DE ZELOTEN SLAAN WEER TOE

 Als er nu verkiezingen zouden worden gehouden, zouden Rouvoets Zeloten acht zetels krijgen. Wel wat veel voor zo’n clubje dat regelmatig afwijkend gedrag vertoont. En dan ga je een beetje naast je gereformeerd gepoetste schoentjes lopen. Dan denk je dat je het voor het zeggen hebt en dat je dan allerlei ontwikkelingen mag en kunt tegenhouden.
Vorige week sprong een grote groep vrouwen in ons land een gat in de lucht. Oorzaak: een brief van staatssecretaris Jet Bussemaker met een plan dat bij uitvoer de kans op borstkanker dan wel niet zou elimineren, maar wel een heel stuk kleiner maken.
Nu had ze wel een foutje gemaakt: eerst even met de buurman overleggen. Maar ja, hoe kon zij bevroeden dat Rouvoet c.s. een poging zouden doen dit geweldige plan te torpederen. Nou, Tagrijn had dit wel kunnen bevroeden. Want als André zijn snaveltje open doet, komt daar zelden vrolijk vogelgezang uit, maar meestal van prikkeldraad gemaakte politieke psalmen. De hoop dat André ooit zindelijk gedrag gaat vertonen, wordt steeds kleiner naarmate zijn aantal stoeltjes in de Tweede Kamer groter wordt. Hij wil het mooie plannetje van Jet de grond in boren op ethische gronden. Op ethische gronden… Je moet het godbetert toch maar uit je bek kunnen krijgen. Hoe is het in kotsnaam mogelijk.

Goed recht
Als alle lieden die op de CU stemmen het risico op borstkanker voor hun dochters willen nemen, laat dat dan hun goed recht zijn, orakelt Mark Rutte bij K&B. Nu deelt Tagrijn de terechte verontwaardiging van de voorman van de VVD verder ten volle, maar dit slaat als een bordeel op de biblebelt. Niks goed recht.
Ooit was Tagrijn op het dorpspleintje van Elspeet. Dat was een hangplek voor een fors aantal kinderen met polio die daar in hun rolstoel de dag doorkwamen. Omdat hun ouders het hun goed recht vonden die kinderen uit de naam van hun Heer niet te laten vaccineren tegen polio. Nog onlangs kregen kinderen uit de zelfde groepering de bof met kans op onvruchtbaarheid van de jongens. Het goed recht van de ouders… Zij moeten immers gehoorzamen aan Gods wil. En als het Gods wil is het kind een kruis te schenken, dan zal God ook de kracht geven om dat te dragen. Dat is toch mooi meegenomen voor die kinderen. En zeer verantwoord. Op ethische gronden…
Als de wetenschap de mogelijkheid biedt allerlei levensbedreigende ziektes uit te bannen, mag de staat dit zijn volk niet onthouden, maar dient ze dit zelfs verplicht te stellen en zich niet laten gijselen door een stelletje overgelovige scharrelkapoenen.
Zou Tagrijn gelovig zijn, dan zou hij nu bidden: Heer, verlos ons van dit christelijke grondsop.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

20 reacties op DE ZELOTEN SLAAN WEER TOE

  1. Niklas zegt:

    Het lijkt wel alsof God selectief is geweest met het uitdelen van werkzame hersens: het dogmatische deel der mensheid kan alleen verzinsels voortbrengen om het leven zo ondraaglijk mogelijk te maken, het vrijer denkende deel der mensheid mag de van God gegeven kennis vergaren en die op zindelijke wijze toepassen.

  2. Marcel zegt:

    Of de PvdA heeft gewoon geprobeerd Roevoet te omzeilen met Bussemaker als middel. Helaas hij kwam erachter!

  3. Plato zegt:

    Tagrijn…je was echt kwaad toen je dit schreef hè? En terecht, want zelden heb ik zo’n stuk gelezen waar ik zonder meer mijn paraaf onder zou zetten. Met complimenten voor je verschrikkelijk aankomende humor. Ik geef toe, het mag niet….het is verwerpelijk…maar ik heb platgelegen van het lachen om jouw beeldspraak.
    Scharrelkapoenen en grondsop….laten we hopen dat het CU blijft wat het is: klein!!

  4. lenie zegt:

    als borstkankerpatient bid ik sodeju even met je mee !!!!

  5. Brimstone zegt:

    Het is diep triest dat het geloof weer helemaal terug is in de politiek. En ze een meerderheid van ons land met hun onrationele argumenten kunnen gijzelen.
    En ik ben het 100% met LG eens “geloof maakt meer kapot dan je lief is”.

  6. Niklas zegt:

    @Jaco: Het is niet zo dat de mensen die zulke beslissingen nemen zelf graag willen lijden, maar ze nemen die beslissingen opdat anderen in Gods naam kunnen lijden.
    In gevallen als deze kun je zeggen: geloven begint waar het verstand en het gevoel worden vermoord.

  7. Jaco zegt:

    Als mensen zo nodig willen lijden wil ik ze ook wel even door de knieschijf schieten hoor. En als dat verlicht wil ik er wel bij vertellen dat het de wil van god is. Wie wil?

  8. Zakina zegt:

    Ik hoop dat je gebed verhoord wordt.

  9. Thérèse zegt:

    Tagrijn, dit is een stukje naar mijn hart! Ik ben niet-gelovig, maar anders zou ik denken, dat de ‘Here’ ons niet voor niks verstand heeft gegeven.

  10. Judith zegt:

    Breek me de bek niet open over dit onderwerp 😦
    Ik ken verschillende vrouwen met een BRCA-genmutatie die dolblij waren met de brief van Bussemaker maar nu de dupe zijn van de halsstarrige opstelling van de ChristenUnie. Ongelooflijk dat een stelletje sectariërs dit tegen kan houden. Kennelijk hebben ze geen idee hoe het is om te leven met het zwaard van damocles boven je hoofd.

  11. beuzeblaadje zegt:

    Het is inderdaad niet te geloven en te bevatten dat uit geloofsoverwegingen ziektes niet voorkomen mogen worden!
    Ik ben het niet eens met Leidse Glibber dat “geloof meer kapot maakt dan je lief is” maar op bovengenoemd punt maakt ze wel degelijk wat kapot!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  12. Di Mario zegt:

    Er zijn zoveel mensen die het geloof gebruiken voor welke excuus dan ook.
    Love As Always
    Di Mario

  13. Hildegarde zegt:

    Ik weet niet waarover het gaat, maar de Nederlandse politiek lijkt me dus ook geen lolletje.

  14. Zoals ik altijd al gezegd heb, “geloof maakt meeer kapot dan je lief is”.
    Het is schandalig dat deze club dit waarschijnlijk tegen kan gaan houden, maar er volgt nog een debat dus ik ben benieuwd.

  15. Renesmurf zegt:

    Het wordt eens tijd dat ze het geloof afschaffen, maar ja, er bestaan nog steeds een hele hoop domme mensen in dit land.
    Dierproef ben ik wel op tegen.

  16. Martine zegt:

    Zou ik gelovig zijn, dan zou ik met je mee bidden. Ik voel er steeds meer voor om lid te worden van het Humanistisch Verbond, hun kreet “anders zijn we straks aan de goden overgeleverd” spreekt me erg aan..

  17. Annemarie zegt:

    Maar zodra 1 van die kinderen dan overlijdt die niet ingeent zijn, is het de schuld van de gezondheidszorg omdat ze niet te genezen waren!
    Zeker nu de gezondheidszorg voortschrijdt, vind ik het wel terecht dat men die manipulatie wil voor de erfelijke borstkanker. Dat scheelt in families een heleboel verdriet!

  18. nanos zegt:

    Het ergste is nog dat zo een grote meerderheid de wil opgelegd krijgt van die CUminderheid. Ik vind dat behoorlijk onetisch.

  19. Rietepietz zegt:

    Op zich is het prima om héél voorzichtig te zijn met al die genetische manipulatie , alleen ….. deze techniek wórdt al toegepast voor , of liever tégen , andere erfelijke ziektes .
    Het argument tégen is … de erfelijke borstkanker slaat niet 100% toe , de andere ziektes wél !
    Nogmaals , het is goed dat men voorzichtig is maar het godsdienstige motief ontgaat me geheel , wat een gel*l!
    groetjes , Riet

  20. hier zitten we weer met het ‘probleem’ godsdienst. :-((
    mja, wanneer gaan al die goedgelovige gelovigen hun goedgelovige ogen eens opentrekken??

Je kunt hier reageren

