SPELEN MET KAARTJES

Een paar jaar geleden kreeg Tagrijn van zijn hoogbejaarde en inmiddels overleden buurvrouw een doosje met 24 kaartjes. Ze kon het zelf niet goed meer zien en meende dat Tagrijn wel de persoon was die dit oude speeltje zou waarderen. Dat deed hij dan ook!
Het aardige van die kaartjes is namelijk dat je ze in iedere willekeurige volgorde achterelkaar kunt leggen:

Het klopt allemaal! Neem een paar andere kaartjes en schuif het plaatje van moeder en kind die hierboven staan er maar tussen:

Even een serietje van vier zodat de uitgewerkte tekeningetjes wat beter zijn te zien:

Tagrijn heeft het niet nagerekend , maar de tekst bij het doosje vermeldt dat er maar liefst

1686553615927922354187720verschillende combinaties mogelijk zijn!

Men ging er toen vanuit dat er op aarde driemiljard mensen woonden (de helft van nu). En dat betekende dan weer  dat als iedereen per seconde een combinatie zou maken, de mensheid daar dan meer dan 16 miljoen jaar mee bezig zou zijn. Wie dat wil narekenen, mag dat rustig doen!
Tot slot hieronder alle kaartjes uit het doosje in één plaatje.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

26 reacties op SPELEN MET KAARTJES

  1. Charlotte zegt:

    Bonjour, Hello,
    I don’t know if you understand French or English… I am from Canada. I have the same cards you have, I was wondering if you could tell me in what sort of box this game is packed, mine is in a brown plain box with text in French on one side and German on the other side. Do you think it’s very old, did you try to find its origin? I am very curious and would really like an answer to my question. Thanks a lot in advance. Please answer me via email if you can.(romain.charlotte@videotron.ca)
    Charlotte

  2. Plato zegt:

    Dat is nog eens een leuke gift geweest. Wat een mogelijkheden. Erg leuk. Misschien is het wel enorm veel geld waard.

  3. Zakina zegt:

    Goh wat een leuke kaartjes zeg 🙂 en wat leuk dat er zoveel mogelijkheden zijn… ik denk dat ik dat als kind heel leuk had gevonden om mee te spelen en misschien nu nog.

  4. Marcel zegt:

    Dat is nog eens iets bijzonders! Leuk om te hebben.

  5. boomkruiper zegt:

    Als je nu het woord ” kaartjes” eens zou kunnen omruilen in mensen/soorten/karakters … daar droom ik nu van
    Heel mooi spel, hele lieve buurvrouw.

  6. Brimstone zegt:

    Dit is waardevol en ook nogeens heel erg leuk! Ik had zoiets nog nooit gezien. Weet je ook hoe oud dit bij benadering is en of er meer van dit soort sets kaarten bestaat?

  7. klaproos zegt:

    wat gaaf om te zien tagrijn
    dit zijn dingen die je hart een tokkeltje van genot laten maken als je dat zo maar krijgt van een buuf:-)
    vriendinneke kwam een aantal weken geleden thuis met twee stukken zeep van sunlight zeep,
    dat was ook zo enorm leuk.
    zeg ehh tagrijn..
    niet dat ik nieuwsgierig ben maar ik wil het alleen graag weten:-))
    wat staat er op de kaartjes geschreven een mooi 1001 nacht sprookje wil ik wedden:-)
    mijn fantasie slaat op hol 🙂
    groetjes
    klaproos

  8. Henriette zegt:

    Dat is nog eens een fraai stukje bezit.
    Ik zie ook wat tekst onder de kaartjes staan en ben nieuwsgierig wat het betekent.

  9. Thérèse zegt:

    Goh, wat ontzettend leuk en mooi! En wat heerlijk dat zij meteen aan jou dacht. Ik ga het niet narekenen. Als men nu maar eens continu met zo’n spel bezig zou zijn, had men geen tijd om oorlogen te voeren en al dat ongerief, denk ik dan.

  10. rietepietz zegt:

    Erg zuinig op blijven Tagrijn , maar dat zul je ook zonder mijn goede raad wel doen want het is reuze apart!
    Volgens mij heb ik ook eens een schilder met iets dergelijks bezig gezien maar ik heb geen idee meer wie dat was en waar ik het gezien heb .
    Het was natuurlijk wel een stuk minder uitgebreid dan dit setje .
    groetjes , Riet

  11. beuzeblaadje zegt:

    Bijzonder gaaf Tagrijn!
    Heeft dat spel kaarten ook een naam?
    Daar ben ik nl. reuze benieuwd naar.
    Nou…..jij hoeft je voorlopig in elk
    geval niet te vervelen!!
    Fijne dag,
    beuzeblaadje

  12. Annemarie zegt:

    Heerlijk om zo te kunnen spelen. Daar raak je volgens mij nooit op uit gekeken. 🙂
    Dankbaar geschenk dat je hebt gehad!

  13. Niklas zegt:

    Knap uitgedokterd, zo’n setje! Hoe lang zou de ontwerper daar over gedaan hebben?
    Uitrekenen hoeveel combinaties mogelijk zijn, ging dat niet met faculteiten? Dat loopt heel snel op met het aantal variabelen, hier dus 24. Ben ik nooit zo goed in geweest…

  14. Martine zegt:

    Zo hadden wij vroeger een boekje met portretten, die op cruciale plaatsen in drieen waren geknipt. Goed voor vele uren geschater. Jammer geneog weet ik niet waar dat gebleven is. Misschien heeft mijn moeder het nog gewoon, ik zal het haar eens vragen..

  15. Di Mario zegt:

    Ik kan genieten van die oude dingen. Heel bijzonder, hou het in ere.
    Love As Always
    Di Mario

  16. Pasula zegt:

    Hee wat grappig zeg, dat had ik nog niet eerder gezien. Bijzonder!

  17. sylvester zegt:

    Iets voor Lin, die puzzelt ook graag.
    Bij de derde mogen die ruiters wel oppassen dat ze niet tegen elkaar botsen hihihihi

  18. da’s bijzonder mooi, tagrijn!!
    deze buurvrouw wist waar haar kaartjes in goede handen waren! bij niemand beter dan bij jou!
    staat er een jaartal op de doos? want dit lijkt mij erg oud te zijn???
    waarom staan er cijfers onderaan??
    ik vind het heel apart; ik zag het nooit eerder!!
    dankjewel om dit erfstuk aan ons te tonen, tagrijn!!

  19. Ducky Jo zegt:

    Ik ben op slag verliefd. Ben gek op dit soort ‘noviteitjes’ uit de oude doos. Dat maken ze niet meer tegenwoordig..

  20. lenie zegt:

    dit is nog eens een leuke collectie !!!
    machtig mooi joh …nooit gezien , zou ik maar wat zuinig op zijn ;))

  21. Hanny zegt:

    Ik zie de familie al zitten rond de eettafel met namaakpers er op, onder de hanglamp, bij de kolenkachel. En maar schuiven en schuiven, terwijl de draadomroep “de familie Doorsnee” uitzendt.

  22. Ohhh geweldig, ik zou daar ook uren zoet mee kunnen zijn.
    Zuinig op wezen Tagrijn, dit soort creatieve spelletjes zijn nu alleen nog maar op dvd te vinden hahhaa.

  23. Hermien zegt:

    Goed voor uren plezier, dat hadden ze slim bekeken in het computerloze tijdperk.

  24. Renesmurf zegt:

    Goh, wat waren ze vroeger toch creatief!
    Het is alleen dat bepaalde punten links en rechts overeenkomen, maar goed, ze maakten het toch maar even.
    Leuk hoor.

  25. nanos zegt:

    Die oude speeltjes zijn vaak heel leuk. Mijn oma had ook een paar dingen die ik me goed herinner, maar waarvan ik niet weet waar ze gebleven zijn.

  26. Joanna zegt:

    Dat zijn leuke speeltjes Tagrijn en dat alleen met 12 kaartjes, met dat moet men vandaag bij onze jeugd niet meer aankomen denk ik 😀
    Off-topic: ik heb een fotoreportage gemaakt op die party, DVD is al de deur uit, nouja ik heb alleen maar een etage naar beneden moeten lopen.
    Wel een makelijke klant 😉
    Een prettige start in de nieuwe week.
    Love Joanna

Je kunt hier reageren

