LEIDEN CENTRAAL KRIJGT FACELIFT

De NS heeft grootse plannen met een aantal stations in ons land. Het moeten superstations worden met de allure van een internationale luchthaven. Pretenties genoeg dus. Eerst gaat Leiden Centraal op de schop en dat moet eind 2008 klaar zijn. Als alles daar goed is gegaan en de proef geslaagd kan worden genoemd volgen Rotterdam, Breda, Den Haag, Utrecht en Arnhem.
Waarom Leiden? De NS heeft Leiden uitgekozen omdat het een vrij nieuw station is, omdat het met 80.000 reizigers per dag het vijfde station van het land is en omdat de gemeente het Stationsplein drastisch ter hand gaat nemen.
We gaan eens kijken wat er zoal gaat gebeuren. Eerst de ingang die niet niet zal veranderen:

Als je binnen bent, kom je eerst in het deel vóór de poortjes. Dat zier er nu nog zo uit.

Maar dat gaat veranderen, want er komt onder andere een trap naar een te creëren verdieping, waar een evenementenpodium komt, een aantal winkels en een sport- en fitnesscentrum. Hieronder de hal met de trap naar boven en een kijkje op de nog niet aangeklede verdieping.

Mocht je je afvragen wie dat irritante kereltje is met dat rode shirtje, dat is Tagrijn, die een virtuele wandeling in 3D door het nieuwe station maakte, daarbij steeds op de huid werd gezeten door twee andere wandelaars, Coen en Mark die wilden chatten. Maar daar had Tagrijn even geen zin in.
We gaan weer naar beneden en gaan door de controlepoortjes de hal in.

En zo wordt het. Je ziet nog bijna niets maar het aantal winkels zal flink worden uitgebreid. Nu zitten er al een aantal ‘koek en zopies’, een Bruna, een Free Record Shop, een AH to go en nog wat zaakjes, maar daar komt onder andere een Hema bij. Naast het restaurant La Place, dat er al is, zal buiten nog een andere restaurant verrijzen.

Op de foto hieronder zitten rechts van La Place de toiletten. Die gaan verhuizen, want op de virtuele afbeelding zijn ze niet meer te zien.

Daar komt nu Tickets en Services, dat nu nog rechts zit.

En dan die WC’s. Die groep gaat nu WelCome heten. En iedereen mag meebeslissen over het ‘behangetje’ en een  keus maken uit een aantal ontwerpen. Hieronder een van de mogelijkheden die vooral interessant moet zijn voor wildplassers.

Het lijkt onvoorstelbaar, maar dat moet allemaal in 2008 gerealiseerd worden. Vorige week is men begonnen aan het station dat volgens de NS en ProRail straks een ‘place to be’ zal zijn.


Even een aanvulling naar aanleiding van wat reacties: Het is de bedoeling dat je met je ov-kaart door de poortjes gaat. Ga je dan na een uur weer naar buiten, zonder een ander station te hebben verlaten, dan wordt er niets afgerekend. Zo kan je dan toch nog even winkelen. De trap naar de verdieping met het evnementenpleintje en wat winkels ligt voor de poortjes en daar kan je dus zonder ov-kaart heen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

23 reacties op LEIDEN CENTRAAL KRIJGT FACELIFT

  1. said van biene zegt:

    de oude station van leiden centraal vond ik niet echt mooi klein niet fijn voor mindervalide maar sinds de nieuwe leiden centraal er is ziet het er mooi uit ik hoop dat de verbouwing eind 2009 klaar is vroeger had leiden er maar 8 sporen nu alweer 10 lekker gegroeit en met leiden lammenschans zal het straks waneer de rgl er is wel goed komen denk invergeleken station leiden de vink vind ik zelf een gevaarlijk station geen cameras ver van de politie ik zou daar nooit durven opstappen dan maar leiden cs veel vijliger
    said

  2. Bauke Wartna zegt:

    Prima, Leiden Centraal als proefstation! Wordt Leiden toch nog toonaangevend voor de rest van NL. Wordt tegelijk het tamenlijk nieuwe station, maar langzamerhand al weer wat aan het verloederende station (kapotte tegels enz) weer ter hand genomen. En we houden van verandering. Vaak vernieuwen hoort erbij tegenwoordig, blijft het up to date en is goed voor de werkgelegenheid. Nu nog de rail-infrastructuur dieper het land in uitbreiden, want al die autofiles, dat kan toch ook niet langer zo? Daarvan gaat de economie pas naar de knoppen! Dus RandstadRail niet alleen tussen Zoetermeer en Den Haag, maar ook tussen Leiden, Zoetermeer, Voorschoten, Alphen a/d Rijn, Leiderdorp, de Kust enz.

  3. Zakina zegt:

    Goh wat leuk zeg 🙂 dat je kan zien heo het wordt virtueel gezien.. maar het station ziet er aardig uit op dit moment, dus waarom dat weer helemaal gewijzigt moet worden.

  4. Geertje! zegt:

    IV jaar kaart?
    Foutje…
    OV jaarkaart 🙂

  5. Geertje! zegt:

    Krijgen ze nooit voor elkaar voor 2008 lijkt mij!
    Als ik zie hoe lang ze nu al bezig zijn met Den Haag Centraal; het is en blijft een bouwput…
    Al jaaaaaren.
    En doe IV jaarkaart; ben benieuwd wanneer die wordt ingevoerd; ook dat lijkt me nog een heet hangijzer.
    Maar misschien ben ik te negatief.
    (Ben er in elk geval niet blij mee…)

  6. Jenny zegt:

    Het Centraal Station te Rotterdam word allang verbouwd?!!!Nog even en dan is het nieuwe station klaar, hoor!!!!En in Den Haag zijn ze ook volop bezig!
    Groetjes!

  7. Plato zegt:

    Nou ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien. Ook Amsterdam heeft grote plannen en de bouwput is er al een jaar of 4 a 5. Ook dat ziet er mooi uit. Maar de volgende vraag is: hoe houden we het mooi? Want Amsterdam bewijst dat de mooiste projecten op een dag onder de kauwgom en andere teringzooi zitten. Ik stel voor: agenten die dagelijk ‘prik” acties doen bij onverlaten.

  8. Judith zegt:

    Eind 2008 klaar… ik zie het nog niet gebeuren eerlijk gezegd. Ik zie er ook niet echt naar uit om (wederom) dagelijks door een bouwput te moeten om naar mijn werk te gaan. Maar goed.
    Toen het station gebouwd werd, vond ik het ongelooflijk lelijk maar de afgelopen jaren ben ik er eigenlijk best gecharmeerd van geraakt.

  9. boomkruiper zegt:

    Ach ach wat denk ik met weemoed terug aan dat oude bakstenen stationsgebouw

  10. Brimstone zegt:

    Het vernieuwde station heb ik nooit af gezien. Nu ik jouw foto’s zie, herinner ik me wel dat bij het leggen van die blauwe tegelvloer ik er een keer bijna op ben uitgegleden 🙂
    Het zijn grootse plannen weer. Maar of ze daar in 2008 mee klaar komen?

  11. rietepietz zegt:

    Ik meen me te herinneren dat het station van Rotterdam al plat ligt en ook in Denhaag centraal is het al een tijd een puinhoop .
    Al met al zullen al deze hoogdravende plannen zich dus wel in fiks duurdere treinkaartje laten vertalen .
    En nu maar hopen dat men zich ook eens druk maakt over voldoende treinen , treinen die op tijd rijden en treinen die op de rails blijven , dan wordt het pas écht leuk op de stations .
    fijne avond en groetjes , Riet

  12. Thérèse zegt:

    Ja, het ziet er best mooi uit, maar waarom het nodig is? Het lijkt wel of we steeds meer overdekt (winkelcentra) en nu ook nog onder de grond moeten gaan leven.Maar misschien wordt het prachtig; ik heb niet zo veel verstand van architectuuur.

  13. cindy zegt:

    Hee, wat grappig!! Een virtuele tagrijn!
    Al die stationsverbouwingen; ik wordt er een beetje kriegel van… Verdwaal normaliter al overal, maar als dan ook nog alles is verplaatst (zoals op Rotterdam CS!!) ivm met een verbouwing, is ’t helemaal ellende. Of heb ik dat alleen? 🙂
    Liefs, Cin

  14. klaproos zegt:

    leiden i snatuurlijk wel een wereldstad tagrijn:-)
    dan mag je ook wel wat extra’s hebben dacht ik…
    over een paar jaar misschien wel olympische spelen :-))
    groetjes
    klaproos

  15. “spoorwegstation met de allure van een internationale luchthaven..”
    een hele boterham vol, maar mijn moeder zou gezegd hebben; schoenmaker, blijf bij je leest? :-))
    getekend,
    curieuzeneuzemosterdpot zonder allures. :-))))

  16. Di Mario zegt:

    Zo dat ziet er toch wel even flistend uit.. Daar kan dat stationnetje bij ons niet tegenop. 😉
    Love As Always
    Di Mario

  17. sylvester zegt:

    In A’dam zijn ze met het museum bezig (ligt tegen het station aan) en dat zou eind dit jaar klaar moeten zijn, maar het wordt al 2012 of 2013, als dat ook zo gaat met al die stations, dan zijn ze nog wel even bezig. Waarom zouden ze het ook in Utrecht gaan doen, daar zit heel hoog catrijne om het station heen gebouwd?

  18. J@ntje zegt:

    en nou maar hopen dat hééééééél Nederland spontaan met de trein gaat !! ;))
    @ vele Jannen kwamen en kregen alléén een boterham.
    gr janneke

  19. Hanny zegt:

    Blijkbaar heeft NS geld te veel, dat ze een goed station zo’n facelift gaan geven.
    Waarom ze winkels achter poortjes plaatsen, is mij een raadsel.

  20. Renesmurf zegt:

    Ze kunnen alles beter laten zoals het is, dat voldoet prima!

  21. Ben benieuwd of ze dat allemaal kunnne realiseren in 2008.
    En inderdaad die stomme poortjes moeten echt weg.
    De bedoeling was een makkelijke en gezellige doorloop naar het LUMC en nu moet je eerdaags die tunnel onderdoor.
    Scheelt een hoop klanten.
    Daarnaast evenementenplein???verwachten ze zoveel vertraging dan.

  22. lenie zegt:

    lijkt me een prima hangplek ;))

  23. Annemarie zegt:

    Toevallig heb ik daar laatst op me stage wat over gelezen. 🙂
    Is op zich een best interessant project, maar wil het echt kans van slagen hebben.
    DAn moeten echt die stomme poortjes verdwijnen!
    Want anders komt er geen kip…

Je kunt hier reageren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s