BLOEIENDE MIMOSA

 Dit verhaal begint in de tijd die Tagrijn zich niet meer kan herinneren. Het is hem altijd door zijn moeder verteld. Misschien was hij twee of drie jaar toen het gebeurde.
In die tijd kwamen er nog kooplieden in de straat die luid roepend hun waar aanprezen.
Een van hen was de bloemenman. Op een dag reageerde Tagrijntje daar op een vreemde manier op. De man reed de straat in en riep luid: ‘Bloeiende mimosa! Bloeiende mimosa!’ Angstig kroop het jongetje onder de tafel en durfde pas weer tevoorschijn te komen toen de roep van de koopman niet meer te horen was. Omdat Tagrijntje dit bij andere uitroepen van de bloemenman en andere kooplieden nog nooit had gedaan, vond zijn moeder dit toch wel heel merkwaardig en regelmatig vertelde zij Tagrijn dan ook over deze vreemde gebeurtenis.
Nu het tweede deel van het verhaal en dan wordt het nog vreemder.
Vele jaren later werd Tagrijns vader opgenomen in het Scheperziekenhuis in Emmen met een ziekte waarvan hij niet meer zou genezen. Aan zijn voeteneind stond een tafeltje waarop een grote vaas met bloeiende mimosa stond. Die mimosa was prachtig en bleef maar bloeien. Iedereen begon zich dan ook erover te verbazen dat deze bloemen zo ongewoon lang mee gingen.
Tagrijn schrijft dit verhaal vandaag op omdat 26 februari de dag was waarop zijn vader overleed. En op die dag, een uur na zijn overlijden, was de mimosa die er ’s morgens nog mooi bijstond, plotseling uitgebloeid…
Tot op de huidige dag vraagt Tagrijn zich af of die angst uit het eerste deel van het verhaal iets te maken kan hebben met het gebeurde in het tweede deel, iets paranormaals, of dat dit gewoon toeval is.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

28 reacties op BLOEIENDE MIMOSA

  1. Zakina zegt:

    Het is iets spiritueels ofzo… geen idee, maar ik vind het een intrigerend verhaal

  2. rietepietz zegt:

    De schreeuwende mimoso verkopers kan ik me ook nog wel herinneren maar ik heb er dus verder geen herinnering aan zoals jij .
    Onverklaarbaar dingen “weten ” overkomt me ook wel eens en ik denk dat het vaak komt doordat een mens vaak met het onderbewustzijn dingen opneemt of opmerkt die pas later door een andere gebeurtenis naar boven komen en een betekenis krijgen .
    Het menselijk brein zit vreemd in elkaar en ik waag me dus maar niet aan uitspraken over jouw mooie belevenis .
    lieve groetjes , Riet

  3. Martine zegt:

    Toeval. Maar van het soort dat je niet gauw vergeet. En daarom lijkt het, alsof er hogere machten aan het werk zijn. En misschien zit ik er naast en is dat ook zo. Wat het ook is, het is verbonden aan een belangrijk moment in je leven, waardoor het voor jou wel altijd bijzonder zal blijven..

  4. beuzeblaadje zegt:

    Toeval bestaat niet Tagrijn!
    Dit heeft beslist met elkaar te maken en als je je er eens goed in verdiept kom je er misschien wel uit! Maar dat je daar elk jaar op 26 februari aan moet denken…..kan ik me heel goed voorstellen!!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  5. Di Mario zegt:

    Toeval of niet, het blijft apart. Je hebt natuurlijk wel altijd een extra herrinering aan je vader.
    Love As Always
    Di Mario

  6. Jenny zegt:

    Toeval bestaat niet! Het een had met het andere te maken, zeker weten. Waarom was je zó bang voor die bloemenman, op het moment dat hij mimosa te koop had?! Er zijn veel dingen waar wij géén weet van hebben!
    Mooi geschreven!
    Groetjes!

  7. Geertje zegt:

    Kreeg toch wel even kippenvel Tagrijn!
    Ik zelf geloof niet in toeval.
    Ook heel frappant, dat de mimosa juist op die dag uigebloeid raakte.
    Sterkte nog vandaag Tagrijn….

  8. Joanna zegt:

    Ik wil mij graag aansluiten aan de vorige reacties Tagrijn, het geeft dingen die niet verklaarbaar zijn, panonormaal dat is wetenschap die eigenlijk niets uitzegt.
    Voor mij, wat je daar overlegt hebt noem ik buikwetenschap, klinkt een beetje raar maar heeft veel met intuitie te doen, men voelt en accepteert het, of men voelt zoiets niet.
    Love Joanna

  9. Marcel zegt:

    In het leven is niet altijd alles verklaarbaar. Het leven met de dood verbonden, zo in jouw verhaal ook mogelijk het lot van de bloemen gekoppeld aan die van je vader!

  10. boomkruiper zegt:

    Wat een aangrijpend verhaal.
    Mijn associatie met mimosa is: bloemenwater moet bij deze bloemen warm zijn
    Warmte is leven?

  11. loontjuh zegt:

    Ik kende die bloem niet, sterkte vandaag.

  12. Hoewel ik me er nooit in verdiept heb, zit er in mij toch wel een stukje telepatisch geloof en ik denk, dat deze 2 voorvallen wel met elkaar te maken hebben, maar wat maakt dat uit ? Jij hebt er iets mee en ik heb het gevoel dat dat uiteindelijk positief is en dat je het koestert. Prima toch ?

  13. Thérèse zegt:

    Ik denk ongeveer net als Hermien; dat is mijn verstand. Maar ik kan ook heel goed leven met mijn gevoel. Maar het blijft aandoenlijk. Het is goed als je aan hem denkt.

  14. paco zegt:

    had alles met je vader te maken.Daar twijfel ik geen seconde over.

  15. Henriette zegt:

    Toeval bestaat niet. Laatst heb ik er nog met iemand over geboomd. Het zou heel goed kunnen dat ons leven van te voren al staat uitgestippeld.
    Sterkte vandaag Tagrijn.

  16. klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn, toeval bestaat niet denk ik,
    en het heeft vast iets met elkaar te maken, een soort van herkenning,een teken ik weet het niet maar daar is wel achter te komen.
    ik wens je sterkte vandaag op deze moeilijke dag, waarvan de pijn nooit echt hélemaal weggaat..
    dikke knuffel
    klaproos

  17. Hermien zegt:

    “Toeval bestaat” is mijn favoriete uitspraak. Maar als er toevallig iets opvallends gebeurt, onthouden mensen het en lijkt het geen toeval meer.
    Maar maakt dat het een minder aangrijpend verhaal? Nee, voor mij niet.

  18. lenie zegt:

    dit zijn van die dingen dan
    ga je wel nadenken zeg …
    toeval ?? wel erg toevallig
    allemaal. Ik heb een klok en een
    horloge van mijn moeder die beiden
    op dezelfde tijd zijn stil blijven staan
    je weet zeker wel wat er gebeurde op dat
    tijdstip ?? ik vind dat nare dingen ….
    ik moet de klok nu nog opwinden ..

  19. jouw hart weet het antwoord, tagrijn.
    ik wens je heel veel sterkte op deze moeilijke dag.
    je vader bloeit als het mooiste bloempje in de tuin van je hart.
    voor altijd!

  20. Brimstone zegt:

    Het is een ontroerend verhaal, Tagrijn.
    Maar dit is echt toeval. En ook al twijfelen sommige mensen er aan, toeval bestaat echt, ook als er dit soort emotionele en aangrijpende dingen gebeuren.

  21. Pasula zegt:

    Ik geloof zeer zeker dat er meer is dan we echt zien, dus als jij dit meemaakt/voelt dan zal het ook echt zo zijn.

  22. sylvester zegt:

    Ik ken de heele bloem niet. Toen ik Pluis wilde in laten slapen, was de accu van de auto leeg, ook zoiets van heeft dat met elkaar te maken???

  23. Hildegarde zegt:

    Het verstand zegt toeval, maar bestaat toeval wel ? Hoe dan ook, ik kreeg er zo kippenvel van en het ontroert me. Ik waardeer het ook zeer dat je dit met mij als één van je bezoekers deelt.

  24. Ik durf er geen mening over te geven maar het kan erg veel met elkaar te maken hebben.
    Ik vergeet twee dingen dingen nooit mer en vraag me af toeval of niet.
    Ik kwam zo nu en dan bij mijn oma en opeens wilde ik er naartoe (terwijl je dat als kind echt niet wilt hoor)een dag later was ze overleden.
    Jaren later was ik gezellig uit in het Kreatief ( nu LVC) en dacht dat er telefoon voor me was, niet dus.Vanaf dat moment zag ik alleen maar mijn opa voor me. Geen lol meer aan en ben naar huis gegaan, toen ik thuis kwam hoorde ik dat mijn opa plotseling was overleden.
    Nu nog denk ik regelmatig was het toeval of telepathie.

  25. druiveke zegt:

    Paranormaal…, toeval…, hoe dan ook; het blijft een mooi verhaal Tagrijn!

  26. nanos zegt:

    Toen ik klein was stond er, voor mijn gevoel altijd, maar het was natuurlijk alleen in het jaargetijde, een man mimosa te verklopen in de Donkersteeg in het portiek van Van Haren.

  27. Hanny zegt:

    Ik hoef dus niets meer te schrijven. Dat heeft Annemarie voor mij gedaan. 😉
    Misschien ben je paranormaal. Maar dat moet je vast en zeker wel gemerkt hebben in de loop der tijden door andere voorvallen. Als je die niet gehad hebt, zal het wel toeval zijn geweest.
    Voor mij is mimosa voorjaar. Voor jou heeft het dus een andere betekenis.

  28. Annemarie zegt:

    Ik heb geen idee of dat de betekenis kan zijn. Maar toeval bestaat niet heb ik de afgelopen dagen geleerd. 🙂
    Wat ik wel weet over mimosa is dat het tegenwoordig niet meer bloeit, die soort verkopen ze niet meer.
    Grote kans dat Hanny dat ook gaat schrijven.

Je kunt hier reageren

