnaast zijn ook oude kaarten van de stad te zien, zodat we kunnen zien waar het Woud zonder Genade lag, het Zand of Het Krijt. (Men trad met elkaar in het krijt om een geschil uit te vechten).
Hieronder zien we Leiden als een planeet in het universum.

Met in het achterhoofd de metrokaart van Parijs, ontstond de Watrokaart van Leiden. Hier zijn de waterwegen als metrolijnen en -stations aangegeven. Misschien niet eens zo’n gek idee.

Deze kaartmaker liet zich door Mondriaan inspireren.

Deze kaart laat een nog kleiner gedeelte zien als ‘kloppend hart’.

Verknip een stadsplattegrond tot inlegzooltjes. Schoeisel uit vele landen toont dan aan dat vele nationaliteiten in deze stad hun voetstappen hebben liggen.

De stad als een ingewikkeld knoopwerk van touwtjes.

Fotografeer de straatnaambordjes en stel hiervan een plattegrond samen.

Je kunt er natuurlijk ook een koninklijke robe van maken.

Dan het ‘echte’ kaartwerk. Eerst de stad, zoals dat nu in een Russische atlas is te zien.

Van de tientallen sterk uitvergrote stadsplattegronden, waar je heel goed de groei van de stad op kunt volgen, hier een kaart die voor 1595 is gemaakt. Het water geeft de toenmalige grens van de stad met de vestwallen weer. Aan de zuidkant zijn dat al wel de huidige Witte Singel en Zoeterwoudse singel, maar aan de noordkant is dat de oude Vest en aan de oostkant de vestgracht die iets ten westen van de huidige Herengracht lag.

Het RAP Architectuurcentrum, Nieuwstraat 33 is geopend wo tm vr 13-17 en za van 11-17. De toegang is vrij. De tentoonstelling loopt tm 27 april.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

24 reacties op U BEVINDT ZICH HIER…

  1. Henriette zegt:

    Dat zijn stuk voor stuk mooie creaties. De schoenen vind ik het minst en de aardbol het mooist.
    Je kan zien dat sommige ideeen goed doordacht zijn. Het knoopjeswerk vind ik dan ook knap gemaakt.

  2. Niklas zegt:

    Schitterende creaties zijn er bij!
    Maarrreeh, hebben ze dat idee van straatnaambordjes fotograferen van mijn log gehaald? (“waar waren wij?”)

  3. J@ntje zegt:

    wat een leuk idee,
    en wat een verschillende ideeen,
    goed plan!!
    groetjes janneke

  4. Marcel zegt:

    Leuk, ik ga voor de schoenenplattegrond.

  5. Plato zegt:

    Erg leuk al die kaarten. Wat een creativiteit zit daar in. Zou er ook een boek van worden samengesteld?

  6. Thérèse zegt:

    Leuk zo’n opdracht. Ik had er graag aan meegedaan, als ik een Leidse was geweest. Er zijn vast nog veel meer originele plattegronden te zien.Ik merk wel, dat als ik ooit nog in Leiden kom, er veel te zien is.

  7. Judith zegt:

    Geweldig zeg. Daar moeten we inderdaad naartoe!
    Wat een werk moet het zijn geweest om alle straatnaambordjes in het centrum te fotograferen. Onze straat staat er volgens mij nog net op, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.

  8. Jaco zegt:

    Prachtig initiatief met originele uitkomsten. Vooral de schoenen spreken met erg aan. ‘ns kijken of we daar binnenkort naar toe kunnen.

  9. Caecil zegt:

    Wat een mooi log weer! Ik had er al over gelezen, de tentoonstelling stond al op mijn lijstje, maar nu weet ik zeker dat ik er naartoe ga. Dankjewel!

  10. creativiteit ten top!
    prachtig om zien hoe ieder zijn eigenheid in iets poepsimpel als een stadsplan kan leggen!
    mooi om dit met ons te delen tagrijn!
    @u bevindt zich ..
    in mechelen en in geel! :-))

  11. Brimstone zegt:

    Wat een grappig thema om mee aan de slag te gaan! Er zijn heel originele resultaten bij.
    Die oude stadsplattegrond is overigens ook heel mooi. Leuk om te zien dat het noordelijk deel van de stad pas later is ontstaan.

  12. sylvester zegt:

    Als ik nu een foto maak van het straten boek, komt die er dan ook tussen hihihi

  13. tagrijn zegt:

    @Tjan: Tja, dit was de uitleg die een aanwezige suppoost aan de bezoekers gaf. Maar een dirty mind…

  14. Hanny zegt:

    Wat een leuk idee om kunstenaars hiermee te laten stoeien. Wat levert dat een verschillende “plattegronden” op. De een nog origineler dan de ander.

  15. Tjan zegt:

    Leuk, ik was er zaterdag ook – heb er inmiddels voor ergens de komende weken ook een column over geschreven. Overigens zie ik in dat kloppende hart toch echt iets anders…

  16. lenie zegt:

    nou raak ik zéker de weg kwijt ;))
    mooi gedaan weliswaar , de moeite
    om eens te gaan kijken denk ik !!!
    maar of ik het red voor april pffff

  17. klaproos zegt:

    bijzonder leuk gedaan tagrijn:-))
    laat mensen hun creativiteit,en zie:-))
    hoe wonderlijk mooie dingen eruit komen:-)
    slaap lekker
    klaproos

  18. Di Mario zegt:

    Mmmm, moeilijk kiezen, ze zijn allemaal zeer creatief geweest, maar ik vind die schoenen toch wel het leuks.
    Love As Always
    Di Mario

  19. nanos zegt:

    Heel leuk!
    Ik hoop dat het me lukt voor het eind van die tentoonstelling nog eens naar Leiden af te reizen.

  20. Annemarie zegt:

    De kunstenaars hebben dat uitermate goed opgepakt! Wat een leuk resultaat is het allemaal geworden. Zeker de moeite waard om dat te gaan bekijken en al helemaal als echte Leidenaar!

  21. beuzeblaadje zegt:

    Wauw daar zitten gave tussen!
    Wat een ontzettend leuk idee!
    Leiden is zo gek nog niet…..
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  22. Pasula zegt:

    Wat een heerlijke log, schatgraven maar dan anders. Geweldige tentoonstelling zeg!

  23. Renesmurf zegt:

    Wow, dat is een mooie opdracht en ook mooi uitgevoerd.
    Steden draaien toch altijd om het centrum, maar er zijn zeker nog gebieden waar ze ook wat moois over kunnen maken.

  24. Zo daar heeft iedereen echt een hoop werk van gemaakt.
    Die watrokaart heeft inderdaad wel iets, makkelijk voor in de boot van de zomer.

Je kunt hier reageren

