OP KRAAMVISITE

Afgelopen zondag leek de stad wel heel erg op een kraamcentrum. Kramen op de Japanse markt op het Rapenburg en voor de hortus. Kramen op de Haarlemmerstraat voor de braderie en de antiek- en curiosamarkt, kramen op de Botermarkt en de Vismarkt waar de Boekenmarkt werd gehouden. Op de Hooglandse Kerkgracht zou een stoffenmarkt zijn, maar blijkbaar vond men dat toch een beetje te veel van het goede, er was daar geen kraam te bekennen.
De koopgoot Haarlemmerstraat werd dus nog extra smal door de kramen aan weerszijden. En omdat het een beetje droog was geworden, waren veel Leidenaars toch maar uit hun holen gekropen om te zien of ze hier hun slag konden slaan. Eerlijk gezegd, het was een drukte, maar geen gezellige drukte. En het antiek en de curiosa was wel heel erg zeldzaam. De slogan: ‘Haarlemmerstraat, een kilometer koopplezier’, werd vandaag niet echt waargemaakt. Zelfs de poffertjeskraam, de draaimolen en wat ander klein kermisspul voor de kinderen bij de Hartebrugkerk konden daar weinig aan veranderen.. Toch maar wat foto’s. Let vooral op de ‘vrolijke’ gezichten van het kraambezoek.

Na een alcoholische versnapering in het gloednieuwe Belgische Grandcafé Olivier aan de Hooigracht, op naar de boekenmarkt. Zo’n zeventig kramen met boeken stonden geduldig op klanten te wachten. Maar hier was het toch vooral ‘kijken, kijken, niet kopen’. Zo druk het was op de Haarlemmerstraat, zo rustig was het hier. Maar vreemd genoeg, zag je tussen de kramen door dat het terras van Einstein helemaal vol zat… Ook hiervan een paar plaatjes.

Dan natuurlijk nog de oplossing van het raadseltje van gisteren: Wie is Knaapje Drentelbeen? Als je deze letters doorelkaar husselt, kan je daar de naam Jan Peter Balkenende van maken. En dat kan ook van de woorden blakerende pannetje of bekertje nepnaalden en al die andere woorden in kleur!

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

21 reacties op OP KRAAMVISITE

  1. Zakina zegt:

    heel creatief gedaan van dat knaapje 🙂
    Enne helaas is mijn kraamtijd voorbij morgen laatste dag 😦
    Maar jij bedoelde wat anders met kramen 😉

  2. rietepietz zegt:

    De mensen hadden zich aan het weerbeeld aangepast ,sjagrijnig dus .
    Balkenende was me wel even door het hoofd gegaan maar ik denk nooit aan hem als “Jan Peter ” , die voornamen heb ik gewoon verdrongen denk ik om toch vooral niet de indruk te wekken dat “iets met die man zou hebben ” .
    liefs , Riet

  3. quidam zegt:

    Nou zeker…wat een vrolijke gezichten. Zou het aan het weer liggen?

  4. Hildegarde zegt:

    Ja, de vrolijke gezichten 🙂

  5. beuzeblaadje zegt:

    Je vorige log was ook leuk Tagrijn!
    Jan Peter Balkenende hahaha!
    De mensen op deze markt kijken inderdaad
    niet vrolijk, jammer, hoewel er volgens mij
    toch wel behoorlijk wat volk op de been is?
    Die boekenmarkt had mij wel wat geleken!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  6. dit is nog eens een gezellige kraamvisite! :-))
    bij ons horen daar kakkebollkes bij? :-)))
    hoe is het belgische grandcafé bevallen??
    smaakt het naar meer?
    dit log in alle geval wel! :-))

  7. Annemarie zegt:

    Jaa het raadseltje had ik goed! Ben er trouwens de organisatie mee rond gegaan.. De enige die hem gelijk doorhad was onze jurist! De rest allemaal niet, hihi.
    Maarre, wat kijkt men chagrijnig zeg, niet normaal…

  8. Di Mario zegt:

    Ik kan echt zien dat die mensen het naar hun zin hebben, het lijkt wel de meubelboulevard op tweede kerstdag. Ookal zo’n verplicht nummer.
    Van dat knaapje is goed verzonnen.
    Love As Always
    Di Mario

  9. plato zegt:

    sorry, dit was ik dus.

  10. Kraamvisite is leuk gevonden. Drentelbeen ook. Maar ik kwam er niet achter. Te laag IQ vermoedelijk. Jeetje, misschien behoor ik wel tot de doelgroep van JPB…het zal toch niet?

  11. Jenny zegt:

    Jammer , dat het zo ’n slechte dag was. Wat een gezelligheid spreekt er uit de bezoekers……kuch!
    Hihi…….knaapje drentelbeen, nu kan ik, als ik hem zie, alleen nog maar aan deze naam denken….hahahaha!
    Groetjes!

  12. Thérèse zegt:

    Een vreemde sfeer! Zou dat alleen door dat weer komen? Ik vind zo iets, als het niet TE druk is, wel leuk en zo niet, ga ik helemaal niet. Zo wel, heb ik, geloof ik, niet zo’n chagrijnig gezicht.
    ja, Jan Peter Balkenende. Een pietsie hulp van de computer gehad? Met de letters dan?

  13. Ik wil niets werk’lijk weten.
    Dat heeft mij dwarsgezeten.
    Maar ‘k wou geen letters vreten!
    Veel liever zag ‘k beschuitjes.

  14. Ook niets voor mij het bezoeken van jaarmarkten ed. Ga ik ook zo kijken, als de dames op de eerste foto.

  15. Brimstone zegt:

    Op de Haarlemmerstraat kijken ze inderdaad niet echt vrolijk. Raar ook dat de echt leuke markten met boeken en Japanse zaken zo weinig werden bezocht.
    Maar ik loop altijd graag even mee door de stad en kijk of ik de winkels nog herken 🙂

  16. Pasula zegt:

    Geweldige reportage en een pracht van een titel! Heerlijk om woorden in meerdere betekenissen te kunnen gebruiken.

  17. Marcel zegt:

    Balkenende, knap gedaan! Nog een keer doorlezend, denk ik bij mezelf: dat was wel te raden geweest! Leuk en gezellig al die markten.

  18. Hanny zegt:

    Dat er zoveel markten tegelijk mochten worden gehouden.
    Het is me al vaker opgevallen, maar wandelaars (en slenteraars) lachen zelden.

  19. Morgaine zegt:

    Jeetje, wat is daar aan de hand, we gaan maar naar die markten omdat het er staat en we toch niks anders te doen hebben? :S
    Ik heb vandaag genoten en laat alles nog helemaal inzinken en ja er mochten foto’;s gemaakt worden zonder flits 😀 Daardoor is niet alles er goed uitgekomen natuurlijk, het zal als vanzelf voorbijkomen natuurlijk!
    XXX

  20. lenie zegt:

    nou dan vind ik Knaapje drentelbeen wel errug leuk ;))

    je vraagt je af wat die mensen daar dan doen als niemand een lach kan toveren ..
    nou ben ik niet zo’n kraambezoekster maar áls ik dan ook ga , ga ik met plezier !!

  21. Het was zondag inderdaad niet het leukste weer voor al die markten in de stad.
    Inderdaad duidelijk aan de gezichten te zien hahah

Je kunt hier reageren

