OPLOSSING RAADPLAATJE 2

 De raadplaat van afgelopen donderdag heeft heel wat reacties opgeleverd. Op zo’n afbeelding is niet te zien hoe groot het ‘ding’ in werkelijkheid is. Vrij klein, namelijk 11,5 cm. Dat het een gedroogde zaadknop was van een plant , was natuurlijk wel te zien, maar de vraag waarvoor het gebruikt wordt, was lastiger te beantwoorden.
Men was wel heel vindingrijk: een klopper of garde werd 8 keer genoemd, een mattenklopper 3 keer, een pommander (geurverspreider) 2 keer, en ieder één keer onder andere een muziekinstrument, een sambabal, voor massage en antimuggenspul. Dat het zich kon uitzaaien is natuurlijk wel waar, maar in dit geval wordt iets anders bedoeld. In de afdeling ‘balorig’ scoorden deze twee oplossingen: een oorwatje en een voorwerp van Christine le Duc.
Seraka zal waarschijnlijk wel de goede oplossing hebben, want zij zei: ‘In Egypte word het ook gebruikt, maar als ik het antwoord hier neerschrijf is de lol van het raden er wel vanaf’. Nu kun je zeggen :’ ja, zo kan ik het ook’, maar met Egypte zit ze toch wel in de buurt.
In de eenvoudige eettentjes in Marokko liggen deze dingen op de eettafeltjes. Ook Tagrijn vroeg zich de eerste dag af waar het voor diende en vermoedde eerst dat het een tafelschuiertje was. Maar nee, de etende Marokkanen braken er na de maaltijd een steeltje af en met de scherpe kant peuterden ze etensresten tussen hun tanden vandaan. Een bosje tandenstokers dus! Iedereen bedankt voor het meedoen!
(Zie ook nog de verdere toelichting van Seraka bij de reacties, waarvoor dank!)

Morgen: Italia al dente!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

27 reacties op OPLOSSING RAADPLAATJE 2

  1. Zakina zegt:

    Nouja… dat zou ik dus nooit geraden hebben, wat een leuk verhaal erachter zeg

  2. Plato zegt:

    Tjonge…..nou ik had jaren kunnen raden, maar niet dit. Erg leuk….

  3. J@ntje zegt:

    ok ok….
    da’s handig !!
    en werken ze goed??
    breken niet af tussen je tanden, of blijven de splinters niet vast zitten??
    dus je was een dagje culinair in amsterdam??
    hadden we toch zomaar een capuchino kunnen drinken samen!! ;))
    ziet er errug aantrekkelijk uit!!
    ik mag dat graag zien, die Italianen weten best wat lekker is..
    en gezond !
    gr janneke

  4. beuzeblaadje zegt:

    Jeeeeetje….een “bosje” tandenstokers?
    Dat had ik noooooooit kunnen raden!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  5. Seraka zegt:

    mag ik eraan toevoegen dat ik het persoonlijk uitgeprobeerd heb 😉
    het is van een schermbloemige plant, Akkerscherm, die na de bloei mooi inkrult en ook wel tandenstokerplant genoemd word 🙂

  6. Martine zegt:

    En morgen gaan we al dente? :-))) Ik zal mijn tandenstokers vast meenemen..

  7. Geertje! zegt:

    Wat handig!!!!
    Al moet ik eerlijk bekennen, dat ik liever naar mijn kast loop en er een echte tandenstoker uit pak 😉
    Maar, bij gebrek aan beter 🙂

  8. 10eke zegt:

    Wat een leuk en handige zaadknop dus. Ik wist het niet en was dus erg benieuwd wat het zou zijn.
    Gr 10

  9. O.T. Tagrijn, mannen willen meestal betaald worden voor werk, dus degenen die kunnen koken gaan de keuken van een restaurant in, toch ? 🙂 ennehhh…met pollepels zwaaien hoeft nog geen lekkere maaltijd op te leveren :-))))))))

  10. cindy zegt:

    Nou, daar had ik dus nooit opgekomen!!Maar al had je gezegd dat het een ouderwetse pleeborstel is, had ik je vast ook geloofd 🙂
    Jep, raadfoto’s blijken niet m’n sterkste kan, ha, ha!
    Groetjes, Cin

  11. f r e d zegt:

    ‘k ga toch maar naar het kruidvat…. tandenstokers halen.

  12. Wat een leuk verhaal achter dit voorwerp. Moest er wel om lachen. Lijken met co nog wel hele “stokken” ipv een dun tandenstokertje.

  13. lenie zegt:

    is wel een lastige ,had ik dus nooit geraden ;))
    tandenstokers …..wel een leuke variant erop 😉

  14. Henriette zegt:

    Dat had ik er nou nooit achter gezocht.
    Wat grappig.
    Leuk Tagrijn zo’n raadspelletje. Moet je vaker doen.

  15. nou, dat ziet er wel een stuk leuker uit dat onze tandenstokers in een potje. Ik zou het alleen zonde vinden om er wat van af te breken en zou de neiging moeten onderdrukken om het hele ding mee te nemen. Zou het niet durven, maar ’t is wel verleidelijk

  16. Marcel zegt:

    Goh, tandenstokers. Slimme oplossing.

  17. Pasula zegt:

    Tandenstokers had ik echt niet geraden. Leuk dit Tagrijn!

  18. off topic, Tagrijn op jou reactie bij mij over de RGL is een reactie geplaatst door D66 fractievoorzitter Paul van Meenen.
    Ik geef het maar even door.

  19. Hanny zegt:

    Daar zou ik nooit en te nimmer opgekomen zijn. Zoiets moet je zien. Misschien iets voor de restaurants hier, die vaak geen tandenstokers op tafel hebben staan.

  20. Bij alles wat ik dacht, daar had ik nou echt nooit opgekomen.
    Leuk om te weten, zo leer je nog eens iets via de log.

  21. Hildegarde zegt:

    Had ik nooit kunnen raden 🙂

  22. Annemarie zegt:

    Daar was ik dus echt nooit opgekomen! Maar wel onwijs leuk. 😀

  23. ;-)))))))))))
    had ik het niet gedacht???? :-))))
    (dat dit een niet te raden voorwerp was?) :-)))))
    tagrijn, ik heb hiermee erg veel bijgeleerd!
    hoe langer ik je ken, hoe slimmer ik word? :-)))
    (zou ik ooit een slimme brunette kunnen worden, denk jij?) ;-))))))))
    ik kijk vol verwachting uit naar jouw volgende ‘wijsheid’. :-))

  24. Thérèse zegt:

    Nee, daar zou ik ook nooit aan gedacht hebben. Vindingrijk van de Marokkanen.

  25. klaproos zegt:

    dát zou ik er zeker niet achter gezocht hebben:-))
    kanp van seraka:-))
    complimenten 🙂

  26. Renesmurf zegt:

    Goh, zoiets moet je ook weten, dat raadt je nooit!

  27. Di Mario zegt:

    Dat had ik er zeker niet uitgehaald.. Leuk, nog meer voorwerpen in huis?
    Love as Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

