LANGS DE AMSTEL

Afgelopen vrijdag was een van de eerste zomerse meidagen. Dat werd dorpjes hoppen langs de Amstel. Nes bestaat uit niet veel meer dan een kerk, Uithoorn loop je binnen drie minuten gillend uit – wat is dat lelijk! -en dus blijf je vanzelf een poosje in Ouderkerk hangen. Lopend langs drie woorden van het leesplankje ( weide, lam, schapen) bereik je het dorp. Het werd meteen duidelijk dat hier erg veel watertoerisme is.

Een terras heeft ook een straatkant:

Is dit sneu of is dit sneu?

In Ouderkerk vind je het eeuwenoude joodse kerkhof Beth Haim, het Huis van het Leven. In 1614 kocht de Portugees-Israëlitische gemeenschap uit Amsterdam hier een stuk grond. Het kerkhof is dringend aan restauratie toe om alles in oude staat te herstellen. Maar eigenlijk is dit kerkhof waar de wilde bloemen de graven deels overwoekeren, in deze staat ook heel mooi…

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

20 reacties op LANGS DE AMSTEL

  1. Jan Geerling zegt:

    Vijftig jaar geleden was de Joodse begraafplaats voor mij een van de indrukwekkendste plekken die ik als klein jongetje bezocht. Vooral de verwilderde staat waarin het zich bevond maakte indruk op mij. Ik ben er verschillende keren geweest op een gehuurd fietsje met mijn vader. We gingen vaak op de fiets langs de Amstel naar Ouderkerk en terug. Ik kreeg altijd Chocomel Halfweg het Kalfje.

  2. eva zegt:

    Oh wat leuk, je was in Ouderkerk!
    Herken de slager en natuurlijk de andere foto’s!
    leuk! Lekker bij Loetje gezeten?
    Altijd druk daar! En je was ook bij de
    Zwarte Kat, vertelde je.
    Jammer je niet gezien te hebben! ;))
    gr eva

  3. anna zegt:

    Fijn dat je onze gemeente als lelijk bestempeld!!!
    maar je hebt gelijk Uithoorn is zeker aan de amstel kant niet mooi. Heel Uithoorn is niet meer dan bijeen geraapte woningen. Maar goed, dan is het toch jammer dat je niet door ons dorp gereden bent (mooi landelijk en deel van Uithoorn). Ik moet zeggen dat ouderkerk inderdaad mooi is, maar nog mooier is het als de nevenliggende polders ingaat. Zoals Ronde Hoep en Waver. maar ook de eerder genoemde Angstel, het gein, Abcoude, Holendrecht (de rivier), het zijn alle echte aanraders. Het is daar echt heerlijk!

  4. Niklas zegt:

    Mooie foto’s! Arm hondje? Ach, hij ziet er niet ondervoed uit.
    Ik heb ooit ergens meegekregen dat Joodse kerkhoven volgens hun regels NIET onderhouden dienen te worden, de natuur moet zijn gang gaan.
    Ook hier bij Emmen is zo’n kerkhof, het is afgesloten voor bezoekers met prikkeldraad in een beukenhaag, en een stalen hek met slot. Ik vond het ooit op een zeer gedetailleerde kaart en ben uit nieuwsgierigheid wezen kijken. Afgelegen en alleen vindbaar voor wie weet waar te zoeken.

  5. Martine zegt:

    Ouderkerk! Dat vind ik leuk. Als geboren en getogen Amsterdamse kwam ik daar vroeger heel vaak. Fietsen naar Ouderkerk was een geliefd uitje. Langs de Amstel, langs het Kalfje, pannekoeken eten in Ouderkerk en dan via de Angstel en Abcoude langs het Gein en de Weespertrekvaart weer terug naar Amsterdam. Nostalgie. En daar werken jouw zonnige foto’s zeker aan mee! Dank je wel..

  6. Natasza zegt:

    Wat een schitterende foto’s. Ik kom ook vaak op kerkhoven, deze moet ik ook eens gaan bekijken.

  7. Annemarie zegt:

    Is ook een prachtig stukje Nederland!
    Het was genieten geblazen de dagen mooi weer. Helaas is dat nu weer tijdelijk voorbij. (laat de winter maar komen of ben ik nou te snel?)

  8. Plato zegt:

    Mooi Tagrijn, je hebt de zon in je foto’s. Indrukwekkend. Leuk dat je je werkterrein naar het noorden verplaatst. Straks zit je nog in de Zaanstreek (ook veel watertourisme) 🙂

  9. Rietepietz zegt:

    De foto’s laten duidelijk de schilder in Tagrijn zien .
    Je zou inderdaad wensen dat men op dat kerkhof “de dode met rust laat” .
    liefs , Riet

  10. beuzeblaadje zegt:

    Bijzonder dat kerkhof Tagrijn!
    Het had zo één van mijn “merkwaardige
    plekjes” kunnen zijn.
    Het heeft wel iets bijzonders die graven
    tussen de boterbloemen!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  11. Baasje is vast naar binnen om worst te kopen voor de hond.

  12. boomkruiper zegt:

    Ohhh Tagrijn in gedachten heb ik die hond met dat heerlijke worstenbord even gecropt hoor. Ik geloof dat de worst niet zooo lekker is 😉

  13. Thérèse zegt:

    Mooi plaatsje, zo te zien. Ik ben er nog nooit geweest.
    Heel bijzonder dat Joodse kerkhof. Inderdaad is het zo juist heel mooi, maar het gaat misschien vervallen. We moeten hier heel zuinig op zijn. Mooie reportage heb je ervan gemaakt.

  14. Di Mario zegt:

    Bijzonder kerkhof. Waren er ook al graven uit 1614? Dat zou wel echt oud zijn.
    Uithoorn zal ik ontlopen, bedankt voor de tip.
    Love As Always
    Di Mario

  15. paco zegt:

    Heel erg mooi weer

  16. klaproos zegt:

    dat kerkhof tagrijn, daar zou ik weleens willen rond gaan kijken,
    heerlijk koel logje heb je gemaakt op zo’n warme dag 🙂
    * plons* tagrijn een zetje geef:-))
    lekker fris hé,
    groetjes
    klaproos

  17. Marcel zegt:

    Bijzonder dat kerkhof. En dan die foto met dat hondje! Mooie serie.

  18. Arjan zegt:

    Ziet er erg mooi en gezellig uit hoor.

  19. Judith zegt:

    Dat joodse kerkhof ziet er heel interessant uit! Wie weet rijden we dit weekend wel even met de auto die kant op, mochten we in de tussentijd nog niet iets anders te doen hebben…

  20. lenie zegt:

    dat was nog eens een leuk uitje !!
    nog nooit geweest ….ja die honden lusten ook best een stukkie hoor ;))
    de graven vind ik wel mooi met de gemaaide paden …….

Je kunt hier reageren

