BLADEREN IN BLAEU

Het moet een gigantische klus zijn geweest voor het Regionaal Archief in Leiden om de zes delen van ieder zo’n kleine driehonderd pagina’s te digitaliseren en op het net te zetten. Maar dan heb je ook wat. Het gaat om de Atlas van Blaeu die in 1649 verscheen en die je nu een blik gunt in de wereld van de tweede helft van de 17e eeuw in prachtig uitgevoerde en honderden zeer gedetailleerde kaarten. Alles is uitstekend te bekijken omdat het met hoge resolutie is ingescand. Hieronder een totaalbeeld van de kaart van Leiden en daaronder een deel van die kaart waarop Tagrijn voor 50% heeft ingezoomd.

De burcht, de Hooglandse kerk, het stadhuis, de Vismarkt en de Hoogstraat, alles is tot in details te zien.
Dit uiterst kostbare historische werk – het kostte in 1649 al meer dan 300 gulden per deel – was te kwetsbaar geworden om dit voor het publiek uit de kast te trekken en dus is voor deze sympathieke oplossing gekozen. De hele kaartminnende wereld kan nu bladeren in zo’n 1800 pagina’s. Het is wel even wennen aan de manier van navigeren. (De kaart van Leiden is te vinden via de Beeldbank van de site.)
Hieronder een van de kaarten van Nederland.

We zoomen even in op Zuid-Holland:

Er zijn ook afzonderlijke kaarten van de provincies, zoals hieronder bijvoorbeeld Friesland:

Een deel van de kaart van Noord-Brabant:

Tot slot even de grens over. Een willekeurige keus. Een deel van het graafschap Champagne in Frankrijk, voor 50 procent ingezoomd.:

Wie ook door de atlas wil bladeren, kan hier naar het Regionaal Archief.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

24 reacties op BLADEREN IN BLAEU

  1. Judith zegt:

    Super!
    Bedankt voor de tip 🙂

  2. Geertje! zegt:

    Prachtig zijn die oude kaarten van je eigen streek/land!
    Ongelooflijk hoe secuur ze waren; terwijl satellietbeelden e.d. nog niet voorhanden waren.
    Ik ga er ook eens rondstruinen!
    Wens je een geweldig paasweekend Tagrijn!

  3. Jaco zegt:

    Wauw! Ook mijn geboortedorp is erop te vinden: toen nog Benthuyfen geschreven 🙂

  4. beuzeblaadje zegt:

    Schitterend! Ik vind ze ook prachtig die
    oude kaarten! Super die ingezoemde kaart van Leiden met de burcht zo mooi in beeld.
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  5. Thérèse zegt:

    Is een prachtige uitvinding weer om al die oude en kwetsbare papieren nu te digitaliseren.
    Zelf ben ik niet zo’n archiefmens, maar ik zal het aan mijn oudste zoon doorgeven (=archivaris sinds kort in Gorinchem/Gorkum)
    Groetjes.

  6. Marcel zegt:

    Mooi he, die oude kaarten. Digitaal zijn ze nu ook en daardoor kan ik er ook naar kijken.

  7. rietepietz zegt:

    Poehf… dat is een héél karwei geweest denk ik.Maar wel de moeite waard , prachtig die oude kaarten .
    groetjes , Riet

  8. boomkruiper zegt:

    Hoopte ook ooit bij een antiquariaatje tegen zo’n Blaeu aan te lopen maar dat kan nu dus wel vergeten! 🙂 🙂
    Ik shop even door naar het Archief

  9. klaproos zegt:

    zie ik daar staan koudekerk hazerswoude:-)))
    wat enig..
    daar woonden we een aantal jaren tagrijn,
    wat een prentjes van plaatjes:-)
    een geduldig kareitje geweest dat zie je zo,
    je hebt een schat in handen 🙂
    groetjes
    klaproos

  10. Martine zegt:

    Een link om even lekker de tijd voor te nemen. Ergens in het paasweekend. Daar kan ik me nu alvast op verheugen, dank!

  11. Tjan zegt:

    Ik had de aankondiging gelezen, maar nog geen tijd gehad een kijkje te nemen. Dat heb jij dus alvast voor me gedaan. Ziet er geweldig uit!

  12. Brimstone zegt:

    Prachtig! En wat geweldig dat iedereen deze kaarten nu op het gemak kan bekijken. Ik heb al even een kijkje genomen, maar ga er beslist nog een keer terug.

  13. Geweldig, Tagrijn. Dit is echt uniek. Dank voor de link. Ik ga daar zeker kijken wat later op de dag.

  14. heuse kunstwerken zijn deze kaarten!
    ik ga verder verdwalen in dit log ..

  15. Hermien zegt:

    Prachtig, dat is goed voor weer heel wat uurtjes plezier op internet….alsof we niks anders te doen hebben ;-))

  16. Pasula zegt:

    Prachtig die oude kaarten, alleen al om op te hangen,. Doet me denken aan het “schatgraven” van vroeger. 😉

  17. sylvester zegt:

    Vooral die uitvergote foto doet me enorm aan “settlers” denken.
    Wat was Rotterdam nog klein in die tijd, daar moest ik echt naar zoeken.
    Is het ook bekend wie die kaarten gemaakt heeft?
    Ze zijn inderdaad best scherp, hebben ze mooi gedaan 😉

  18. off topic, door je reactie heb ik ook marjo nog even verwerkt in de log hahahahah

  19. off topic, door je reactie heb ik ook marjo nog even verwerkt in de log hahahahah

  20. Is echt mooi he.
    Ik had een uitnodiging vorige week om bij de presentatie te zijn, daar werd ook het originele boek nog eenmaal getoond.
    Helaas moest ik werken en kom er niet bij zijn.
    Was echt gemiste kans.

  21. nanos zegt:

    Een reproductie van die kaart van Leiden hing altijd in mijn vaders kantoortje en hangt nu hier. Mijn geboortehuis moet er zelfs op staan, want dat stond er al lang voor 1649. Ik heb me laten vertellen dat de VVV een repro in de verkoop heeft. Ik heb naar aanleiding van die plattegrond ook al eens op mijn weblog verwezen naar het ‘toonneel’ der steden. Het zijn prachtige kaarten. Leuk dat ik ze hier weer tegenkom.

  22. Annemarie zegt:

    *slaat dit logje op in de favo’s en neemt zich daar een x uitgebreid de tijd voor*
    Bedankt voor deze tip Tagrijn! Helemaal geweldig.
    Wat een super initiatief weer.

  23. Hanny zegt:

    Wat een monnikenwerk zal het geweest zijn om deze kaarten te tekenen! Ze zijn prachtig. Ik zal zeker gaan bladeren.

  24. lenie zegt:

    wat is dit mooi !!!!!
    ga ik zeker even kijken , alhoewel
    ik mijn geboorte dorp al gevonden heb ..
    heette toen nog Oostvoorn zag ik !!
    bedankt voor de link ben ik blijde mee ;))

Je kunt hier reageren

