ALS TAAL (SOMS NIET) ONTBREEKT

‘Ik ben van Tol op zware voeten
die stout voortstapt over Hollands’ wegen
op weg van huis naar nergens en weer terug.’

Wie het recente werk van de Leidse kunstenaar Christiaan van Tol ziet, ontdekt dat hij het tijdperk van de landschappen achter zich heeft gelaten en dat nu de mens de belangrijkste rol in zijn werk speelt. Zo is hij steeds op weg, zoals hij in een van zijn gedichten schrijft.
Zijn kleurrijke werk spat werkelijk van de spierwitte muren van Ars Aemula Naturae. Het ontroert, het amuseert, het vertelt steeds een ander verhaal, dat grotendeels door de toeschouwer mag worden bedacht, al dwingen de attributen hem wel steeds een bepaalde kant op.
Hieronder een kleine greep uit de expositie.


De detective

We laten van Tol zelf aan het woord: ‘Ik heb zelfs een paar niet-figuratieve schilderijen gemaakt – maar op den duur bevalt me dat niet zo. Waarschijnlijk omdat ik me ook graag met ‘het verhaal’ bezig houd. Vandaar misschien dat ik ook gedichten schrijf.
Situaties noem ik de schilderijen die een verhaal vertellen,meestal met een of meer personen in hoofd- en bijrollen. Portretten zijn portretten, landschappen.In deze genres kan ik me uitleven in allerlei manieren van schilderen, schilderkunstige oplossingen voor ogen neuzen enz. vinden, werken met perspectief (of juist niet), werkelijke (of juist niet) kleuren en verhoudingen tussen vlakken en lijnen; kortom: eigenlijk ben ik erg niet-figuratief (abstract) bezig, met dit verschil dat het ook nog eens iets voorstelt.’


De souffleur


Engel


“Hij springt over de Mont Ventoux!”


iFlitz


De vogelaar

We sluiten af met een van zijn gedichten, dat dezelfde titel draagt als het schilderij dat eronder staat.

HET LINT
-maar aarzelend, knip, knip, knippend en gescheurd
als de foto van en liefde (wat niet langer liefde is)
van het stuk met wie er achterbleef, stond ik voor het lint

van mijn toekomst. Geen koningin, ik
die het lint mocht knippen, de champagne smijten,
de knop indrukken die mijn poort moest openen –

Hoe een gedicht te sluiten
dat gaat over wat steeds maar weer
steeds nooit af is; steeds maar weer
nog komen moet? Aarzelend maar.



Het lint

De tentoonstelling ‘Als taal (soms niet) ontbreekt’, is nog tot en met 24 februari te zien bij Ars Aemula Naturae, Pieterskerkgracht 9a in Leiden. Open vr tm zo 13 – 17 uur.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

30 reacties op ALS TAAL (SOMS NIET) ONTBREEKT

  1. Zakina zegt:

    Helaas niet mijn smaak, maar wel een mooie samenvatting heb je gemaakt 🙂

  2. plato zegt:

    Mooie lichtvoetige schilderijen. Zou Christiaan familie van Jaq. en van Hans van Tol zijn?

  3. Hildegarde zegt:

    Tof, je kunstitems. Zo leer ik steeds wat bij.

  4. rietepietz zegt:

    Een mooi kleurig culureel log Tagrijn !

  5. Geef mij maar de Schreeuw van Munch.De Schreeuw ook wel de scream (Noors: Skrik) is een schilderij van Edvard Munch uit 1893.
    De schreeuw (1893, Nasjonalgalleriet, Oslo) van Edvard Munch, het meest aangrijpende van zijn schilderijen, drukt het geestelijke leed en de emotionele kwelling uit die de schilder tijdens bepaalde perioden in zijn leven heeft gevoeld. Munch was een voorloper van het expressionisme, een stijl die emoties wilde weergeven.
    De Schreeuw is een psychisch zelfportret van Edvard Munch. Het is een schilderij gebaseerd op een eigen traumatische ervaring.

  6. Pasula zegt:

    Die voetenbijter vind ik erg bijzonder!

  7. Geertje zegt:

    Prachtig!!!
    Die detective maar ook de vogelaar vind ik erg mooi.
    Wat gebruikt hij voor materiaal? Of zijn het verschillende materialen?

  8. Niklas zegt:

    Merkwaardige schilderijen! Die engel is zeker een cliniclown?

  9. Jaco zegt:

    Dit spreekt me absoluut aan, zit een soort van magisch realisme in, dromerige betekenissen en de onmogelijkheid om wat dan ook maar uit te drukken zoals het in je hoofd rondwaart. De combinatie dichten en schilderen is mooi vormgegeven en volgens mij inderdaad de enige manier waarop Van Tol dit kan doen.

  10. J@ntje zegt:

    ik vind die van de clowns wel mooi!!
    maar als hij zijn schmink eraf haalt word ie wel errug radeloos… 😦
    prettig weekend tegarijn!

  11. quidam zegt:

    Mooi mooi mooi,, vol kleur en beweging. Ik houd daar wel van….
    ps probeer deze link maar
    http://media.omroep.nl/meeko03/0/mtnl/0808bruja_bb.wmv

  12. boomkruiper zegt:

    Heel heftig! In grote openbare ruimtes met veel wit ERG mooi denk ik, maar prive veel te benauwend.

  13. Seraka zegt:

    ik ben sprakeloos…..;)

  14. Thérèse zegt:

    Tja, laat ik dat woord ook eens gebruiken. Naar mijn idee zit hier, in deze schilderijen, een al te nadrukkelijk verhaal. Laatst, met die lange rij van het leven van Samy, zat daar zeker een echt verhaal in,een leven in beeld gebracht, maar die vond ik prachtig. Ook qua techniek, fijn los en niet wat stijfjes. Natuurlijk zie ik ze niet in het echt en jij wel en dat kan schelen.
    OT: is het een mooie expositieruimte en bedoeld voor professionele kunstenaars, ook voor geen-Leidenaren?

  15. Sjoukje zegt:

    Het zijn prachtige werken die hij maakt, ik vind zijn kleurgebruik ook erg mooi.
    Groetjes Sjoukje

  16. Renesmurf zegt:

    Misschien is dit wel iets dat je in het echt moet zien, zo online spreekt het me niet zo aan.
    Toch heeft het wel wat.

  17. Dit zijn met recht schilderijen die de fantasie prikkelen en dan vermoed ik dat er van 10 mensen 10 totaal verschillende verhalen komen. Leuk hoor

  18. Brimstone zegt:

    Ik vind ze intigrerend, (en hiermee bedoel ik niet dat ik ze apart vind 🙂 ). Zou ze best ‘in levende lijve’ willen zien.

  19. klaproos zegt:

    ik ehh ben bang dat ik er niet weg van ben tagrijn, maar dat kan hé gelukkig valt er over smaak en kleur niet te twisten,
    ik denk wel dat de man een levendige fantasie heeft 🙂
    groetjes
    klaproos

  20. paco zegt:

    Ben er niet echt kapot van

  21. Di Mario zegt:

    Die eerste foto, daar herken ik toch duidelijk Trix in. 😉
    Love As Always
    Di Mario

  22. f r e d zegt:

    dat lijkt me wel weer genoeg cultuureten’…; laat het toetje maar zitten.

  23. sylvester zegt:

    Heeft hij ook een hond of zo, daar wandel je ook doelloos mee rond om weer terug te keren hihihihi (eerste gedichtje)

  24. ik hou meer van het gedicht dat jij laat lezen, dan van de schilderijen die ik hier zie.
    niet dat ze mij niks te vertellen hebben, integendeel. ik vermoed echter dat ik liever een andere taal dan deze hoor? :-))

  25. De kleuren zijn inderdaad mooi, alleen weet ik eerlijk gezegd niet of de schilderijen mij echt erg trekken.
    Gek he, ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet vinden.
    Misschien dat ik dit weekend even binnenstap om te kijken wat ik er echt van vind.

  26. Hanny zegt:

    Wat een kleuren! Deze schilderijen spreken mij wel aan. Ik had de tentoonstelling best willen zien, maar helaas ik heb geen tijd om naar Leiden te komen.

  27. Annemarie zegt:

    OT: Ik begin niet voor niets met de woorden:
    Voor mij super gezellig, voor jullie denk ik minder…
    Ik ga een vriendin opzoeken in Berlijn. 🙂

  28. Annemarie zegt:

    Het werkt spreekt mij minder aan.
    Er zal best een verhaal achter zitten, maar op mij komt dat niet geheel over!

  29. lenie zegt:

    is weer zo ver weg hé !!!!
    zou het wat graag gaan zien ….
    en ben natuurlijk wég van de Vogelaar ;))))

Je kunt hier reageren

