LEIDS DETAIL 82

In deze aflevering van Leids Detail opnieuw drie uiteenlopende onderwerpen. Onder de derde foto vind je weer het verhaaltje.

Op de eerste foto zie je de pauw die op de brugleuning van de Pauwbrug staat. Hieronder op de tweede foto een totaalbeeld van de pauw. Deze brug over de Oude Vest verbindt de Pelikaanstraat met de Klokpoort. De naam van de brug herinnert aan bierbrouwerij De Pauw, die op de hoek van de Oude Vest en de Pelikaanstraat was gevestigd.
Gelet op de weinig subtiele vertaling van het woord urinoir, schat de gemeente het IQ van de Leidenaar blijkbaar niet al te hoog in. Dit gebouwtje hoort bij de Havenbrug die het Havenplein met de Haven verbindt.
Op de derde foto zie je dat hier tussen de Burchtpoort en het Burchtplein nog een hek heeft gestaan. Op de tweede foto hieronder is dat duidelijker.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

25 reacties op LEIDS DETAIL 82

  1. Zakina zegt:

    Wat mooi zeg die pauw!! En om die “pisbakken” kan ik wel lachen… leuk juist dat het ook eens de tekst krijgt van het voetvolk hahaha…
    Helaas mijn kind is wakker en wil eten (weh weh doet die hahaha), dus ik kan je andere logjes pas een andere keer lezen. Groetjes!!

  2. Niklas zegt:

    Ik schat zo in dat, historisch gezien, het opschrift “urinoirs” bedoeld was voor de notabelen, en “pisbakken” voor het voetvolk…
    Gescheiden ruimten, maar wel dezelfde kant op.

  3. plato zegt:

    Alhoewel inderdaad pisbak een duidelijke omschrijving is. Maar je verwacht het toch niet zo van de gemeente.
    Rene: een pisbak voor alle (rangen en) standen, vind ik ook wel een mooie omschrijving.

  4. boomkruiper zegt:

    Wat een schitterende pauw! Wie is de beeldhouwer Tagrijn?

  5. Renesmurf zegt:

    Urinoirs, Pisbakken, kijk, dat is duidlijke taal, voor alle rangen en standen, die toch allemaal af en toe moeten lozen.

  6. Brimstone zegt:

    Twee uit drie! De extra poort bij de Burcht kon ik zo gauw niet thuis brengen.
    Mooi detail weer!

  7. paco zegt:

    Schitterend, die pauw

  8. Caecil zegt:

    Joepie, drie uit drie!
    Het zwaard van de leeuw op de ingang naar het
    burchtplein is ooit spoorloos verdwenen geweest, heb ik me laten vertellen. Het huidige zwaard is dus een replica.
    Blijft een prachtig, indrukwekkend binnenkomen daar, waar de rijke en lange historie van Leiden uit spreekt.
    Mooi stadje!

  9. Hoera, drie uit drie!
    Er is een tijd geweest dat ik dagelijks over de Pauwbrug liep… *nostalgie*

  10. klaproos zegt:

    een logje alá tagrijn dat is weer biizonder fijn:-)
    zelfs pisbakken wet je mooi te brengen 🙂
    en de pauw…. aai laaik ‘m
    groetjes
    klaproos

  11. wat een bijzondere leidense details, tagrijn!
    de pauw is prachtig!!
    de achthoekige pilaar is erg mooi om zien!
    ja, zelfs het urinoirgebouw vind ik heel speciaal!

  12. beuzeblaadje zegt:

    YES! Die derde!!!
    Maar ik ben wel zo eerlijk om te zeggen dat ik het zonder de onderste foto niet geweten had! Maar herkenbaar dus!!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  13. Thérèse zegt:

    Ik vind die pauw wel mooi staan en toepasselijk op die brug. Ook zit ik te denken over een ‘nette’ vertaling voor urinoirs, maar behalve ‘krul’ Jawat Amsterdams is, weet ik niets.Ja, herenplasbakken, maar dat is ook raar; tenslotte heb je er geen voor dames. Het is in ieder geval duidelijk, dat wel!
    Je zou eigenlijk een boekje moeten uitgeven van al dat moois in Leiden. Dat zou heel leuk zijn om zo, met al die details, een stad te bekijken.
    Fijn weekend!

  14. rietepietz zegt:

    Het is in ieder geval wél een duidelijke vertaling !Maar elegant is anders natuurlijk ,hahahaha!

  15. quidam zegt:

    he he ik herkende ze allemaal ;-)maar….dat bord op havenplein had ik nog nooit gezien, vreselijk eigenlijk, maar ook om te lachen

  16. cindy zegt:

    Die pauw is echt prachtig!! Jammer dat ze hem niet in kleur hebben uitgevoerd!
    Fijn weekend,
    Liefs, Cin

  17. Henriette zegt:

    Een mooie pauw. Maar de leeuw boven de poort mag er ook zijn wat ik er zo van kan zien van een afstandje.
    Pisbakken is zeker een gewaagde uitspraak. Maar misschien kunnen mensen met een slokje op dat beter ontcijferen dan urinoir.

  18. Pasula zegt:

    Die pauw vind ik echt schitterend. Wat een blikvanger!

  19. sylvester zegt:

    Dat het een vogel was die eerste haalde ik er wel uit.
    De 2e is ook lekker duidelijk, maar goed dat die pijl niet omhoog staat, dat is een eind klimmen hihihihi
    Je ziet toch nog een stukje hek bij die derde? Die leeuw bovenop vind ik ook nog wel mooi. 😉

  20. @Glibber: De Pauwbrug is toch niet bij Odessa? Volgens mij zit je 1 brug te ver! 🙂

  21. Tjan zelf zegt:

    Drie uit drie!
    Mooie foto van de pauw! En over steeksleuteltjes gesproken: dat pisbakken-bord was mij ook opgevallen en staat op de nominatie voor een column.

  22. Ja mooi he dat ze urinoirs lekker plat vertalen in pisbakken.
    Had ze uiteraard vandaag alle drie goed, alhoewel ik toch heel even na moest denken bij nummer drie, dat krijg je met details he.
    Ik heb trouwens een mooi schilkderij van het terras naast de Pauwbrug van Odessa.
    Is gemaakt door en Russische vriendin van me , alleen ze vond de Pauwbrug niet bij het geheel passen en heeft daar maar zelf en oud Leids bruggetje van gemaakt ahahah.
    Off topic,de man op de foto lees je morgen wel en ik heb zo een idee dat jij dat ook wel interessant vindt, alhoewel ik kan het mis hebben natuurlijk.

  23. lenie zegt:

    ik denk dat ik het maar bij de pauw
    hou ……;))) is wel zo mooi ….
    plasgootje is ook weer zo wat hé !!!

  24. Hanny zegt:

    Recht voor zijn raap!
    Mij intrigeert het steeksleuteltje dat bij de tweede foto te zien is.

  25. Annemarie zegt:

    Het is duidelijk wat de gemeente bedoelt! Dus dat is al heel wat. 😉
    Fijn weekend toegewenst!

Je kunt hier reageren

