LEIDS DETAIL 87

De 87e aflevering van Leids Detail start met een bijzondere blik op twee windwijzers. De vraag is dus niet alleen: welke windwijzers zijn dit, maar ook waar moet je staan om deze foto te kunnen maken? Een hint voor foto 2: zoek op de Breestraat. Onder de derde foto staan weer de omschrijvingen en wat uitvergrotingen van de details.

Strijk neer op het terras van Scarlatti aan de Stille Mare en kijk richting Aalmarkt. Daar zie je dan met je zoomlens deze twee windwijzers broederlijk naast elkaar: Het scheepje op het torentje van V&D en de leeuw op de stadhuistoren.
Op Breestraat 35 is nu het modehuis Moda Lisa gevestigd. In de dertiger jaren zat hier de winkel van fa. C.J.Eggink, de eerste zaak in Leiden die ‘verwarmingsdekens’ verkocht. Noch de architect, noch de betekenis van de twee kopjes die zich aan weerszijden van het pand bevinden, zijn bekend.
De gevel uit 1664 vind je aan het Rapenburg 31. Het werd gebouwd in opdracht van de hoogleraar chemie en geneeskunde François de le Boe Sylvius, maar de bekendste bewoner was toch wel de belangrijke geleerde Herman Boerhaave.

PRETTIGE PINKSTERDAGEN EN TOT DINSDAG!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

24 reacties op LEIDS DETAIL 87

  1. Zakina zegt:

    Wat leuk zeg die winddingen dat het eens wat anders is dan een haan en leuk twee verschillende naast elkaar.

  2. Marcel zegt:

    Het was weer een prachtige aflevering. Wat is dat toch mooi om met een camera zo ver in te kunnen zoomen.

  3. Pasula zegt:

    Heel veel blauw in de foto’s valt me op. Heerlijk helder beeld. Geniet lekker van de vrije tijd Tagrijn!

  4. Seraka zegt:

    :))))
    als ik neerstrijk op het terras
    kijk ik in tele uit naar de ober
    en in macro in mijn schuimkraagje 😉
    fijne pinksterdagen! 🙂

  5. de windwijzers zijn prachtig!
    het torentje waar het bootje opstaat trouwens ook!
    net als de gevels van de laatste foto!
    ik ben helemaal weg van deze bouwstijl!
    prettige pinksterdagen, tagrijn!!

  6. beuzeblaadje zegt:

    Zucht…
    Weeeeeeer niets goed!
    Maar elke keer weer spannend!
    Fijn pinksterweekend Tagrijn!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  7. Of topic, ik vind het ook maar niets hoor dat roeien.
    Maar al varend kwam ik wel op het idee eens een log over het Kiek monumentje te maken hahahah.

  8. Renesmurf zegt:

    Dat zijn sjieke panden zeg, onderaan.
    Mooi.

  9. Thérèse. zegt:

    Ah, gelukkig weer iets vertrouwds. Voor mij is alles nieuw en onbekend. maar daarom des te interessanter.
    Wat een stad…..

  10. Toen waren vaklieden heel gewoon.
    Ik kan niet meedoen aan de wedstrijd. Met de verkenning van Leiden ben ik nooit verder gekomen dan het museum genoemd naar de belangrijkste bewoner van het Rapenburg 31.

  11. loontjuh zegt:

    Dank weer voor de tour…leuke foto´s. Fijne dagen en geniet ervan, groetjes.

  12. rietepietz zegt:

    Ik zit véél te weinig op terrasjes blijkbaar 😉
    liefs , Riet

  13. Di Mario zegt:

    En ik heb het nog wel zo over je leids detail gehad van de week, zo goed rond gekeken, en nou herken ik nog niets.. mmmm
    Love As Always
    Di Mario

  14. f r e d zegt:

    volgende keer auto’s laten verplaatsen!!

  15. Judith zegt:

    Het wordt eentonig, maar ook hier nul uit drie!

  16. klaproos zegt:

    geweldige plaatjes tagrijn,
    ik moet hebben geslapen in de tijd dat ik in hazerswoude woonde en vaak in leiden kwam :-))
    of zag ik van verliefdheid alles doro een rose bril want ik herken niks:-)
    maar geniet wel enorm
    groetjes en een fijn weekend gewenst

  17. Jaco zegt:

    Ik bevind me in ieder geval in illuster gezelschap wat betreft de nul uit drie. Leuke weetjes en plaatjes weer.

  18. plato zegt:

    Mooie stukjes, mooie foto’s. Allemaal onbekend voor mij. Maar dat weet je .

  19. Brimstone zegt:

    Ik heb weer genoten van de oplossing, want ik had er geen één goed.
    Grappig die twee windwijzers bij elkaar. Met de koppen van de torens erbij had ik het wel geweten 🙂

  20. Annemarie zegt:

    Ik heb dus helemaal geen idee, hahaha.
    Fijn weekend toegewenst Tagrijn!

  21. lenie zegt:

    ja hoe kan ik het dan weten ??
    zijn weer mooie details …..
    vooral de windwijzers zijn erg mooi ;))

  22. Sluit mij helemaal bij de reactie van Tjan aan, had hetzelfde probleem.

  23. Tjan zegt:

    0 uit 3. Dat wil zeggen: beide windwijzers herkende ik wel, maar dat ze in 1 foto te vangen waren had ik niet bedacht. Het kopje op de Breestraat en de steen op het Rapenburg herkende ik niet. Schande!

Je kunt hier reageren

