LEIDS DETAIL 85

Vrijdag, dus Leids Detail. Geen hints voor de eventuele  ‘puzzelaars’, alleen de beschrijving onder de derde foto.

Op de eerste foto zie je het kantoor van de wollendekenfabriek van Zaalberg in de Vestestraat 7. Hieronder een grotere opname. Links waren de magazijnen. Vroeger was dit gebouw met een loopbrug verbonden met de fabriek uit 1814 die aan de overkant stond. De fabriek sloot in 1964. Het complex op de foto dateert uit 1910 en is nu opgedeeld voor studentenhuisvesting.
Op de tweede foto zie je een versiering op de Weverbrug die sinds 1938 de Oosterkerkstraat met de Zijlsingel verbindt.
De derde foto is een van de versieringen aan de voorkant van het Stadhuis. Het is te vinden boven het poortje uit 1605 rechts van de trap.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

20 reacties op LEIDS DETAIL 85

  1. Eline zegt:

    Aan mij en enkele andere studenten de eer om in dit prachtige historische gebouw te wonen, met plezier! Leuk om ook een beetje het verhaal er achter nu te weten!

  2. Marcel zegt:

    met veel belangstelling weer dit logje gelezen. Raden heeft voor mij geen zin, want ik ken Leiden nauwelijks. Wat ik weet leer van jouw logjes.

  3. rietepietz zegt:

    Tja in wollen dekens is geen droog brood meer te verdienen , zo heeft het pand in ieder geval weer een nuttige funtie en gaan er toch weer heel wat mensen “onder de wol ” in het gebouw!
    liefs ,Riet

  4. Pasula zegt:

    Prachtig kunstwerk, ook wel iets voor m’n achtertuin (maar dan op schaal nagemaakt ;-))

  5. f r e d zegt:

    receptie bij nr 100??

  6. 10eke zegt:

    Ben weer een stukkie wijzer!
    Fijn weekend, gr 10

  7. Renesmurf zegt:

    Ik gun een ieder zijn eigen feestje, maar weet wel wat belangrijk is en wat niet.
    zo vind ik leiden best leuk hoor, niks mis mee.

  8. beuzeblaadje zegt:

    Toch zie je volgens mij dat “koppie” van de derde foto wel verwerkt in meer kunstwerken?
    Volgens mij heb ik die ook in de burcht in Bad Bentheim gezien!
    Fijn weekend Tagrijn!
    beuzeblaadje

  9. Jaco zegt:

    Eén uit drie maar weer. De brug over de Zijlsingel ligt vlak bij goede vrienden van ons, dus dat buurtje ken ik wel. De rest moest ik weer schuldig blijven.

  10. Plato zegt:

    Weer laat je Leiden leven
    En dat doe je goed
    Ik zeg het nog maar even
    Al had ik wéér niets goed.

  11. Tjan zegt:

    Drie uit drie… Qua Vestestraat had ik een ander detail verwacht, maar dat komt dan misschien een andere keer nog wel 🙂

  12. Brimstone zegt:

    Dat waren hele moeilijke deze week! Maar na het lezen van de oplossing kon ik gelukkig zeggen “Oh ja, natuurlijk” 🙂

  13. de wollendekenfabriek heeft een erg mooie architectuur!
    de studenten, die er mogen wonen, moeten zich vereerd voelen!
    op de leuning van de weverbrug ga ik niet zitten .. :-))
    het stadhuis lijkt mij mooi versierd.
    heb ik het hier al ooit in zijn geheel gezien??

  14. Di Mario zegt:

    Die derde had ik de apotheek gegokt..
    😉
    Love As Always
    Di mario

  15. lenie zegt:

    een wollen deken ..das lang geleden ;))
    weer veel bijgeleerd Tagrijn ook ik zal ooit zeggen als ik daar ben ….dat ken ik !!! fijn weekend 😉

  16. Hanny zegt:

    Weer wat details van Leiden gezien. Als ik ooit weer eens in je mooie stad kom, zal ik vast vaak “oh dat ken ik” zeggen, dank zij jou.

  17. Zat met de eerste foto volledig fout,keek en dacht oh makkie Doezastraat Sijthof, met schamte moet ik bekennen het lijkt er totaal niet op hahaahh.
    De andere twee had ik goed door de boten natuurlijk voor mij niet moielijk en het stadhuis nou ja dat kunnen we dromen.
    Off topic, het bord is pas deze week geplaatst.

  18. klaproos zegt:

    zo leer ik leiden zoveel jaar na dato toch nog kennen tagrijn:-)
    dank je wel ,
    slaap lekker
    klaproos

  19. Annemarie zegt:

    ERgens kwam me die 2e foto bekend voor!
    Nu snap ik ook waarom.. Over de zijlsingel heb ik nog gereden!

Je kunt hier reageren

