LEIDS DETAIL 88

Mooi weer om er met de fiets op uit te trekken. Daarom heeft Tagrijn er een in de aanbieding in aflevering 88 van Leids Detail. Verder de Leidse Sleuteltjes en een grappig huisje. Onder de laatste foto staat de omschrijving.

Fietsenwinkel Van Polanen aan de Oude Rijn 76 had waarschijnlijk niet veel opslagruimte  en hangt dit stukje gestaalde perfectie boven de deur van de zaak.
De Leidse Sleuteltjes kunnen niet alleen over Dikkertje Dap zingen, ze kunnen ook aan een brug hangen. De Doelenbrug over het Rapenburg verbindt de Houtstraat met de Doelensteeg. De brug kwam er in 1389 als een hoge houten steile brug, een zogenaamde kwakelbrug, en werd pas rond 1600 door een stenen brug vervangen.
In de onlangs tot stadspark gepromoveerde tuin van het park van Museum Volkenkunde is het Japanse huisje dat op de laatste foto staat te vinden. De tuin is niet langer alleen via de ingang van het museum aan de Steenstraat, maar ook via een hek bij de Morspoort toegankelijk.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

24 reacties op LEIDS DETAIL 88

  1. Zakina zegt:

    Wat leuk zeg die fiets… hopelijk blijft die lang hangen. Hopelijk wordt die nooit gepikt.

  2. rietepietz zegt:

    Ik kan me bijna niet voorstelllen dat die fiets er al lang hangt , het is natuurlijk niet écht een fiets waar de gemiddelde student op wil rijden maar zo’n uniek exemplaar zijn vast wel liefhebbers voor .

  3. beuzeblaadje zegt:

    Die fiets die hangt daar zeker toch nog
    maar “net” he Tagrijn? Of hing die niet op “onze” route want ik kan me niet voorstellen dat ik die over het hoofd heb gezien! Hoewel……Ik bedoel: ik kan me niet voorstellen dat ik die niet boven mijn hoofd heb gezien!
    Score weer nul, nul, nul!!!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  4. Pasula zegt:

    De Leidse sleuteltjes ken ik nog heel goed. Vroeger met sinterklaas en kerst zetten we een elpee van ze op. Geen feest zonder de sleuteltjes!

  5. Brimstone zegt:

    Leuk dat de tuin van volkenkunde stadspark is geworden. Zou ik zeker willen bekijken!
    Boeiend LD weer!

  6. een prachtige fiets. Volgende keer toch eens wat uitgebreider door Leiden lopen. Ik herken nooit wat

  7. Dit is een velocipede! Niks “fiets”. Deze is deftig!

  8. boomkruiper zegt:

    Wat een leuke fiets zo. Een sleutelpositie! 🙂

  9. eva zegt:

    Oh leuk die fiets.
    Ik maak graag gebruik van het aanbod om hem mee te pikken en zal er binnenkort weer een paar plaatsen.
    gr eva

  10. joanna zegt:

    Sinds ik verleden jaar van de fiets gevallen ben zie je mij niet meer op zo’n ding, ik ben tevreden met mijn scooter 😉
    Prettig weekend Tagrijn.

  11. Natasza zegt:

    Die eerste foto vind ik echt super.

  12. nanos zegt:

    Dit is toch wel een heel leuke serie, Tagrijn, al bak ik er weinig van. Ik ben te lang weg.
    Is dat de fietsen Van Polanen die vroeger in de Kuipersteeg zat?

  13. Hildegarde zegt:

    Mooi dat Japans huisje. Het geschilderde uithangbord ook, mét fiets, dat maakt het gewone toch vrolijker, hé

  14. Geertje zegt:

    Wat een pracht gevel heeft die fetsenmaker er zo van gemaakt!
    Echt om bij weg te zwijmelen….
    O.T.; ja, ook ik vind, dat die branweerlieden een lintje hebben verdiend; voor geen goud zou ik me in dat gebouw hebben gewaagd al is Rietveld bij mij wel heel favoriet…

  15. Renesmurf zegt:

    Toch jammer dat ze de houten brug vervangen hebben, die was pas echt oud!

  16. Thérèse zegt:

    Dacht al dat het Japans was en laat ik het nog goed hebben ook. Verder ben ik blij dat ik op een gewone fiets mag en dat ik mijn eigen sleuteltjes eens een keer niet kwijt ben.
    Leuk logje, hoor! Fijn weekend.

  17. Tjan zegt:

    Helemaal niets goed… Treurig maar waar. Fiets nooit gezien, sleuteltjes kunnen overal zijn, en Japanse hut: vorige week nog door die tuin gewandeld, maar schuurtje op de een of andere manier over het hoofd gezien.

  18. loontjuh zegt:

    Wederom leuk verteld, fijn weekend, groetjes.

  19. Di Mario zegt:

    Niets, helemaal niets.
    Na mijn zeelandlogjes zal ik eens mijn Leids Detail plaatsen. Ik denk dat je wel ver komt. Maar ben benieuwd.
    Love As Always
    Di Mario

  20. Jaco zegt:

    Mijn weerreactie is dezelfde als die van Judith, maar ik had het paviljoentje goed, dus een wonderbaarlijke één uit drie.

  21. Judith zegt:

    Op dit moment zou ik niet graag op de fiets zitten! Want het stortregent hier.
    Mijn score is ook dieptriest: nul uit drie…

  22. Annemarie zegt:

    Ik pak de sleuteltjes en sluit mezelf op!

  23. klaproos zegt:

    het is een mooie manier van iets opbergen :-))
    of prefereer je opbergen misschien beter:-)
    ik heb een keer in mijn leven iemand zien fietsen op zo’n fiets, en dat was in het jaar dat ik mijn zielezus tegenkwam,:-)
    dat vergeet ik nooit meer, als ik zo’n fiets zie….. juist ja:-))
    proost tagrijn.
    2008 is het jaar dat ik jouw log tegenkwam:-)
    vergeet ik ook niet meer 🙂
    groetjes
    klaproos

  24. lenie zegt:

    wéér veel opgestoken Tagrijn !!
    ik pak die fiets en ben effe weg ;))

Je kunt hier reageren

