MIDDAGJE DELFT

Delft ligt maar een klein half uurtje rijden van Leiden en toch was Tagrijn er zeker vijftien jaar niet geweest. Een regenachtige Hemelvaartsdag werd daarom een bezoek aan een nat Delft.  Hierboven zie je de Oostpoort uit 1400, die in de jaren zestig van de vorige eeuw is gerestaureerd. Als je via de oostkant de stad inrijdt vind je in een van de zijstraatjes vrij gemakkelijk een parkeerplek en dan loop je in een minuut of vijf het centrum in. Hieronder nog een detail van de poort.

Delft is een van de Hollandse steden met veel grachtjes. En dat levert ondanks de regen toch veel schilderachtige plaatjes op.

Deze duif heeft een aardig stekkie ingenomen.

Maar dit meerkoetje heeft zijn nest in een achterstandswijk gebouwd.

Soms twijfel je even: wat zal ik recht op de foto zetten? Het gebouw of de toren? Het werd hier duidelijk niet de toren…

Maar deze toren staat écht zo… Kan Pisa nog een puntje aan zuigen. Tagrijn vroeg een passerende Delftenaar: ‘Wanneer valt ie om?’ Antwoord: ‘Maakt me niet uit. Als ik er maar niet net langs loop.’

En met zo’n antwoord weet Tagrijn wel hoe laat het is.

Hoe je ook loopt, je komt altijd op de Markt terecht, waar de toeristenindustrie op volle toeren draait.

Na terrasbezoek – en de zon brak door! -nog even een blik werpen op de prachtige kastanjeboom in het Prinsenhof en dan weer naar huis.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

24 reacties op MIDDAGJE DELFT

  1. Zakina zegt:

    Het detail van de poort was me nooit opgevallen. Ik heb wat afgewandeld in Delft… in mijn tienertijd 🙂

  2. thats for sure, dude

  3. plato zegt:

    Hoi Tagrijn. Mijn complimenten voor je verslag met prachtige foto’s. Ik ben zelfs nog nooit in Delft geweest en ik vraag me nu sterk af waarom niet. Wat een mooi stadje. Het doet me een beetje denken aan Alkmaar, Gouda misschien en hier en daar Amersfoort. Ik moet er beslist eens naar toe.

  4. Delft is mooi he, heeft wel iets van Leiden of andersom.
    Ga zo even op je andere site kijken.

  5. Rietepietz zegt:

    Heerlijk stadje he dat Delft , wij fietsen er vaak even heen want ondanks jouw goede ervaring is parkeren in Delft meestal een ramp. Tegenwoordig gebruik ik Delft vaak voor een trainingsrondje om te wandelen , is vanaf ons huis ongeveer 5 km dus heen en terug een aardige tippel .Gelukkig genoeg gezellige terrasje in Delft om even iets te drinken en ,zonodig, uit te rusten .
    Je foto’s zijn erg mooi en natuurlijk herken is dus vrijwel alles .
    lieve groetjes , Riet

  6. Hermien zegt:

    @Tjan en Tagrijn: misschien kunnen we er wel een serie van maken (met copyright Tagrijn natuurlijk): Delfts détail, Leids détail, Gronings détail, en waar je lezers ook allemaal vandaan mogen komen.

  7. loontjuh zegt:

    Off…we zijn heel toevallig dit jaar met koninginnedag naar Delft geweest, was erg gezellig en uiteraard foto´s gemaakt.
    (Zitten bekende plekken tussen, hihi). Fijne dag, groetjes.

  8. Tjan zegt:

    Delfts Detail… Da’s wel een mooie alliteratie. Vind het idee van Annemarie trouwens wel leuk: welke stad is dit? 🙂

  9. 10eke zegt:

    Delft is ook een schitterende stad.
    Fijne dag, gr 10

  10. tagrijn zegt:

    @Hermien: Bedankt! Ik heb het meteen veranderd!

  11. Brimstone zegt:

    Gek is dat eigenlijk, als Leienaar ga je niet gauw naar Delft. De keren dat ik er geweest ben zijn ook op de vingers van één hand te tellen.
    Terwijl het een schitterende stad is!

  12. Judith zegt:

    Leiden is mooier ;-), maar Delft kan er toch ook wat van…

  13. Hermien zegt:

    Daar krijg ik toch bijna heimwee van Tagrijn!! Gelukkig ga ik over een paar weken weer even Delftse luchten opsnuiven.
    (mag ik iets kleins verbeteren? het is Oostpoort, niet Oosterpoort).

  14. Jee, Tagrijn, wat een prachtige stad en dito foto’s. Heel leuk om aan het stadhuis (?) op de markt te herkennen, dat ik dus een aantal jaren terug met een aantal vriendinnen tijdens een treindagje in Delft ben beland en daar heerlijk gegeten heb. Ik moet er hoog nodig weer eens heen.

  15. whawww, wat een stad!
    prachtige huizen langs romantische grachten ..
    ik geloof ..
    *valiesje zoek*
    :-))

  16. Pasula zegt:

    Dankjewel voor deze prachtige foto’s. Ik was ooit ook een keer in Delft maar weer de hele andere kant. Mijn broer gaat er binnenkort wonen dus dit log kwam heel mooi uit om er even wat meer van te zien.

  17. Dwarsbongel zegt:

    Dit log knalde me wel hard voor m’n kop. De eerste foto kwam direct overeen met een tekening die mijn veel te jong overleden vader heeft gemaakt.
    Zie http://dwarsbongel.web-log.nl/dwarsbongel/2007/12/nieuwjaarskaart.html

  18. lenie zegt:

    vreselijk leuk stadje ….mocht er graag komen …eeuwen geleden !
    en als ik het zo zie …ja moet ik hoog nodig weer eens die kant op ;))
    mooie rondleiding Tagrijn !

  19. boomkruiper zegt:

    Ja een prachtige stad. Zulke plaatsen kennen ze niet in Drenthe. Helaas!

  20. Annemarie zegt:

    Ik ben er ooit es een keer geweest en toen alleen voor het ziekenhuis. Ohnee das niet waar, ook nog een keer om mijn toenmalige idiool thuis op te zoeken… 😉
    Krijgen we binnenkort details en moeten we raden in welke stad die foto’s zijn gemaakt?

  21. Thérèse. zegt:

    Leiden, Delft, ik kom er niet zo gauw. Maar van jou,die er zo dicht bij woont, zou ik dat niet denken. Maar zulke dingen gebeuren gewoon. Een mooi stadje Delft en een hele mooie reportage, inderdaad ondanks de regen.
    En wat een scheven toren, oei oei…

  22. Di Mario zegt:

    He wat is dat, geen log over een dolfijne tijd in een mooi klein stadje? 😉
    Of ben ik je nog voor en moet die nog komen.
    Maar ik moet je gelijk geven, Delft is ook mooi.
    Love As Always
    Di Mario

  23. beuzeblaadje zegt:

    Ik heb genoten van je Koninginnedag en
    Leids Detail en nu van je Delft-log!
    Toevallig dat Delft ook op ons lijstje staat? Na het zien van jouw foto’s weet ik het wel helemaal zeker! Pracht stad!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  24. klaproos zegt:

    wat een schitterende stad hé tagrijn, mijn schoonvader is er geboren en ik heb als erfstuk nu reeds een cherubijn windmolen gekregen die bij hun vroegr op het dak stond in delft,
    de duitsers wilden alles wat van koper was dus verfden ze het snel bruin:-)
    en nu… staat het hier mooi te wezen:-)
    wat een schitterende reportage heb je gemaakt
    groetjes
    klaproos

Je kunt hier reageren

