ARIE MAAKT ZICH NIET DRUK…

 Het is al weer een aardig tijdje geleden dat we ons oor te luisteren legden in het huisje van Ans en Arie. Zachtje sluipen we naar binnen…

De zweetdruppeltjes gutsen van het gezicht van Ans als ze met twee zware tassen met boodschappen het tuinpaadje oploopt. Arie zit prinsheerlijk in zijn tuinstoel, kijkt op van zijn krant en schudt zijn grijze hoofd.
‘Ans, dat moet je zo toch niet doen met dat warme weer. Dat weegt toch veel te zwaar.’
‘Dat is zo, Arie. Maar had jij dan even willen meelopen naar de super?’
Nee, maar je kunt toch twee keer lopen? Nu loop je je het zweet uit de sloffen.’
Ans berust. De logica van Arie is vaak niet te doorgronden, weet ze al jaren.
‘En waren de prijzen nog omhoog gestegen?’, vroeg Arie nieuwsgierig.
‘Nou, daar heb ik echt niet op gelet, hoor Arie. Ik ben blij dat ik thuis ben.’
‘Daar heeft ze niet op gelet! Alsof het geld me aan de boom groeit. Je weet toch wel dat je voor de verpakking nu extra moet betalen?’
‘Ja, dat weet ik wel, Arie. Maar ik kan toch moeilijk met een ons boterhamworst los in mijn hand door de stad gaan lopen.’
‘Maak er maar weer een geintje van, Ans. Maar jan met de pet wordt wel weer met zijn neus op de deksel gedrukt. Die Balkenende windt het hele kabinet om z’n duim en de arbeider gaat straks over de fles door die belasting. Terwijl bijna alle verpakking overbodig is.’
‘Arie, je hoofd wordt weer steeds roder. Rustig nou. Er zijn ergere dingen om je druk over te maken. Denk eens aan die arme mensen in China. Of Birma.’
‘Maar daar kan je je toch niet druk over maken, Ans. Dat is overmacht. Zo’n aardbeving of zo’n tiramisu, dat doet de natuur. Dat doet de mens niet.’
‘Dus jij vindt dat niet erg?’ vraagt Ans.
‘Nou ja, het is natuurlijk wel een béétje schokbarend. Maar het zijn voldwongen feiten. Je doet er niks aan. Het helpt geen enkel nut. Dus dáárom maak ik me er niet druk over. Maar die belasting, dat doet de mens wél. Die Balkenende en die Bos; ’t wordt hoog tijd dat we die eens een poepie van eigen deeg laten ruiken. Daar wil ik me nou druk over maken. Klaar!’
‘Klaar?’ vraagt Ans. ‘Mooi, dan ga ik nu eerst maar eens de pakken melk en de pakjes beleg in de koelkast leggen en de doos met waspoeder naar het schuurtje brengen. O ja, ik heb nog een pakkie shag voor je meegenomen. Wil je dat zo in het pakje, of zal ik het je los in je handen geven?’

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

13 reacties op ARIE MAAKT ZICH NIET DRUK…

  1. Zakina zegt:

    Ik maakte vroeger mee, als ik op de vleeswaren hielp, dat mensen hun oude vleeswarenverpakking weer mee hadden genomen (voor het millieu)… vraag me af of zij dit nu uitsparen.

  2. Ans is niet op haar achterwerk gevallen; Arie blaast wel bovenop de toren, maar uiteindelijk kan hij naar zijn pijpen fluiten.

  3. Annemarie zegt:

    Joehoe, daar waren ze weer.
    Tsja het is wat met het warme weer. DAt ze het nog steeds met ‘m uit houdt is een wonder!

  4. Plato zegt:

    Omhoog gestegen….mijn mond krult zich in een grijns. Schokbarend…..ik hik van het lachen…… Maar dan die afsluiter….zal ik het in je handen geven….Whahahahahahaha…Tagrijn, ik kom niet meer bij. De actualiteit in humor verpakt. Er zijn weinig mensen die dat zo leuk doen. Prachtig.

  5. Heerlijk stukje, Tagrijn. Meesterlijk taalgebruik en je ziet het allemaal zo voor je. Voor mij zijn het Toos en Henk uit De Gelderlander. Die zie ik daar dus. Maak je hier een bundel van ?

  6. Martine zegt:

    Nee, die Arie laat zich niet bij de pakken neerleggen..
    Prachtig stukje, Tagrijn. Ik kende dit stel nog niet, maar van mij mogen ze vaker hun stem laten horen!

  7. Seraka zegt:

    de ouwe zemelaar :)))))
    heerlijk geschreven weer!

  8. Rietepietz zegt:

    Whahahahaha!Gewéldig huwelijk toch van Ans en Arie ,als ik Henk niet had zou ik echt proberen een man als Arie te verleiden , écht wel!
    liefs , Riet

  9. Thérèse zegt:

    Ja, ik lees deze rubriek voor het eerst en ik vind het heel leuk.
    (Doet mij een heel klein beetje denken aan mijn (verzonnen) Berendien; die kan ik ook alles laten zeggen, wat en hoe ik het zelf misschien niet zou doen.)
    Mooi stel heb je gecreëerd! Arme Ans toch.

  10. Di Mario zegt:

    Probleem is dat Ans en Arie alle twee wel gelijk hebben. Die verpakkingsbelasting is gewoon weer een verkapte vorm om geld binnen te krijgen. Ze doen helemaal niets met dat geld voor de verpakkingen, nee de fabrikant en leverancier moeten maar gewoon minder verpakkingen gebruiken en de consument mag maar betalen. Maar Ans heeft gelijk, er zijn ergere dingen.
    Love As Always
    Di Mario

  11. Pasula zegt:

    Geweldige conversatie, ik zie ze ook zo voor me hahaha.

  12. klaproos zegt:

    whahahahahahaha ans en arie mogen van mij elke dag komen :-))
    wat een heerlijk stel,
    ik zie ze zo voor me tagrijn,
    meesterlijk geschreven, lekker sappig, en bijzonder leuk taalgebruik,
    daar houdt roos van,jij krijgt van mij een grote verpakking bonbons voor dit log.
    of wil jij ze los in je handjes:-)))
    of topic,
    dank je wel voor je leuke songtekst:-)
    slaap lekker zonder verpakking vannacht:-)
    klaproos

  13. lenie zegt:

    Ans is zo dom nog niet ;))
    alhoewel zie die Jan nog wel gaan pruimen ;))

Je kunt hier reageren

