WERKEN AAN ZERKEN

Wie besluit eens een kijkje te gaan nemen bij de Pieterskerk in Leiden, ziet dat een groot deel van het plein ervoor niet toegankelijk is en dat achter het hekwerk grote stenen liggen opgestapeld.  Wie het eens beter bekijkt, ziet dat het om honderden grafzerken gaat die tijdelijk uit de kerk zijn verwijderd. Hieronder met op de achtergrond de Kloksteeg.

Tussen al die grafstenen liggen grote namen als Boerhaave en Jan Steen. Achter de zerken hieronder zie je Gravensteen:

De laatste zaterdag van de maand is de kerk voor publiek opengesteld. En dan kan je zelf zien hoe de kerk eruit ziet als de vloer eruit ligt.

De verbouwing bevindt zich in de laatste fase. Je ziet hierboven dat de vloerverwarming wordt aangelegd en als de zerken zijn schoongemaakt worden die weer op hun plaats gebracht. Op de van het net geplukte foto hieronder kun je zien hoe de kerk er uitzag nadat de zerken met zuignappen van de vloer waren getild.

Het karwei moet voor 3 oktober zijn geklaard omdat er dan altijd een dankdienst plaatsvindt ter gelegenheid van Leidens Ontzet.

De restauratie heeft tot dusver 22,5 miljoen euro gekost, dat behalve door subsidie van het Rijk door donaties bijeen is gesprokkeld. De restauratie in de top van de kerk vond plaats op een zwevende werkvloer. Er is geen steiger aan te pas gekomen. Hierna moeten de ramen nog gerestaureerd worden, waarvoor nog 4,5 miljoen is uitgetrokken en dan is is de klus na ruim vijf jaar geklaard.

Het is te hopen dat de bonte knaagkever dan de grotendeels herstelde en vernieuwde balken in de top niet opnieuw te grazen neemt. Omdat de boosdoener een hekel heeft aan kou, maar zich lekker voelt bij een beetje warmte, zal de vloerverwarming waarschijnlijk maar mondjesmaat worden gebruikt.

De officiële heropening is gepland op 9-9-’09, omdat de Pieterskerk die dag op de kop af 888 jaar bestaat.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

18 reacties op WERKEN AAN ZERKEN

  1. Huh, best een beetje griezelig die open kerkvloer. Bijzondere, sfeervolle foto’s, van het “ingepakte” kerkinterieur. Poeh, ik heb iets met grote oude kerken. De koele geur van oud hout, wierook en steen. Vraag me af waar die zerken naar ruiken… Niet aan denken.

  2. Marcel zegt:

    Gek om te zien dat al die graven openliggen.Wat doen ze dan met de skeletten?

  3. Rietepietz zegt:

    Ingrijpende verbouwing zeg , leuk dat je ons even mee laat kijken , zeker de moeite waard .
    groetjes , Riet

  4. boomkruiper zegt:

    Vloerverwarming toe maar toe maar. Zo komt het kerkvolk wel terug en liggen de rijke stinkerds er nog warmer bij 🙂

  5. Plato zegt:

    De bonte knaagkever, ik was hem even vergeten maar ja…hij is er dus nog steeds.
    Bedankt voor het mooie overzicht van werkzaamheden. Bij de foto’s vroeg ik me af wat er na al die jaren nog ONDER die stenen zal hebben gelegen. Of waren ze gewoon leeg?
    Mooi zo’n kerk in verbouw. Doet me een beetje denken aan de Sagrada Famila in Barcelona, hoewel dat gewoon bouw is.
    Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als het klaar is. Maar dan zal je wel een nieuw verslag voor ons hebben.

  6. Zakina zegt:

    Ps: Hopelijk gaat die kever niet weer knagen :S

  7. Zakina zegt:

    9-9-9 is het getal van Jezus is mij ooit verteld.
    Maar uhm waar zijn al die stoffelijk overschotten dan? Dus straks ligt bijv de steen van Jan Steen er weer, maar Jan ligt er dus niet onder begrijp ik (??)

  8. Martine zegt:

    Dat gaat nog een heel gedoe worden, om die zerken weer neer te leggen zoals ze eerst lagen.Dat Boerhave straks niet onder Jan Steens steen ligt..

  9. lenie zegt:

    dat je me daarvoor gelijk de kerk in zou slepen had ik niet gedacht ;))
    mooi monument !!!

  10. pacopainter zegt:

    Prachtig,boeiend log,Tagrijn

  11. wat een indrukwekkend en boeiend log, Tagrijn. Heel mooi en informatief gedaan. Ik vind ie foto van die open graven heel macaber. Wat een geld he ? Ik vind het dat wel waard. In de Morvan hebben we zoveel verwaarloosde monumentale kerken gezien. Zo jammer, maar ja, het geld kan maar één keer worden uitgegeven, natuurlijk

  12. Brimstone zegt:

    Dat wordt heel grondig aangepakt! Wat apart om die graven bijna als een soort honingraten in de vloer van de kerk te zien.
    Wat mij betreft mag je het gaan volgen, ik vind het heel interessant.

  13. Judith zegt:

    Hmm, ik kan wel merken dat ik de afgelopen tijd aan huis gekluisterd ben geweest, want ik heb hier helemaal niets van meegekregen. Nu gelukkig wel via jouw weblog 🙂

  14. Mooi verhaal met mooie foto’s. Ik word toch wel heel nieuwsgierig naar de stad Leiden. Het moet een fijne plek zijn om te vertoeven.

  15. Pasula zegt:

    Rust in vrede…dacht ik gelijk toen ik het las.
    Die datum, vreemde datum voor een heropening van de kerk, 3 x een 9, als je het omdraait krijg je…

  16. Di Mario zegt:

    Wat een vreemd idee, dat van de grafzerken. Ik wacht wel totdat ze klaar zijn.
    Love As Always
    Di Mario

  17. Mooie log Tagrijn, ik ben al een paar weken van plan te gaan kijken maar ben er nog niet aan toe gekomen.
    Dit weekend toch maar eens langs gaan want het is wel uniek uiteraard.

  18. Annemarie zegt:

    Geweldig dat zo’n restauratie in Leiden dus wel kan.
    Zal de maastrichtenaren naar jullie toe sturen.. Bij ons dreigt een kerk verloren te gaan.
    Wat een ravage daar onder die grafstenen.. Werd hoog tijd dat er inderdaad wat aan werd gedaan!

Je kunt hier reageren

