TOUW- EN TEERKOEK

Er wonen in ons land maar weinig mensen die onmiddellijk een beeld krijgen bij het woord ‘touw-en teerkoek’. Misschien zijn het er maar een stuk of tien. Het woord is al weer wat jaren terug ontstaan, toen Tagrijn in een verhuizing en verbouwing zat en daarvoor de hulp had ingeroepen van een neef.
Deze neef was gek op havens en beoefende actief de zeilsport. Hij vond dat het in de omgeving van de havens altijd zo ‘heerlijk’ naar touw en teer rook, dat dat typisch Nederlands was en had daarom zelf een tekst gemaakt op de melodie van ‘we houden van oranje’. En terwijl hij aan het werk was, schalde dan ook regelmatig zijn hymne ‘de mogendheid van touw en teer’ door het huis.
Neef hield ook van zoetigheid en wilde toch wel graag koek bij de koffie. En dat moesten dan die koeken zijn met zo’n rose glacélaag erop. Omdat de werkzaamheden lang duurden, zijn er dan ook heel wat van die koeken doorheen gegaan. De consumptie van de koek werd al snel gekoppeld aan zijn eindeloos herhaald lied en daardoor kregen deze koeken voorgoed de naam touw- en teerkoeken.
Op een dag ging Tagrijn naar de super voor een nieuwe voorraad, maar zag de koeken niet op de vertrouwde plek liggen. Bang dat de werkzaamheden daardoor in het gedrang zouden komen, vroeg hij dan ook aan een jongen die de vakken aan het bijvullen was: ‘Zeg,. weet jij waar de touw- en teerkoek ligt?’
De jongen keek hem licht verbijsterd aan en zei: ‘Dat lijkt me nou helemaal niet lekker, meneer’.
Op dat moment begreep Tagrijn dat dit woord waarschijnlijk nog niet tot de rest van de wereld was doorgedrongen. Want dit soort woorden hoort tot de ‘thuistaal’ en iedereen kent daar wel voorbeelden van. Zo kent maar een handjevol mensen in de omgeving van Tagrijn het woord ‘erwtensoepmuziek’. Maar daarover in een ander logje.

Als gevolg van een storing bij web-log was het vanaf 22.30  tot plm. 0.00 niet mogelijk bij web-loggers te reageren.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

19 reacties op TOUW- EN TEERKOEK

  1. rietepietz zegt:

    Ja grappig dit soort woorden die ontstaan vanuit “situaties” .De roze koeken zijn bij mij niet favoriet en ik zou bij “touw en teer ” eerder denken aan wat wij vroeger “zeekaak” noemden .
    Dat waren de grote ronde ( ongeveer 10cm doorsnee )keiharde soort beschuiten die de scheveningse vissers op de schuit meenamen als er meerdere dagen op zee gevist werd .
    Ik las dat Zakina mensen aantrof die het woord “gemak ” niet kennen in de betekening van “rustig aan doen ” .Ik dacht dat dit woord toch wel overal alszodanig bekend is . Het zou me niet verbazen als het woord afkomstig is van van de stoel waarin een po verwerkt is , een kamergemak , waar je dus inderdaad wel even rustig kunt zitten !
    groetjes , Riet

  2. Zakina zegt:

    Hahahha lijkt me idd niet lekker Touw en Teer koek 😉 Nu lust ik ook geen roze koeken, maar dat even terzijde. Ik ben nu wel super nieuwsgierig naar die erwtensoepmuziek 🙂
    Ik had vandaag weer een spraakverwarring (via de sms dat wel)… dat ik schreef “Ik merk dat ik meer mijn gemak moet gaan houden.” Ik kreeg een sms terug, wat ik ins hemelsnaam bedoelde met ‘gemak’… nu kan het thuistaal zijn of Haagsch of Zuid-Hollands ik weet het niet, maar in Groningen zeggen ze tegen alles ‘Rustig aan’ dus ik heb maar even vertaald dat ik rustiger aan moet doen 😉 Of ken jij dit woord (gemak) wel?

  3. Seraka zegt:

    als echte liefhebber van rose glacée koeken
    moet ik zeggen dat de jouwe te klein zijn naar mijn smaak
    de enige èchte zijn nog lekkerder 😉
    per stuk verkocht in het zwembad
    bestaat er iets lekkerders? 🙂

  4. Henriette zegt:

    Het water loopt me in de mond als ik die glace-koeken zie. Ik vind ze zooooooo lekker. Kan mij niet schelen welke naam ze dan hebben. Al noemen ze ze cake-jes met een laage roze kots. Hmmmmmmm.

  5. Renesmurf zegt:

    Als ik zo naar het plaatje kijk, noemen wij dat “roze koeken”
    Zeggen wat het is, hoe het er uit ziet, dat lijkt mij altijd het allerbeste.

  6. Sjoukje zegt:

    Touw en teerkoek, hoe verzin je het…hahaha. Lijkt me niet echt smakelijk.
    Groetjes Sjoukje

  7. Schitterend verhaal. Ik zie het zo voor me in die winkel. Zelf heb ik ooit iemand deze koeken ‘Beatrixborsten’ horen noemen, waarbij hij bij mijn zeer verbaasde blik uitlegde, dat dat ontstaan was in de mensa van de universiteit, waar hij toen studeerde en er enigszins verontschuldigend aan toevoegde, dat hij er ook niets aan kon doen. Dat laatste vond ik eigenlijk nog het mooiste. Hoezo niet ? Maar goed dat ik dit soort koeken nooit koop. Stel je voor, dat het schap leeg is…ik moet er niet aan denken…pfffff

  8. Thérèse zegt:

    Ja, zo maakten een vriendin en ik vroeger de zgn. ‘betontaart’. Het stond niet, maar lag zeer zwaar op de maag, maar lekker…
    En de ‘hemelse modder’, maar ik weet niet of die zelf verzonnen is (chocolade mousse)
    Ach, en dan mijn zoontje (nog héél klein, die eigenlijk voor zijn leeftijd al goed kon praten, maar toch tegen appelmoes MOEF zie. Zo zeggen wij nog steeds: “Meer moef”.
    Leuk verhaal, maar wat een smerige koeken, dus eigenlijk wel een goeie benaming.

  9. Tjan zegt:

    Tja, ik ken die neef en zijn lied, én die koeken. Ik hoorde mezelf laatst een nogal turfachtige Islay single malt nog omschrijven als een touw- en teerwhisky. Van erwtensoepmuziek heb ik dan weer nooit gehoord. Zal wel iets met het synoniem ‘snert’ te maken hebben.

  10. whahaaaa, wat een lekker log op dit vroege uur!
    iedereen heeft zijn eigen woorden’schat’ en dat maakt van ons heel rijke mensen! :-))
    *tagrijnkoekje knabbel*

  11. klaproos zegt:

    whahaha
    heerlijke humor is dit tagrijn,
    dat zijn van die dingen dat laat je je hele leven niet meer los,
    een ander weet niet waar jij het over hebt en voor jou is het dé normaalste zaak van de wereld,
    dat gaat feest geven in het bejaardenhuis:-)
    groetjes
    klaproos

  12. Brimstone zegt:

    Bij die mierzoete koeken met die akelige roze kleur past niet echt deze stoere naam.
    Je zou deze naam wel kunnen uitlenen aan een dropfabricant, touw- en teerdrop!

  13. Di Mario zegt:

    Hahahaha, ik zie die jongen al kijken…
    Love As Always
    Di Mario

  14. Pasula zegt:

    Volgende keer weet ik wat ze met die koeken bedoelen. 😉
    Bij erwtensoepmuziek heb ik wel een idee, maar ik wil je het gras niet voor de voeten wegmaaien (muzikale scheten ingegeven door springboonerwten???)

  15. J@ntje zegt:

    ha!!
    lozze koeken..
    weekend koeken…
    weet psies wat je bedoelt !!
    weet allen neit zekr of jij ookweet wat ik bedoel..
    hahahaa

  16. lenie zegt:

    Tagrijn …je bent me lief !!!
    ik klont van mijn stoel van de lach , want die kolere koeken aten wij op de zeilboot …toen ik mijn maatje leerde kennen ..de huidige Hr.Vivaldi !!!
    Prachtig dit verhaal !

  17. Hanny zegt:

    Je hoort wel eens zeggen, dat hebben we al “tig” keer gedaan. Bij het ontstaan van deze uitdrukking ben ik aanwezig geweest. Tijdens een zeer melige avond met de staf van een zeilkamp gebruikte iemand de term “tig”. De naam van de beheerder van het kamphuis, ene heer Tichelaar, werd hier lichtelijk misbruikt in alle mogelijke zinnen. Ik heb in mijn leven nog nooit zo gelachen als die avond. Echt buikpijn had ik er van. In het zeilkamp waren deelnemers uit alle mogelijk delen van het land. Het balletje is gaan rollen en je hoort regelmatig iemand dit woord gebruiken.

  18. Annemarie zegt:

    Zulke woorden binnen de familie maken het wel super leuk! 🙂
    Ik weet er zo niet even 1tje die wij hebben.
    Of het moet
    sisasap zijn.

  19. Ja mooi is dat he dat bepaalde thuiswoorden zo eigen worden dat je vergeet dat de rest van de wereld ze niet kent, en er daarom zonder door te hebben gewoon om vraagt in een winkel.
    Maar ben wel benieuwd naar erwtensoepmuziek, alhoewel ik daar wel een idee bij heb hahahah.

Je kunt hier reageren

