LEIDS DETAIL 90

In deze aflevering van Leids Detail weer drie onderwerpen van uiteenlopende aard. Onder de laatste foto de toelichting en twee minder gedetailleerde foto’s. De derde lijkt lastig, maar voor Leidenaars de tip: glas is er om doorheen te kijken en dan wordt het al minder moeilijk!

Op de eerste foto zie je twee van de bollen die de Lijsbethbrug sieren. De brug over de oude vest loopt naar de Lange Lijsbethsteeg. Zoals op de foto hieronder goed te zien is, is de brug van recente datum, namelijk van 1983. De oorspronkelijke brug van 1611 werd in 1863 gesloopt. Er is hier dus bijna een eeuw geen verbinding geweest. Het gebouw aan de overkant is Stedelijk Museum De Lakenhal.
Het huis op de tweede foto staat op de hoek van de Oude Rijn en de Hooglandse Kerkgracht en heeft al vele bestemmingen gehad. Het dateert uit 1912 en op de begane grond was een koeling voor vlees. Op de eerste etage kwam een slagersschool. Daarna fungeerde het als opslagruimte voor onder andere ijzerwaren en zoetwaren en de handel van een schoenenmarktkoopman. In 1996 werd het pand grondig verbouwd en verscheen de bijzondere dakopbouw.
De derde foto toont de erker met terras van Café De Bonte Koe in de Hooglandse Kerkchoorsteeg. Ook hiervan een grotere foto.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

22 reacties op LEIDS DETAIL 90

  1. Tjan zegt:

    Beter laat dan ooit… Drie uit drie deze keer – in één oogopslag zelfs 🙂

  2. Judith zegt:

    Ik wist alleen de tweede foto te plaatsen. De eerste was er eentje van “oh ja”.
    Een uit drie dus deze week…

  3. beuzeblaadje zegt:

    OT: Hahahahahaha…Tuitjenhoorn ligt in
    Noord-Holland!

  4. Plato zegt:

    Die straatjes zien er zo stil uit. Van die plekjes waar maar weinig mensen komen? Ik ken dat van Amersfoort waar het gonst in de winkelstraten maar als je twee maal afslaat lijkt het wel alsof je in de middeleeuwen verzeild bent geraakt.
    Mooie detais weer, Tagrijn.

  5. Zakina zegt:

    Heel leuk gedaan weer 🙂

  6. deze week val ik voor de dakvenster/balkon van foto2. deze uitbouw moet ook aan de binnenzijde de moeite waard zijn!
    de bollampen kunnen mij minder bekoren, maar het overdekte terras .. lijkt mij een prima plek voor een gezellige babbel met pintje?
    (belgisch pintje, welteverstaan!) :-))))

  7. Martine zegt:

    Misschien moest ik al je details maar eens uitprinten, in een boekje stoppen en dan voor mezelf een puzzeltocht door Leiden gaan wandelen, een betere gids kan ik me vast niet wensen.

  8. rietepietz zegt:

    Ik zie net dat Quidam me de woorden uit de mond haalt , het was m’n eerste gedachte toen ik je log zag .
    fijn weekend en lieve groetjes , Riet

  9. quidam zegt:

    Alleen de laatste foto herkende ik en wat zijn die lampen op de 1e foto lelijk!
    fijn weekend!

  10. cindy zegt:

    Hee Tagrijn,
    Ha, ha, ik herken m’n eigen straat nog niet als ik er midden in sta, dus laat staan dat deze foto’s bij mij een lichtje doen opgaan! 🙂 maar ik vindt je foto’s van Leiden altijd erg leuk én sfeervol, en dat mag dan ook wel gezegd worden, toch?!
    Als ik ooit nog eens in een quiz terechtkom, waarin er een vraag wordt gesteld over Leiden, ben jíj m’n hulplijn, oké?! 🙂
    Liefs,
    Cin!

  11. Thérèse zegt:

    Natuurlijk weet ik weer helemaal niks. Maar ALS ik nog eens in Leiden kom, zullen er ‘vele lichtjes branden gaan’…
    Maar ik herken wel sfeervolle foto’s.
    Prettig weekend!

  12. Renesmurf zegt:

    Meestal vind ik nieuwerwetse dakuitbouwen maar wat van niks, maar in dit geval vind ik het zeer passend.
    Raar toch eigenlijk, hoe smaak werkt.

  13. beuzeblaadje zegt:

    Ook vandaag geen herkenning maar wel weer leuk! Die laatste foto vind ik mooi!
    Café De Bonte Koe ziet er gezellig uit!
    Ik wens je een heel fijn weekend Tagrijn!
    beuzeblaadje

  14. druiveke zegt:

    Voor mij niets bekends…zoals u weet ben ik niet erg thuis in Leiden, moet er toch eens van komen deze zomer! Heb inmiddels zó veel leuke mooie plekken gezien daar!
    (Bij ieder Leids detail realiseer ik me weer hoe snel een week toch gaat! Wéér vrijdag…)
    Fijn weekend!

  15. Jaco zegt:

    Nul uit drie, maar drie uit drie op het gebied van leuke en interessante dingen leren. Goede score toch?

  16. f r e d zegt:

    u is toch maar een wijs (me de weg) man….

  17. loontjuh zegt:

    Even buurten, leuke uitleg, een goed weekend.

  18. Pasula zegt:

    Die laatste foto trekt me wel aan, ik hou wel van die gezellige steegjes!

  19. Di Mario zegt:

    Nou ik zie dat ik er geen een goed heb, volgende week meer kans.
    Love AS Always
    Di Mario

  20. Annemarie zegt:

    In geen van de drie zie ik herkenningspunten…
    En dat terras spreekt me nou ook niet echt aan… 😉

  21. Ik zal deze week maar niet zeggen hoeveel ik er goed had, want dan ben ik snel uitgepraat.
    Na de uitleg wist ik het precies ahahah.

  22. Hanny zegt:

    Leuk dat je de erker op de foto zet en niet het uithangbord. Dit lijkt me veel moeilijker te raden voor de Leidenkenners.

Je kunt hier reageren

