OUDE AARDE IN NIEUWE VORMEN

In de Thomaskerk aan de Prinses Irenelaan 36 in Amsterdam Buitenveldert is tot 9 april werk te zien van Lisanne Sloots.
Haar materiaal ontleent ze aan de aarde. Ze verzamelt dit bij opgravingen en gaat daar in haar atelier mee aan de slag. Zij vertelde dat ze bij een opgraving in Amsterdam aanwezig was waar mammoetbeenderen naar boven werden gehaald. In het werk vind je dan de aarde terug uit de tijd dat deze dieren in in ons land rondkuierden. Ook oude plantenresten worden verwerkt.
Hoe hecht deze aarde zich aan het doek, vroeg Tagrijn haar. Zij mengt de aarde met as en acrylaatbinder en krijgt dan een dikke substantie waarmee gewerkt kan worden.
Op deze manier weet ze ze de herinnering van het landschap vast te leggen. Oude aarde in nieuwe vormen leggen op deze manier als het ware een verbinding tusen heden en verleden.
Het werk, maar zeker ook de gedachte erachter maakte veel indruk op Tagrijn en het is dan ook een nadeel dat onderstaande beelden niet driedimensionaal kunnen zijn, want eigenlijk komen ze dan beter tot hun recht dan in het platte vlak.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

22 reacties op OUDE AARDE IN NIEUWE VORMEN

  1. plato zegt:

    Of ik het mooi vind, weet ik eigenlijk niet. Maar interessant en indrukwekkend is het wel. Ik was eens op een kunstmarkt in Noordholland. Er was een vrouw die deed ongeveer hetzelfde met rode aarde. Die ze helemaal zelf uit een bepaald land ging halen. Ik bedoel: dan ben je toch wel gemotiveerd. En als kijker heb je dan het gevoel (vind ik) dat je het eigenlijk niet kan afdoen mete een mooi of niet mooi. Alhoewel het verhaal soms boeiender is dan het produkt.

  2. Marcel zegt:

    Somber, bijzonder en eigenlijk best mooi! Je moet er even de tijd voor nemen om er naar te kijken.

  3. Jenny zegt:

    Ik vind het erg mooi om te zien maar ik word er niet vrolijk van, integendeel!
    Groetjes!

  4. Martine zegt:

    Prachtig! Ik vind dat ze een beetje een feeërieke sfeer oproepen, deze werken, en de manier waarop ze tot stand gekomen zijn, draagt daar alleen nog maar meer toe bij. Misschien ga ik nog wel kijken voor 9 april, dank je wel Tagrijn!

  5. Brimstone zegt:

    Ik vind dat je foto’s het idee heel goed weergeven. Het spreekt mij heel erg aan, vooral die plantenresten die erin zijn verwerkt.

  6. boomkruiper zegt:

    Oude aarde in nieuwe zakken. Maar wel heel mooi!

  7. 10eke zegt:

    Ik denk dat het in het echt heel bijzonder is. Ik zou het graag in het echt willen zien.
    Gr 10

  8. Eva zegt:

    Wat een leuke en bijzondere kunstvorm.
    Leuk dat je dit laat zien.
    Het eerste plaatje van je vorige logje lijkt er bijna bij te horen.
    Fraaie foto!

  9. Thérèse zegt:

    Héél boeiend! Ik word er jaloers op, nou ja… ja, toch wel.
    In mijn werk ben ik zelf ook een tijd met dingen van lang geleden bezig geweest, heel anders natuurlijk, maar wel met de gedachte. Misschien zal ik er ook eens een logje aan wijden en ik ga vast wel kijken ook. Je foto’s ervan zien er ook al heel mooi uit. Compliment.
    Moet dan wel niet te lang wachten, zie ik.

  10. rietepietz zegt:

    Het is ook zo best een mooi “plaatje” maar het zal zéker in het echt door de diepte erin nog mooier zijn .
    Of het nou oude of nieuwe “spullen” zijn is er niet aan af te zien en dat maakt eigenlijk ook niet zoveel uit volgens mij .
    fijne dag en groetjes, Riet

  11. klaproos zegt:

    prachtig tagrijn elk stuk heeft ies héél speciaals en ik denk dat je met ingehouden adem rondloopt daar is het niet?
    maak er een fijne maandag van
    groetjes
    klaproos

  12. Ik heb er ook niet te veel fantasie bij nodig om me er een voorstelling van te kunnen maken. Lijkt me heel erg mooi. Heb zelf ook een schilderij, waar materialen op aangebracht zijn en idd lastig om ‘waardig’ op de foto te krijgen

  13. Pasula zegt:

    Ik vind het ook bijzonder mooi en zou een paar kunstwerken bij elkaar in 1 ruimte hangen.

  14. sylvester zegt:

    Lin zou er gewoon paaseitjes in hangen en hier in huis zetten hihihihi

  15. oude aarde?
    is niet elk korreltje even oud?
    of is het pas interessant als het naast mammoetbeenderen gelegen heeft? ;-))
    ik ben er zeker van dat het echte werk vele malen boeiender is dan foto’s ervan?
    toch een dikke dankjewel om ons te laten kennismaken hiermee, tagrijn!

  16. Ik denk inderdaad dat je dit in het echt moet zien.
    Maar het idee erachter is wel erg mooi en kan me er wel iets bij voorstellen.

  17. Hanny zegt:

    Ze zullen in het echt veel mooier zijn dan op de foto’s.
    Doet me denken aan een broer van mij. Die werkte bij een bedrijf dat regelmatig grond moest afgraven. Als het een interessante bodem was, dan maakte men een bodemprofiel. Met een lijmsoort hechtte men de verschillende lagen die men zag op een plank. Prachtige “schilderijen” krijg je dan. Puur natuur!

  18. lenie zegt:

    goede gedachte maar kan er even niets mee
    komt niet zo over , of je hebt slecht gefliepst of het is saai werk !

  19. Annemarie zegt:

    Ik denk inderdaad dat ze dan beter tot hun recht komen. Nu lijken ze voor mij behoorlijk saai.
    De gedachte erachter is inderdaad prima! 🙂 En erg goed bedacht.

  20. beuzeblaadje zegt:

    Prachtig deze gedachte van verbinding tussen
    verleden en heden. Ik kan me voorstellen dat dit in het “eggie” beter tot z’n recht komt dan op je foto’s Tagrijn. Hoewel bij de derde en vierde foto……Deze spreken me het meeste aan!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  21. Henriette zegt:

    Dat is een aparte techniek. En inderdaad, de gedachte en het verleden aan het materiaal geeft het een bijzonder gegeven.
    Ik denk dan ook dat ze tijdens het maken van haar creaties zichzelf verdiept in die periode en zich daardoor laat leiden.
    As en aarde…het begin en het eind. Mooi !!

  22. Renesmurf zegt:

    ja, als je het zo bekijkt is het allemaal maar grouw en grijs, dat spreekt me niet zo aan.
    Het idee is wel mooi, de uitvoering minder.

Je kunt hier reageren

