LEIDS DETAIL 79

In aflevering 79 van Leids Detail weer drie onderwerpen van uiteenlopende aard. Onder de derde foto zie je weer het ‘verhaal’.

Op de eerste foto zie je een lichtelement dat op de Beestenmarkt is geplaatst. Hieronder zie je hem helemaal.
De bijenkorven zijn te zien in de Clusiustuin aan de Doelengracht aan de overzijde van de Hortus Botanicus. Deze kruidentuin is vrij toegankelijk. Het is wel aardig om aan Clusius en zijn kruidentuin eens een apart logje te wijden, dus dat zit in het vat.
Het ornament op de laatste foto is terug te vinden aan de Bostelbrug die de Prinsessekade met het Kort Rapenburg verbindt. De brug ligt er al vanaf het eind van de 14e eeuw, al is hij uiteraard talloze malen vernieuwd. Bostel is het afgewerkte mout, dat afkomstig was van de vele brouwerijen die de stad telde. Het werd op deze brug verhandeld als voer voor de varkens. Deze werden hier vlakbij verkocht, namelijk op de plek die nu Boommarkt heet. Ook van deze brug nog een extra foto.


Beestenmarkt


Bostelbrug

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

31 reacties op LEIDS DETAIL 79

  1. Judith zegt:

    Alleen de eerste wist ik…
    Hoewel ik verschillende keren in de Clusiustuin ben geweest, zijn de korven me nog nooit opgevallen.

  2. Zakina zegt:

    De ingezoemde foto’s van de twee onderste is toch net even mooier vind ik 🙂 Maar altijd leuk waar namen vandaan komen enzo.
    Ik kijk uit naar je logje over de Hortus 🙂

  3. beuzeblaadje zegt:

    Na ons bezoek aan Leiden spreekt
    me het onderwerp Leids Detail nóg meer
    aan. Maar het verbaasd me dat ik nog steeds nauwelijks iets herken en dat terwijl we die dag toch best veel van Leiden hebben gezien!
    Maar…….zo blijft het interessant!!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  4. plato zegt:

    Weer een mooie serie Tagrijn. Houd jij eigenlijk bij op de stadskaart waar je al foto’s van genomen hebt. Op den duur zal het een heel gepuzzel worden.

  5. Hildegarde zegt:

    De Hortus, dat lokt me wel !

  6. Natasza zegt:

    Mooie foto’s, vooral de bijenkorven vond ik mooi. Een soort van verstild beeld.
    Carpe Diem
    Natasza

  7. f r e d zegt:

    geen lampie om bij te schemeren,….. denk ik.

  8. J@ntje zegt:

    ben toch benieuwd welke beesten er op de beesten markt zijn??
    hang ouderen??
    hang jongeren??
    hang allochtonen??
    wahahahahaahhahahaha
    goed weekend Tagrijn

  9. Eva zegt:

    Oh die eerste foto: die vind ik geweldig!
    En die tekst boven die bijenkoverven is ook prachtig!
    gr eva

  10. Geertje zegt:

    Prachtig weer!
    De lichten kende ik (eindelijk eens een….).
    De rest niet; als ik weer eens tijd heb, moet ik echt eens slenteren door Leiden!

  11. sylvester zegt:

    Vreemde verlichting hebbel jullie daar in Leiden.
    Dat het bijenkorfen waren had ik wel herkend.
    Die derde zegt en doet me dus helemaal niets hihihi

  12. Caecil zegt:

    Ben ik weer.
    Nadere bestudering van de tekst bij de bijenkorven vertelt het volgende:
    Godt voet alle creaturen.
    Niks ouwe taal dus, nou ja, oud Hollands dat wel.

  13. Caecil zegt:

    Clusiustuin, op de 5e Binnenvestgracht!, is een van mijn favoriete stukjes Leiden. Prachtig!
    Zal aan mijn zusje vragen wat het opschrift betekent, die ‘zit’ in de oude talen…
    Vind iedere week opnieuw dat je een boekje moet uitgeven van Leids Detail, Tagrijn. Wanneer gaat het nou gebeuren? Misschien zoek ik wel een geïnteresseerde voor je.

  14. rietepietz zegt:

    Met mijn hernieuwde legpuzzel manie zie ik overal legpuzzels in en dit zijn stuk voor stuk zéker geschikte plaatjes om er een legpuzzel van te maken !
    liefs Riet

  15. paco zegt:

    Mooie details weer

  16. Pasula zegt:

    Jullie hebben een Prinsessekade…. zeg dat dan meteen!

  17. de lampen hebben mijn hart gestolen! dit is een echte aandachtstrekker!
    jij hebt me bovendien warm gestookt met je bijenkorven. ;-))
    tsss .. zal ik ter afkoeling dan maar van de bostelbrug springen?? :-))
    prettige weekend, tagrijn!

  18. Jaco zegt:

    Oeps, zit ik er een paar bruggen en enkele straten naast. De Clusiustuin ken ik wel, maar de bijenkasten kan ik me er niet herinneren, dus voor deze week moet ik met nul punten naar huis.

  19. Marcel zegt:

    Mooi weer die foto’s. Dit is toch wel een favourite rubriek van mij hoor: Leidse details!

  20. Thérèse zegt:

    Zal wel dom zijn, maar wat staat er nu precies op die bijenkorven?
    ….voet alle creaturen?
    Goot godt, ik kom er niet uit. Het is een mooi kraampje en dat lichtobject ook!

  21. Tjan zegt:

    Brug en lichtornament wist ik direct. Dat Leiden zelfs meerdere vestigingen van De Bijenkorf telde, was me niet bekend.

  22. Sjoukje zegt:

    Interessant dat verhaal over de borstel, ik ben weer een stukje wijzer geworden Tagrijn.
    Een berengezellig weekend!
    Groetjes Sjoukje

  23. loontjuh zegt:

    Die 1e had ik wel herkend, maar de rest, erg he, haha…een muzikale groet en fijn weekend.

  24. klaproos zegt:

    mooie details tagrijn….
    bostel:-))
    bij schoonpapa die bostel voeder aan de koeien werd je wel eens dronken van de lucht:-))
    maak er een heerlijk weeken van hé.
    groetjes
    klaproos

  25. Brimstone zegt:

    Interessant verhaal over de bostel. Logisch dat dat vlakbij de varkensmarkt/Boommarkt werd verhandeld.
    Van mij mag een log over de Clusiustuin ook komen!

  26. Di Mario zegt:

    Ik ben wel benieuwd naar je botanische tuin.
    Love As always
    Di Mario

  27. Renesmurf zegt:

    Dat kunstwerk is echt van deze tijd.
    Dat wil zeggen, het verbaast me niks.
    Ik heb geen idee of dat wat wil zeggen.
    Versiersels, zoals bij de brug, maken het af. Dat vind ik prachtig.

  28. Uiteraard twee van de drie, de bijenkorven kon ik niet thuis brenegen maar ja die kunnen op meerdere plekken staan.
    Bv in de heemtuin.

  29. Hanny zegt:

    Kun je niet een stukje blauwe lucht van de eerste foto deze kant opsturen?
    Heel actueel die bijenkasten. Er zijn nogal wat bijenvolken doodgegaan de afgelopen tijd.

  30. lenie zegt:

    prachtfoto !!! de eerste !!
    en de bijen ….ach schiet ik van vol ..
    ja jij denkt nu Vr.Vivaldi idioot ???
    nee hoor , mijn opa was imker en zo ineens mis je zo’n man , hou je aan de log over de kruidentuin van Clusius dus !!!!
    fijn weekend 😉

  31. Annemarie zegt:

    Ik had er 1tje goed, ik had er 1tje goed!
    Nu ben ik heel trots op mezelf. Ik herkende de bijenkasten. 😀

Je kunt hier reageren

