PAS OP! VRETENDE VISSEN!

 Help! Een terroristische actie in huize Tagrijn! Behalve de nog steeds vrolijk rondfladderende lieveheerskrengetjes, hebben andere monsters het nu ook op hem voorzien.
Tagrijn is de beroerdste niet. Als mensen of dieren niet te eten hebben, wil hij ze best voeden. Maar ze moeten niet hondsbrutaal ongevraagd en vooral ongezien aan zijn voorraad zitten knauwen. Want wat gebeurt er namelijk als deze wezentjes dit doen? Da  ebe  t er iet  heel versc    keli ks!  Daar heb je het al: Dan gebeurt er iets heel verschrikkelijks!
Ze vreten namelijk je boeken op. Dat mogen ze, maar laten ze dan nog een tijdje wachten tot Tagrijn dood is en deze papieren erfenis beschikbaar komt.
Eerlijk gezegd valt het nogal mee. Hij zag er deze week twee lopen, kort nadat hij toevallig een stukje had gelezen over deze blijkbaar snel om zich heen grijpende plaag. Het zijn ware monsters. Via de plafonds en via de plinten trekken ze als een herder met een kudde schapen door het huis om te kijken waar er nog wat te grazen valt. En bij Tagrijn valt er heel wat te grazen als het om papier gaat. Zijn voornemen om nu maar eens te stoppen met het kopen van boeken, gaat hem heel wat moeilijker af dan het voornemen te stoppen met roken. Volgende week boekenweek. Ja, dan dan ontkom je er toch weer niet aan?

Ee   nderk nd g vaar
De stiekeme papiervisjes trekken er alleen ’s nachts op uit. Stelletje lafaards. Papiervisjes… Vissen horen in het water en niet achter mijn plinten. Soms, heel soms, zie je er een wegschieten in de badkamer. Dan noemen ze zich opeens zilvervisjes of suikervisjes. Waarschijnlijk een miljarden jaren oude indentiteitscrisis. Daar kan je aan uitsterven. Dat had natuurlijk al lang moeten gebeuren, maar het papiervisleger piekert er niet over. Zo lang er nog mensen zijn als Tagrijn met enorme voorraadschuren, zullen ze dit luilekkerland niet verlaten. Eén exemplaar kan wel drie jaar worden en dus voor een aantal nakomelingen zorgen dat Rouvoet jaloers zou maken.
Op internet kan je dan vinden dat je je huis kunt leeghalen. Helemaal en dan alles afsluiten en alles laten vergiftigen. Daarna na een week weer inruimen. Kun je net zo goed verhuizen. Een andere oplossing is twee keer per dag alle plinten stofzuigen. Twee keer!  Maar er mag niets achterblijven. Want achter die plinten liggen natuurlijk duizenden eitjes die dan allemaal weer de papiervisstatus zullen krijgen. Straks evolueren ze tot harddiskvisjes en dan is het leed helemaal niet meer te overzien want dan zullen ze zich massaal op je digitale teksten storten.
Papiervisjes: een oprukkend gevaar dat al onze papieren kennis voorgoed kan vernietigen en dat niet onderschat mag worden. En wat doet onze regering? De regering zwijgt. Welke politicus steekt zijn nek uit en gaat dáár nu eens een film over maken?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

26 reacties op PAS OP! VRETENDE VISSEN!

  1. Jaco zegt:

    Hoog tijd dus om je boekenvoorraad te digitaliseren, of ben je dan bang voor computervisjes?

  2. Deze geletterde en spiritueel hulpvaardige dieren helpen jou met onthechten.

  3. Plato zegt:

    Plato heeft ook zoveel boeken maar tot nu toe zijn deze gespaard. Wat moet ik doen als ik er een paar zie lopen? Is er een rampenplan? O god, ik was net nog opgeruimd maar nu is dat al weer veranderd.

  4. J@ntje zegt:

    en dat in dit digitale tijdperk…
    al je boeken op een floppie, o nee….disk…en je hebt het probleem niet meer…
    ik vind het maar een ouderwets legertje !!
    zijn ze nog niet gemuteert naar disk vreters??
    kan ik er een paar fokken voor mijn brievenbus??
    lijkt me heerlijk!! elke dag een lege brievenbus !! geweldig! hoef ik nooit meer naar de papierbak!!
    ze eten toch geen wc papier he?? dat vind ik nou weer minder… 😦
    en hebben we ze ook voor glas??
    lege bierblikjes??
    nou zo kan ik nog wel een tijdje door raaskallen…
    haal jij nou maar gewoon nieuwe tweedehands boeken !!
    dan ben je weer lief voor dieren,
    en hoeft die strieker niet meer naar paul de leeuw !!
    sukses ermee!!

  5. Henriette zegt:

    Mijn hemel. 3 jaar oud worden ????
    Ik heb ze ook in de badkamer, de gluiperds.
    Ze moeten dan wel een end glijden tot in mijn boekenkast, maar ik vertrouw ze na het lezen van dit log niet meer voor een stuiver.

  6. Renesmurf zegt:

    Ik denk dat marjanne timme daar wel een film in ziet! haha.
    Wel erg vervelend natuurlijk allemaal, dat is pas tereur.

  7. Seraka zegt:

    ik ken ze 😦
    goed ventileren 😉
    ze hebben een hekel aan tocht en kou
    bij mij zijn ze ingetrokken in de voorraad vloeipapier van de kerstballen verzameling
    zodat we elkaar met mate tegenkomen 🙂

  8. Zakina zegt:

    Ohjee, dit is ECHT héél erg!! Ik wist dat ze bestonden, maar als je ze in huis hebt word je toch gek lijkt mij. Is er echt geen andere manier om ze uit te roeien? Ik moet er niet aan denken ze in huis te hebben… heb wel neit zoveel boeken als jij, maar wat ik heb is me dierbaar :S
    Maar de lente is er… waarom zijn die lieverheersbeesjes nog niet weg? Ze weten zeker dat het weer kouder gaat worden?

  9. rietepietz zegt:

    Ik hou niet zo van “horror films” dus laat maar zitten deze vretende griezels !
    fijne avond en liefs ,Riet

  10. Marcel zegt:

    Gewoon de verdelgingsdienst bellen. Hier hoeft geen film aan gewijd te worden.

  11. Judith zegt:

    Argh, wat een nachtmerrie!
    Ik moet er echt niet aan denken… Over het verlies van mijn boeken zou ik nog wel heen kunnen komen maar niet van mijn oude dagboeken, fotoboeken, brieven etc! Want ik neem aan dat ze dat soort dingen ook niet links laten liggen.

  12. boomkruiper zegt:

    Sorry Tagrijn maar dat je niet door hebt dat het een undercoveroperatie van het genootschap Zijlstra is valt me toch van je tegen. Heb je de geheime zendertjes op de ruggetjes nog niet zien schitteren? Al je boeken zullen worden opgevreten. Er is maar 1 BOEK (dat met die 2 delen – HET boek dus) dat ze zullen sparen. Helaas!

    Wat zijn ze snel he die beestjes. Verbaas me er iedere keer weer over.

  13. Thérèse zegt:

    Oei, oei, wij zijn ook van die boekenmensen. Wat onze uithuiswonende kinders niet konden bewaren, staat ook bij ons.
    Wij nemen het ons al niet eens meer voor om met boeken verzamelen te stoppen. Ik hoop dat de tip van Leidse Glibber wat is.
    Oei, oei, ik zit helemaal te bibberen. Wat een onheilsbericht.

  14. Tjan zegt:

    Een tsunami aan papiervisjes… Misschien dat Marianne Thieme er een film over wil maken. Al zal dat dan vast en zeker gaan over de dieronterende wijze waarop met deze plaag korte metten wordt gemaakt.

  15. Joanna zegt:

    Ach scheis…… Tagrijn, ik heb mij een informeert bij onze insecten-killer voor je en daar blijft je niets over als ze uit te roken!!!!
    Lebensweise
    Gute Läufer. (dat heb je al bemerkt!)
    Silberfischchen bevorzugen feuchtwarme Umgebungen. (een droogmachine een paar dagen laten lopen?)
    Ofenfischchen bevorzugen heiße Umgebungen. (Die heb je schijnbaar niet 😉 )
    Befallen Küchen, Büchereien und gewerbliche Räume, größtenteils unbedenklich. (unbedenklich????? als ze je boeken opvreten? Nah dan Halleluja)
    Joanna

  16. Martine zegt:

    Eindelijk een verhaal over een reële dreiging! Akelig dat die zich bij jou in huis openbaart.. Zouden we ze niet kunnen voeren met al die reclamefolders? Of zijn ze nog kieskeurig ook?

  17. Brimstone zegt:

    Nog een film, we hebben onze handen al vol aan die ene die nog niet eens is verschenen 🙂
    Maar serieus, dit lijkt me een enorm probleem. En als ik de methoden lees om ze kwijt te raken, sta je eigenljk een beetje machteloos.

  18. Di Mario zegt:

    Dat zijn niet de huisdieren die je in huis wilt hebben.. Ik zou zeggen, verdelgen die beesten.
    Love As Always
    Di Mario

  19. sylvester zegt:

    Ik mag hopen dat mijn hond ze opvreet, maar ik heb die krengen nog niet, even afkloppen natuurlijk. Zoveel boeken staan er beneden nu ook weer niet, dus als de hond niets doet, verhongeren ze vanzelf 😉

  20. Afkloppen heb die krengen hier nog nooit gezien. Het lijkt me verschrikkelijk. En volgens een medelogger, die er ook veel last van heeft bijna niet weg te krijgen. brrrr….

  21. lenie zegt:

    wat ben ik blijde dáár geen last van te hebben … wat als we nu eens internetwurmen gaan krijgen ??? sodeju ..
    die hebben we al …Tagrijn !! in de pen en naar die regering schrijven ..voordat j
    we t w l los ba st.
    s i t laa !

  22. klaproos zegt:

    ahhhhhhhhhhhhhhhhhh
    tagrijn:-)))
    ik herinner me een voorval:-))
    wij kochten dit huis waar we nu wonen eninens zag ik zaagsel liggen, en dacht ohhhhhhhh shit we worden opgevreten door de houtworm..
    mijn vader leefde nog toen,en ik ging eens bij hem om goeie raad…
    geef ik je te raden wat hij zei,..
    inmiddels is hij alweer.. 9jaar overleden..
    dus het is 10 jaar geleden dat hij zei….
    maar meiske.. die wurrem… die zijn der langer dan gij, maokt oew eige mar geen zurreg …
    en gek … mijn zoregn waren over…
    ik ben dan wel geen vader voor jou..
    misschien meer een weblogmama:-)
    maar ik zou tegen jou willen zeggen..
    jonge tagrijn…. maokt owe eige geen zurge.. die visjes, die zijn der veél langer dan jij:-)
    en nu rap je bed in en lekker slapen
    vissenknuffel:-))

  23. Geweldig beschreven maar als je ze echt hebt is het wel een probleem hoor.
    Er is ook een middeltje wat ze in je huuis kunnen spuiten en na een uurtje of twee mag je er dan weer in.
    Hebben ze weleens bij ons op de zaak gebruikt.

  24. Hanny zegt:

    Rot beesten zijn het. Bij mij hadden ze een keer in een la huisgehouden. Ze houden ook wel van een wat vochtige omgeving. En in de ruimte waar de kast met die la stond, was het een beetje vochtig. Bij de verhuizing bleek het. Hadden ze mijn kookboeken aangevreten. Ik had de neiging om ze in de koekepan te gooien en op te vreten. Maar ze zien er toch niet zo apetijtelijk uit.

  25. ik zal de letterkes, vooraleer ik ze hier neerschrijf, in een bad insecticide onderdompelen.
    deze mogen ze onmiddellijk consumeren;
    k oe oi s t ec hi ots !e si ous je ok ..

  26. Annemarie zegt:

    Mmm, ohjee! Dat wordt met grof geschut aanpakken. Of dan toch maar verhuizen?? 🙂 Je houdt toch zo van Zeeland, neem je kans nu zou ik zeggen! Of ga je dan Leiden toch teveel missen?
    Balen dat je ze signaleerd hebt in huis… Dat wordt ehh rattengif gebruiken? Om maar eens grof geschut te noemen.

Je kunt hier reageren

