DE BUIK VOL VAN SONJA

 De laatste jaren waart er in ons land een vrouw rond die alles op alles zet om met overbodig leuterkontengepraat ons eetgenot te vergallen. De complete leerstof die ze ooit zelf tot zich heeft moeten nemen om zich voedingsconsulente te mogen noemen, werd door haar als een opgewarmde kliek uit de mottige hoge hoed getoverd en geserveerd alsof zij zelf al deze overbodigheid voor ons welzijn had bedacht. En dat alles in de prachtige stijl van ‘Oom Jan leert zijn neefje schaken’. Maar nu dreigt haar retort vol onmacht toch een beetje leeg te raken. Hoe ze haar oude leerboekjes ook napluisde, er bleek geen langdraderig papje meer van te koken.
Haar machteloos proza is inmiddels uit de boekentoptien verdwenen en dat de restanten straks in ruime mate bij De Slegte verkrijgbaar zijn, is een kwestie van korte tijd. Niets meer aan te doen: de markt is meervoudig verzadigd en er valt niets meer uit haar oude leerstof op te warmen. De woordjes uit de conservenblikjes van Son: opeens was het in en ineens is het op.

Tijd voor wat nieuws
Wanhopig stortte ze zich op de Duitse markt, maar daar doet men niet graag aan zelfkastijding, dus daar wordt haar woordjespap niet gegeten. ‘Nou meisje, maak je borstjes maar nat’, dacht ze, want ze wilde door. Omdat ze nog steeds denkt dat de mensheid haar theelichtje als het grootste licht ziet na de zon. Met welke biologische koetjes en kalfjes kon zij nu eens de markt op?
Maar de verlossing was nabij! In haar slaap verscheen de heilige Santa Etam. ‘Als iedereen het volgens jou prediking ideale gewicht heeft bereikt, zijn plotseling al die jurkjes in de kast veel te groot geworden. Meid, je hebt je eigen markt geschapen. Nu is het tijd voor je eigen kledinglijn. Net als alle andere wereldberoemde mensen…’
Ze werd wakker. Blijer dan ze lange tijd geweest was. Ze trok haar mooiste slijmjurkje aan en snelde naar Santa Etam. Dat werkte wel ontnuchterend, want Santa bleek maar een doodgewoon Missje te zijn. En in een kledinglijn zag ze niet veel. Maar ze wilde wel helpen…
En zo komt het dat je nu bij iedere Miss Etam een boekje kan kopen waarin niet alleen recepten staan, maar ook kledingadviezen. Sonja ontpopt zich als lifestylegoeroe. Want nu moeten deze adviezen blijkbaar ook weer tot norm worden verheven. Afvallen hoeft niet meer. Nederland raakt van de kook. En dan praten we nog maar niet over de economische gevolgen voor onze nationale  eierkoekenindustrie.

Fleur en fijn…
Maar ze roert nog verder in haar pannetje met snert. Want ook de sonjajurkjes van Miss Etam kunnen vuil worden, bedacht Sonja. En zie: daar is plots Robijn! Hoera, nog meer stupiditeit, want alleen daarin  worden ze weer schoon! Het wachten is nu op haar tuin-, seks-, school- en slaapadviezen, want haar liedje kent vele coupletten. Nee, daar zijn we nog lang niet vanaf…

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

31 reacties op DE BUIK VOL VAN SONJA

  1. Djienija zegt:

    Ik heb een dag sonja bakker gedaan. Ik kon het echt niet volhouden. Ik miste mijn boterhammen met kaas. Bn nou eenmaal een kaas vreter!
    Maar ik ken een aantal mensen uit mijn omgeving die vele kilootjes zijn afgevallen 20 tot 30 kilo!
    Dus ja dat liegt er niet om dat het degelijk wel werkt!
    En je moet jezelf afvragen wil je echt afvallen of is er een stemmetje achterin dat zegt dat het okee is dat je dik bent.
    Want als je echt wilt afvallen dan zal je dat echt wel lukken!

  2. FeeX zegt:

    Een geweldige foto!
    Zelf heb ik geen last van gewichtschommelingen en calorieen tellen.
    Maar de foto is wel grappig!

  3. Ik vind Sonja Bakker te dik.

  4. Jaco zegt:

    Ik pleit voor sonjabakker extra schurend wc-papier, want met al deze onzin wil ik het liefste mijn derrière afvegen en ik houd er een naar zeurend gevoel aan over 🙂

  5. Pasula zegt:

    Ik zeg niks…ik vind dat je heerlijk scherp schrijft, houden zo!

  6. Renesmurf zegt:

    Ik heb op zich niks op haar tegen, ze is geen yomanda, die mensen bedriegt.
    Ik stoor me er niet aan, en het gaat allemaal wat langs me heen, prima zo.
    En die er wat aan hebben, fijn toch?

  7. quidam zegt:

    Ben ik weer….
    Na het kapot hakken dan pas het velletje eraf? Die haantjes gaan de diervoeder in, en naar dierentuinen.Ze hebben niet eens billen joh ;)anyway….het is toch vreselijk!Alsof die diertjes geen gevoel hebben,vreselijk al is het maar seconden, het moest niet mogen…..Ik steun die aktie van harte.
    Een van de redenen dat ik geen vlees eet, is de wreedheid die dieren moeten ondergaan voor ze sterven.

  8. quidam zegt:

    Ik moet je zeggen dat ik in 3 maanden 10 kilo afviel met Sonja, ik hield het niet vol want ik moest TEVEEL eten. Ik heb nog nooit zoveel gegeten als toen…
    wel enig geschreven 😉

  9. quidam zegt:

    Waarschijnlijk heb jij het artikel niet goed gelezen……haantjes gaan de schredder in, worden levend in stukken gehakt, vernietigd.

  10. rietepietz zegt:

    Héérlijk , dit soort hypes gaan altijd volledig aan mij voorbij .
    Maar ongetwijfeld een slimme tante die goed haar zakken gevuld heeft , gelukkig zit er geen cent van mij bij en dat wil ik zo houden !
    Naar miss Etam hoef ik ook al niet , niet ge SB’t dus… ik ben niet dun genoeg om van Sonja “de kleren te krijgen ”
    groetjes , Riet

  11. Thérèse zegt:

    Hahahahaha, dit vind ik een heel leuk stukje. Lekker scherp geschreven.
    Eerst had je die Montignac-kerel en nu hoor je daar niets meer van. Het is ook iedere keer wat. En half Nederland doet weer mee of misschien wel meer.”Nee, dat mag ik niet hebben, ik ben aan het Sonjabakkeren. Nou ja, zeg! Straks staat het nog in de dikke van Dalen. Mooi dat je dit eens goed aan de kaak stelt, Tagrijn.

  12. Webbies, dit kan allemaal wel wezen, maar ik had het haar graag na(of liever) voor gedaan. In eerste instantie heeft ze natuurlijk gewoon geluk gehad, maar……zij of haar man/manager heeft daar heel handig gebruik van gemaakt. Ik ben een marketingvrouw en ik neem mijn petje voor haar af. Ja…natuurlijk…het houdt een keer op, maar ze heeft wel iets meer op de bank staan dan ik. Of ze ook gelukkiger is, is een andere vraag.
    Het kan heel goed zijn, dat ze nu doorschiet, maar het lijkt me, dat ze dat dan ook gaat accepteren en gewoon lekker gaat genieten van haar verworven schatten. Althans….dat zou IK doen

  13. Erwin Troost zegt:

    Of eigen paasbroodjes van de enige échte (Sonja) Bakker.

  14. f r e d zegt:

    dan maar mr etam bellen??

  15. boomkruiper zegt:

    Het wordt tijd dat er op iedere school geen type- maar hypeles komt. Al die trends waar het merendeel van de mensheid maar achteraan holt. Volgend jaar is het weer Sonja Slager en het jaar daarop Sonja Melkboer bahhh

  16. Henriette zegt:

    Schitterend !!!!
    De markt is verzadigd van dit soort flauwekul boeken. Denken mensen soms dat door het lezen al van het boek slank te worden?
    Zo’n boek kan je natuurlijk maar 1 x schrijven. Maar ik vind dat ze de plank volledig misslaat als life-style goeroe.
    Ik vind haar nou niet bepaald een lichtend voorbeeld.

  17. Caecil zegt:

    Ik hoorde Mevrouw Bakker in een commercial zeggen dat het haar roeping is om mensen af te laten vallen. Wie heeft haar in vredesnaam geroepen dan?

  18. loontjuh zegt:

    Off, uwes hebt mail.
    Vanuit hier fijne dag, groetjes.

  19. plato zegt:

    Sonja doet het slim, dat moet je haar nageven. Rijk worden met zinnetjes die we allemaal kennen. Minder en gezond eten bijvoorbeeld. Dat dat beter is. Whahahaha, 14.95 dank u….
    Goed stuk, Tagrijn….ik was wat somber maar ik knap er weer helemaal van op.

  20. klaproos zegt:

    ay ay ay tagrijn:-)
    wat een venijnig logje:-)
    laat me raden, ben een sonja bakker man op de terugweg ..
    of ehh een waarbij de adviezen niet aangeslagen hebben…
    het bloed druppelt uit dit log:-))
    bloedworst.. is het eerste wat ik denk..
    mag niet hé:-)
    beste tagrijn, *VADHM , en het werkt,
    * van alles de helft minder:-)
    toi toi toi, sterkte tegen de eeuwige strijd van overgewicht..
    * in worteltje bijt*
    groetjes
    klaproos

  21. Brimstone zegt:

    Ik zag haar laatst op tv, ik dacht bij P&W, wat een dom giechelwicht. Haar hele ‘boodschap’ is al fake, maar als je haar dan ook nog ziet heb je al gegeten en gedronken 🙂

  22. Hier iedere dag SAS-dag. Ze begint me mateloos te irriteren. Met haar wijze lessen……

  23. Martine zegt:

    Een eigen tv-programma, dat komt er vast ook nog wel. Waarin zij met heur olijke snuitje mag voorlezen uit Oma’s Handige Huishoudtips. Of zou voorlezen een brug te ver zijn? En ik bestrijd dat zij slim is. Hoogstens een goede verkoopster.

  24. dit verhaal vertelt mij meer over de doorsnee nederlander dan over sonja bakker.
    slimme dame, als je’t mij vraag! :-))

  25. sylvester zegt:

    Een bakker die geen broodjes wil verkopen voor de lijn is nooit grappig.
    Hier in huis is echt niets van Sonja te vinden, wel veel kookboeken met de lekkerste recepten 😉

  26. Seraka zegt:

    als ik deze hysterie beter had zien aankomen
    had ik aandelen in peijenburg en optimel gekocht 😉

  27. nanos zegt:

    Ik was nog niet verder dan dat ze eetboekjes schrijft en het over de grens ging zoeken. Misschien breng je haar met dit spiegelplaatje nog wel op een idee.
    Er is vast markt voor.

  28. Ik las het toevallig ergens dat ze bij miss Etam ligt.
    Lijkt me triest hoor, koop je een jurk, neem je het boekje mee en dan past je jurk niet meer.
    Toch wel slim die miss Etam.

  29. Hanny zegt:

    Wie is dat, Sonja Bakker?

  30. lenie zegt:

    ben ik blij nooit aan het bakkeren te zijn gegaan …ik wist het ..ik wist het !!
    weer zo’n neppert ……Bakker alleen de naam al …krijg je toch spontaan eierkoekentrek ???

  31. Annemarie zegt:

    Ik eet nog liever elke dag brood dan dat ik die recepten van Sonja moet volgen..
    nee bedankt!
    En tsja, het is wel waar dat spiegels in de winkel gewoon vertekenen…
    Beetje sluikreclame aan het maken Tagrijn?

Je kunt hier reageren

