HET LEVEN VAN SAMY

Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van Vluchtelingenwerk Leiden in 2007, maakte de vluchteling Samy samen met de kunstenaar Marthijn de Groot staande op een boot een schilderij van 50 meter lang op 25 panelen aan de oever van de Oude Rijn.
Zes van die panelen die het levensverhaal van Samy uitbeelden zijn nu nog tot en met 20 februari van dichtbij te zien in de Openbare Bibliotheek aan de Nieuwstraat en in het Diaconaal Centrum De Bakkerij aan de Oude Rijn.
Van zijn gelukkige leven in zijn geboortedorp in Ivoorkust, de onrusten, de spanningen, de vervolging, zijn vlucht naar Europa, zijn verblijf in de Nederlandse gevangenis, tot uiteindelijk de opluchting toen hij zijn verblijfsvergunning kreeg.
Alle 25 panelen zijn hier te zien op de site van Vluchtelingenwerk Leiden.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

26 reacties op HET LEVEN VAN SAMY

  1. Anoniem zegt:

    wat fijn om alle reacties te lezen dank jullie wel het was fijn om te doen!!!!
    Marthijn de Groot

  2. Jenny zegt:

    Mooi!!
    Géén woorden bij nodig!
    Groetjes!

  3. Zakina zegt:

    Ik vind het deprimerende doeken, maar zal wel door het leed komen wat hij als vluchteling heeft meegemaakt.

  4. Renesmurf zegt:

    Dat is allemaal schitterend werk!
    Jammer dat er vluchtelingen bestaan.

  5. Geertje zegt:

    Ze zijn werkelijk schitterend!
    Indrukwekkend….
    Jammer dat ik zo weinig ruimte/tijd heb de komende weken/maanden.
    ZOu ze dolgraag in me opnemen.
    Een afbeelding is toch vaak anders dan ze in het echt zien!
    AL zijn de foto;s schitterend Tagrijn; chapeau!

  6. Judith zegt:

    Ik meen me ook nog een vorig logje hierover te herinneren.
    Wat een levensverhaal zeg… niet voor te stellen gewoon. Ik vind zijn werk mooi, prachtig kleurgebruik en heel expressief.

  7. plato zegt:

    Indrukwekkend. Niet dat ik de schilderijen mooi vind (het is niet mijn stijl) maar het verhaal er achter en de man zelf vervullen me met bewondering.
    Ook van mij de complimenten aan Samy.

  8. Jaco zegt:

    Prachtig en aangrijpend werk. Ik heb hem die dag nog aan het werk gezien, maar had weinig tijd om er lang naar te kijken. Dit werk spreekt me erg aan. Afschuwelijk dat dit soort toestanden maar niet uit de wereld te bannen zijn.

  9. Sjoukje zegt:

    Heel mooi en indrukwekkend.
    Groetjes Sjoukje

  10. cindy zegt:

    Doorgaans hou ik niet van dergelijke schilderijen, omdat ik me vaak over de kinderlijke eenvoud ervan verbaas. Maar dit spreekt me erg aan. Misschien te danken aan het kleurgebruik, wat ervoor zorgt dat het een levendig, boeiend, geheel vormt!
    M’n complimenten dus voor deze Samy!
    Liefs,
    Cin

  11. Thérèse zegt:

    Is Samy ook kunstenaar? Het ziet er zo professioneel uit. Prachtig gedaan en een geweldig initiatief. In het echt zal het nog meer indruk gemaakt hebben, zo groot en vooral met zo’n lengte.

  12. Eva zegt:

    Wat mooi zeg!
    Stuk voor stuk mooie plaatjes heb je er van gemaakt.
    Jasmmer dat de achtergrond van het schilderen zo triest is!
    gr eva

  13. 10eke zegt:

    Het is wel indrukwekkend.
    Fijne dag, gr 10

  14. Henriette zegt:

    Deze kunst spreekt mij qua stijl niet zo aan. Maar wat ik wel geweldig mooi vindt is het lichtspel op de schilderijen en het verhaal dat afgebeeld wordt.
    Gisteravond heb ik de film van Frida Kahlo gekeken. Ken je haar?
    Zij schilderde wat realistischer maar haar schilderijen geven ook haar belevingen en gevoelens weer.
    Mooie film.

  15. klaproos zegt:

    bijzonder aangrijpende schilderstukken tagrijn,
    da’s iets om stil langsaf te lopen..
    en je gedachten te laten gaan
    groetjes
    klaproos

  16. Een indrukwekkend beeldverhaal, Tagrijn, waarbij weer eens duidelijk, dat jij eigenlijk altijd echt iets te melden hebt en dat toch bijna dagelijks. Knap hoor

  17. Di Mario zegt:

    Mooie stijl van schilderen, spreekt mij wel aan.
    Love As always
    Di Mario

  18. heel indrukwekkende schilderijen!!
    prachtig zijn ze!
    alleen de kleuren vertellen al een heel verhaal ..
    aangrijpend log, tagrijn!

  19. Brimstone zegt:

    Wat een mooi project!
    De panelen van Sami vind ik erg sprekend.

  20. Marcel zegt:

    Prachtige, maar vooral ook indrukwekkende schilderijen!

  21. Pasula zegt:

    Mooi kleurgebruik ook. Bijzonder om het op deze wijze tentoon te stellen.

  22. Hanny zegt:

    Indrukwekkende schilderijen!

  23. lenie zegt:

    daar had jij toen toch een log over ??
    kan me dat nog herinnneren .. mooi dat er nu nog stukken van zijn te zien …

  24. Annemarie zegt:

    Prachtig initiatief. 🙂
    Het zijn ook echt mooie kunstwerken geworden!

  25. Is inderdaad mooi geworden, ik ben toen wezen kijken toen het gemaakt werd.
    Ze hadden geluk met het weer want het was prachtig weer om buiten te schilderen.

Je kunt hier reageren

