LEIDS DETAIL 83

Na de drie fotosessies van de Algarve weer over tot de orde van de dag. Vrijdag, dus Leids Detail. Drie foto’s en daaronder de drie omschrijvingen. Tagrijn schat in dat de mensen die Leiden kennen, alleen moeite met de derde kunnen hebben.

Op de eerste foto zie je het opvallende uithangbord van restaurant De Branderij aan de Middelweg, op de foto hieronder te zien.
De tweede foto is een anker die in het Ankerpark ligt. Dit in 1980 aangelegde park aan de Zijlsingel bevindt zich op de plek van de vroegere Grofsmederij. Bij de aanleg werd zowel de hoogte als de vorm van het oude bastion gereconstrueerd.
De Jugendstilversieringen op de derde foto zijn te vinden op Breestraat 8. Ook van dit detail een foto die meer toont. Het pand stamt uit de 17e eeuw, maar de gevel werd in 1900 ontworpen door de architect W. Fontein voor de arts J.C.M. Timmermans.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

25 reacties op LEIDS DETAIL 83

  1. Zakina zegt:

    Wat een leuk uithangboord zeg!!

  2. Brimstone zegt:

    Hangt dat bord bij de Branderij er al lang? Ik kan het me niet herinneren.
    Verder weer een mooi LD!

  3. J@ntje zegt:

    @ parkeren een probleem??
    in amsterdam -noord?? is het enigste stadsdeel waar je nog gratis kan parkeren…
    gaat vast wel lukken!!
    sukses en jij ook alvast veel plezier!!
    en kijk uit naar mij hoor!!
    ;))
    gr janneke

  4. rietepietz zegt:

    Ik word weer verwend dit keer , ben nou eenmaal gék op Jugendstil .
    groetjes , Riet

  5. cindy zegt:

    Hee Tagrijn!
    Ik vondt die foto’s van de Algarve helemaal geen straf om te bekijken hoor!! Oké, toegegeven; ik zag wel telkens een beetje groen van jaloezie! 🙂
    Ik vindt je logjes “Leids detail” altijd ook leuk, maar als het in monnikerdam, roelofs arendsveen of weet ik veel waar had geweest, had ik je ook geloofd. Met andere woorden; ik ben absoluut niet bekend in Leiden! 🙂
    Een fijne zondag nog,
    Liefs Cin
    p.s. vindt je het goed als ik je link? Want nu moet ik steeds via m’n ma d’r weblog en dat is zo onhandig.

  6. Hanny zegt:

    Ik kan het hier in Maastricht niet nakijken, maar ik denk dat ik het anker zelf ook op een foto heb.
    Prachtig de Jugenstilversiering!

  7. Renesmurf zegt:

    Ik vind het altijd wel leuk om te zien, raden kan en doe ik niet, want ik ben daar niet bekend.

  8. Natasza zegt:

    Wat een schitterend uithangbord. Echt heel erg mooi.
    Je portugal logjes zijn inderdaad super, complimenten.
    Carpe Diem
    Natasza

  9. beuzeblaadje zegt:

    Er komt me niks bekend voor
    Tagrijn! Maar dat kan ook
    komen omdat ik nog onder de
    indruk ben van je Portugal logjes.
    Ik wens je een heel fijn weekend!
    beuzeblaadje

  10. de details van leiden blijven boeien!!
    de bouwkunst van de laatste foto is erg boeiend en mooi om zien!
    het anker vertelt een heel verhaal.
    maar deze keer ga ik voor de frivole dame.
    op de vooravond van het weekend, mag dat wel, eh? :-))

  11. klaproos zegt:

    mooi tagrijn kerk en plein mijn favorietje:-)
    geniet van je weekend
    klaproos

  12. Thérèse zegt:

    Eén goed: Ik zag er duidelijk een anker in. Nee, mooie foto’s, hoor!

  13. 10eke zegt:

    Leuk weer om te zien, het wordt toch eens tijd dat ik weer een dagje naar Leiden ga!
    Fijn weekend, groetjes 10

  14. Judith zegt:

    Twee uit drie, en inderdaad wist ik de laatste niet. Terwijl ik tegenwoordig toch regelmatig naar boven kijk op de Breestraat…

  15. Jaco zegt:

    Ik ben alweer een poos niet aan die kant van de Hooglandse Kerk geweest, maar dat bord kende ik echt nog niet. Eén uit drie dus: het Ankerpark hebben wij op onze wandelingen nog wel eens bezocht.

  16. Tjan zegt:

    Dat was toch al snel weer drie weken geleden, dat je een Leids Detail publiceerde. Gelukkig deze week, om weer in te komen, niet al te moeilijk – ik wist ze alledrie…

  17. Marcel zegt:

    Wat een prachtig uithangbord. Als ik ergens ben let ik altijd op dit soort borden. Ze zijn namelijk heel vaak erg mooi.

  18. Hermien zegt:

    Ik wist nota bene alleen foto 3. Dat was vroeger het huis (of in ieder geval de praktijk) van onze huisarts. Het zou ook kunnen dat het de buren waren, maar ik weet nog wel dat mijn vader mij er bij een bezoekje aan de dokter een keer op heeft gewezen (zal wel afleiding zijn geweest).

  19. Dwarsbongel zegt:

    Na de “Leidse details” uit de Algarve, nu weer gewoon uit Leiden… Heb je zitten wachten tot het vrijdag was? 0:01 uur…

  20. boomkruiper zegt:

    Prachtige rondleiding maar voor mij onbekend terrein

  21. plato zegt:

    Mooie foto’s. Het zal je niet verbazen dat ik er niet een goed had.
    Morgen ben ik in Alkmaar. Ik denk dat ik mijn fototoestel meeneem. Want jouw voorbeeld begint me aardig te inspireren.

  22. lenie zegt:

    val op het pleintje met het uithangbord en de leilindes …ziet er goed uit ;))
    goed weekend gewenst !!

  23. Di Mario zegt:

    Ik had toch foto 2 fout. Ik had verwacht vlakbij de haven. Maar dat noem jij dan weer niet.
    Love As always
    Di Mario

  24. Eerlijk gezegd kon ik ook nummer één niet thuisbrengen en dat terwijl ik er regelmatig langskom en zelfs ook nog weleens binnen.
    Mar ja, ik ben klein he en kan vast niet zo hoog kijken.
    Nummer drie had ik ook echt niet geweten als je het niet verteld had.
    Slechte score dus deze week.

  25. Annemarie zegt:

    Ergens kwam dat anker me bekend voor. Typisch geval: ik heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt..
    Fijn weekend toegewenst Tagrijn!

Je kunt hier reageren

