LEIDS DETAIL 80

Het is weer vrijdag dus tijd voor Leids Detail. Aflevering 80 alweer. Het bekende recept: drie foto’s en daaronder het verhaaltje. Van de derde foto zie je maar een heel klein stukje, maar zelfs niet Leidenaars kunnen hiermee best op een  idee komen…

Op de eerste foto zie je het raam boven de toegangsdeur van de Synagoge aan het Levendaal. Deze synagoge dateert uit 1763. Bij de restauratie van 1857 werd een steen ingemetseld. De tekst, gebaseerd op Aggeus 29, luidt: ‘Grooter zal zijn de heerlijkheid van dit latere huis, dan die van het eerste, zegt de Heer’. Iedere Hebreeuwse letter heeft een getalswaarde. Als je de grotere letters bijelkaar optelt, kom je aan het getal 1857. Het interieur van de Synagoge is in Lodewijk XVI-stijl.
De tekst Zion staat boven de deur van het Groot Sionshofje in de Sionsteeg 4. Dit hofje werd in 1480 gesticht door jonkheer Hugo van Zwieten en zijn vrouw jonkvrouwe Luytgaert Claisdochter van Boshuysen. Het was gebouwd voor veertien oude mannen en, als ze getrouwd waren, hun vrouw. Ging de man dood, dan moest de vrouw het hofje verlaten. Een burgemeestersvrouw vond dit zo’n onbarmhartige regeling, dat ze in 1641 het Klein Sionshofje in de Schoolsteeg stichtte. Hier konden weduwen uit het Groot Sionshofje terecht.
De derde foto laat het kruispunt van de wieken van molen De Valk zien. Zie de grotere foto hieronder. De stenen molen had twee houten voorgangers, een uit 1612 en de ander uit1666. De huidige molen dateert uit 1743 en doet nu dienst als Molenmuseum.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

29 reacties op LEIDS DETAIL 80

  1. Judith zegt:

    Hoera, weer eens drie uit drie.
    De laatste was een gok (want ja, welke Leidse molen zou het zijn) maar in mijn geval een gelukkige gok 🙂

  2. boomkruiper zegt:

    Prachtige zand/spoelvormpjes.

  3. 10eke zegt:

    Leuk dat verhaal van die burgemeestersvrouw die in 1641 het Klein Sionshofje stichtte. Ook in die tijd waren er dus sociaal voelende mensen.
    Fijne week, gr 10

  4. Marcel zegt:

    Wat goed van de burgemeestersvrouw om een opvang in een hofje te regelen voor de vrouwen die hun man verloren hadden. Dat is ook een regeling die hard is, maar nog steeds in sommige woningen van toepassing is. Bijzondere woningen voor gehandicapten bijvoorbeeld.

  5. lenie zegt:

    zou eens zoeken onder blauwe ekster ??
    anders toch de foto maar eens mailen ..
    zou het zo niet weten …..

  6. rietepietz zegt:

    Heel toevallig die synagoge , ik kwam er op een ander log ook een tegen maar dan in Antwerpen .
    lieve groetjes , Riet

  7. Jenny zegt:

    Weer een leuk en leerzaam logje!
    Wat triest, dat die weduwen hun huisje moesten verlaten, gelukkig is er een stokje voor gestoken!
    Groetjes!

  8. Martine zegt:

    Ik kom hier nog niet zo lang, had dus ook niet door dat er iets te raden viel en scrollde meteen door naar beneden. Prachtig, die verhalen. Tijd om naar Leiden te gaan voor een stevige wandeling!

  9. Zakina zegt:

    Joden hebben iets met getalswaardes en eigenlijk wel leuk dat ze het zo doen om op het juiste jaartal uit te weten komen 🙂
    Belachelijk eigenlijk, dat je als weduwe ook nog eens je huisje uit moest. Gelukkig dat er dan een ander hofje voor kwam, maar toch grrrr… kan me soms kwaad maken om dingen in het verleden. Ik vind het onrecht!!

  10. beuzeblaadje zegt:

    Yep,yep, yep!!!!
    Ook ik had er 1!!!!
    De molen!!!!!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  11. Pasula zegt:

    wat een lieve initiatiefrijke burgemeestersvrouw. Ik heb er weer van genoten Tagrijn!

  12. Natasza zegt:

    Het is weer vrijdag, dus ik kom trouw weer even kijken.
    Vind vooral de foto van de synagoge mooi.
    Fijn weekend.
    Carpe Diem
    Natasza

  13. klaproos zegt:

    mooie leidse details tagrijn,
    de molen kende ik :-))
    tjonge jonge wat ga ik hard hé,:-)

  14. boomkruiper zegt:

    Heerlijk wandelingetje zo in de zon. Bedankt!

  15. Tjan zegt:

    Twee uit drie: verkeerde molen gegokt… 🙂

  16. Eva zegt:

    Mooi weer Tagrijn!
    Zo leer ik de hele stad kennen.
    En die Leidse molen is mooi genoeg om eens helemaal te laten gezien.
    maar misschien heb je dat al eens gedaan!
    gr eva

  17. Jaco zegt:

    Oeps: de vorige was van mij 🙂

  18. Gapende ogen zegt:

    Ik ontspring net de dans van nul uit drie. Ik wist wel waar de synagoge stond, maar wist niet dat dat al het Levendaal heette, dus dacht ik er weer naast te grijpen, maar gelukkig val ik hier binnen de boot. Ik heb natuurlijk weer een verkeerde molen in mijn hoofd en het Sionshofje zal ik vast wel eens gezien hebben, maar plaatsen kon ik hem niet. Leuke Details weer!

  19. Thérèse zegt:

    Joepie!!! Ik, als niet-Leidse, had er twee goed, de syngoge (gegokt) en een molen.
    Interessant die getallen bij die synagoge.

  20. f r e d zegt:

    ik dacht dat half nederland een molenmuseum was…..

  21. tagrijn, wanneer mogen wij, webbies, ons verheugen op een privé-rondleiding doorheen leiden? :-)))
    (of lijd je al teveel bij de gedachte alleen??) ;-))))
    ik krijg elke vrijdag leidse kriebels .. :-))))))))

  22. Di Mario zegt:

    Ja ja, twee uit drie.. ik ben trots op mezelf. Ik herkende de hebreeuwse letters, dus gokte op een synagoge.. En de molen was inderdad voor mij te raden.
    Love As Aslways
    Di Mario

  23. Hermien zegt:

    Ik sluit mij aan bij LG wat betreft de molen 😉 en verder had ik nummertje één goed. Niet slecht al zeg ik het zelf.

  24. Lachen iedereen van buiten Leiden herkende nummer drie gelijk en ik moest erover nadenken.
    Dat het van een molen was dat was logisch, maar heb eerst alle molens voor de geest gehaald.
    En eerlijk gezegd tooen maar naar beneden gescrolt.
    De eerste twee had ik gelukkig wel weer gelijk goed.

  25. nanos zegt:

    Voor het eerst wist ik er drie, vaak weet ik er drie niet.

  26. Annemarie zegt:

    YES!
    Ik ga vooruit. Inderdaad die derde die wist ik! 😀 Zelfs de naam van de Molen!

  27. lenie zegt:

    IK WIST ER EEN !!!
    wauwwww de molen die wist ik , komt door het museum ;)))
    hé eindelijk 1 punt gescoord ;))
    fijn weekend Tagrijn 😉

  28. Renesmurf zegt:

    Molens zijn de mooiste bouwwerken die er zijn!
    En het is niet te vatten hoe ze dat vroeger wel konden bouwen allemaal!

  29. Hanny zegt:

    Het gebeurt me niet vaak dat ik iets weet, maar nu wist ik, zonder de onderste foto te hebben gezien, dat dit bij de molen hoorde.

Je kunt hier reageren

