LEIDS DETAIL 84

Aflevering 84 van het wekelijkse rubriekje Leids Detail begint met een muurreclame. Op foto twee een stukje nieuwbouw binnen de singels en op de derde foto een gevelsteen. De vraag is natuurlijk weer: waar is dat? De beschrijving staat onder de derde foto.

In de loop der jaren zijn in het centrum heel wat oude en half vergane muurreclames opgeknapt. Daartoe hoort ook deze van de sigaret Miss Blanche. Alle antirookcampagnes ten spijt zocht de gemeente Leiden contact met de BAT, de Amsterdamse tabaksfabrikant die nog steeds dit merk voert.  Besloten werd de kosten van de restauratie te delen, waardoor deze reclame uit 1936 sinds 1992 weer in volle glorie prijkt op de hoek van de Oude Rijn en de Herengracht.
De tweede foto laat een stukje nieuwbouw uit 1989 zien van de architecten Nieuwpoort en Splinter. Twee blokjes zijn gesitueerd aan het Consciëntieplein en het derde aan de Kampersteeg. De ingang ligt aan het pleintje.
In 1739 werd aan de Sint Jacobsgracht het RK Oudeliedenhuis Sint Maarten in gebruik genomen. In 1760 werd het tehuis uitgebreid met een jongenszaal. Toen het gebouw door de buskruitramp in 1807 zwaar werd beschadigd, stelde koning Lodewijk Napoleon geld beschikbaar voor het herstel. Later werd het tehuis ook een verzorgingshuis voor bejaarde echtparen en alleenstaanden. Om deze verandering aan te geven werd in 1964 een steen met bovenstaand opschrift op de gevel bevestigd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

24 reacties op LEIDS DETAIL 84

  1. D. van Golverdingen zegt:

    eerste foto is ouderijn 93. Daar heb ik 1 jaar gewoond. Ik heb erna een huis gekocht in de mors, en de dame die dit pand heeft gekocht (en ook de reclame in ere heeft hersteld, waarvoor hulde) was een van de aanwezige makelaars bij de overdracht.
    Toeval bestaat nog.
    Vanuit de zolder in dit pand heb je het mooiste uitzicht op de haven die je maar kunt wensen!

  2. Zakina zegt:

    Wat leuk dat die oude reclame weer mooi is gemaakt… hier zie je ze ook nog wel, maar dan helemaal vervaagd.
    Eigenlijk had je die steen van st Maarten moeten bewaren voor November 😉

  3. Jenny zegt:

    Leuk, die reclame van Miss Blanche, die sigaretten rookten mijn ouders!
    Verder herken ik natuurlijk niets, maar wel weer leuk om zó Leiden te leren kennen, door jouw log!
    Groetjes!

  4. nanos zegt:

    Twee van de drie deze keer. Voor de tweede ben ik te lang weg.
    Ach, Huize St. Maarten, met zo’n oudemannenzaal. Dat was erg!

  5. rietepietz zegt:

    Ik kan me wél de pakjes sigaretten herinneren , telt dat ook mee?
    fijn weekend , liefs ,Riet

  6. 10eke zegt:

    Leuk om weer een stukkie Leiden te zien.
    Fijn weekend, gr 10

  7. plato zegt:

    Heel bijzonder, die muurreclame. Zie je niet vaak zo. Ook de andere foto’s waren prachtig. Maar mijn score was wederom: 0.

  8. Judith zegt:

    Hoera, drie uit drie deze week 😀
    Heel toevallig liep ik deze week nog langs de gevelsteen op de derde foto en dacht meteen: een goede kandidaat voor Leids Detail…

  9. f r e d zegt:

    miss blanche een achternicht van dame blanche??

  10. Renesmurf zegt:

    Dat tweede is wel de opvallendste, niet wat we gewend zijn, maar toch, dat hoort er ook bij!

  11. Annemarie zegt:

    Eigenlijk vind ik die 2e niet in Leiden passen…

  12. klaproos zegt:

    kweenie waar het is tagrijn,miss blanche:-)
    zo noemde ik mijn kat,
    ze is er niet meer …
    en verder mag ik zeggen dat ik wel geniet van dit logje, en reclame of niet het saat er leuk:-)
    maak er een fijn weekend van tagrijn
    groetjes
    klaproos

  13. Marcel zegt:

    Ik vind foto 2 mooi omdat ik het een fraaie architectuur vind.

  14. Voor mij pure nostalgie. Mijn vader rookte dit merk toen ik nog een klein meisje was. Ik herinner mij, dat ik eens de kerk uit liep en mijn hand stak in die van mijn vader, die zojuist een sigaret uit dat bekende gele pakje had genomen. Toen ik hem iets vroeg en daarbij opkeek, kwam ik tot de ontdekking dat dat mijn vader helemaal niet was. Hellup !!!

  15. Jaco zegt:

    Toch maar één uit drie. Heerlijk die politiek incorrecte reclames van weleer, ik ga misschien wel even kijken hoe dat er in het echt uitziet.

  16. loontjuh zegt:

    Dat heeft wel wat die muurreclames. Fijn weekend,groetjes.

  17. Di Mario zegt:

    Ik vind die muurschildering wel mooi. Dat huis valt zeker op. Dat steentje is mooie historie.
    Love As Always
    Di Mario

  18. Brimstone zegt:

    Alleen de reclame had ik goed. Nou ja die is ook wel erg mooi. Het waren ook van die mooie platte kartonnen pakjes.
    Die nieuwbouw ziet er erg smakelijk uit. De bewoners hebben het ook prachtig opgefleurd met het geveltuintje.

  19. ik vind het prachtig dat de oude muurreklame gerestaureerd werd!
    ’t zou zonde zijn als dit mocht verdwijnen, ook al hebben sigaretten tegenwoordig een bittere nasmaak?
    de nieuwbouw mag er best zijn.
    net als de steen uit de laatste foto.
    het tafereeltje vertelt veel.

  20. Hanny zegt:

    Prachtig zijn de oude muurreclames. Goed van de gemeente om ze weer op te knappen. Het verlevendigt de stad. Net zoals de muurgedichten.

  21. lenie zegt:

    prachtige plekkies weer 😉
    de reclame is grandioos , vind ik wel wat hebben hoor die ouwe muurreclames ..
    ja ook voor de sigaret , toen mocht het óveral nog ;))

  22. Tjan zegt:

    Ook ik scoor deze week drie uit drie, al moet ik toegeven dat ik St. Maarten niet gekend had, als er in dat pand niet een redactrice woont van een van de uitgeverijen waarvoor ik werk. Of ‘woonde’ eigenlijk. Ze is nu aan het verhuizen naar de Touwslagerspoort. Welke Leidenaar – afgezien van Tagrijn dan – weet die te vinden?

  23. Weer een goede week voor me, drie keer raak.
    Ik vind het geweldig die opgeknapte muurreclames, heeft wel iets he.

Je kunt hier reageren

