LEIDS DETAIL 91

Een ram die het wapen van Leiden vasthoudt, staat op een plek waar hij vroeger niet stond. En nog maar weer eens een paar poortjes en een torentje: de ingrediënten voor de 91e aflevering van Leids Detail. Wie meer wil weten kan weer verder lezen onder de derde foto.

Zoals op de foto hieronder te zien is, staat de ram op een zuil bij de trap van de burcht. Daar heeft hij niet altijd gestaan. In 1518 werd de Visbrug bij de Hoogstraat verbreed en in 1532 vernieuwd. Er werden toen twee wapenzuilen geplaatst met de wapens van Leiden en de baljuw van Rijnland. Toen in 1652 de borstweringen aan beide zijden door ijzeren leuningen werden vervangen, werden de zuilen verplaatst naar de toegang tot de burchtheuvel. De ram duidt op de textielindustrie van de stad.
Door de twee poortjes heen, kijk je op de Papengracht. Als je op het Pieterskerkplein het poortje doorloopt links naast Gravensteen, kom je vanzelf bij deze twee poortjes en vervolgens op het Gerecht.
Het torentje op de derde foto siert het pand op de hoek van de Langebrug en de Pieterskerkchoorsteeg. Hier is het eetcafé In den Bierbengel gevestigd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

20 reacties op LEIDS DETAIL 91

  1. Marcel zegt:

    Prachtig die foto met de sleutels. Ik vind het steegje met het poortje ook bijzonder.

  2. Renesmurf zegt:

    Het ziet er ook allemaal netjes en verzorgd uit, daar is wel aandacht en zorg voor.

  3. klaproos zegt:

    dag tagrijn.
    een wandelke op mijn dooe akkertje zonder nadenken dat kon ik wel gebruiken nu, en dor jou heb ik het gekregen..
    mag ik zeggen bedankt… je bent een fijne kerel:-)
    groetjes
    klaproos

  4. ik vind het een vreemd zicht dat een ram het schild vasthoudt? niet bepaald het beest dat ik hiermee associeer??
    zo’n doorkijk via poortjes vind ik altijd erg boeiend (en curieus) :-))
    een torenke op een café?
    zit daar iemand om uit te kijken of er een boze, moeder de vrouw in aantocht is?? :-))
    ik heb weer erg genoten van dit stukje leiden, tagrijn!
    dankjewel,

  5. Thérèse zegt:

    Jij bent toch maar een bevoorrecht mens om in zo’n mooi stadje te wonen.

  6. Brimstone zegt:

    Weer een heerlijk LD! Ik had er maar één goed, geeft niks, het is geen wedstrijd immers 🙂

  7. Judith zegt:

    Hoera, alledrie goed, mijn weekend kan niet meer stuk 🙂

  8. Jaco zegt:

    Eén uit drie: ik heb op het Pieterskerkhof gewerkt, dus het poortje kende ik. De Burcht had ik natuurlijk moeten weten, en langs het restaurant ben ik tientallen keren gelopen en gefietst, maar kennelijk zonder mijn blik omhoog te werpen. Foei Jaco, zo mis je alle Details!

  9. loontjuh zegt:

    Dat torentje had ik niet herkend, de rest wel…muzikale groet en goed weekend.

  10. Renesmurf zegt:

    Het laatste plaatje vind ik het allermooist, na al dat mooie een lekker toetje.

  11. Rietepietz zegt:

    Je hebt weer een beeldig doorkijkje gevonden en ook dat straatje is zeker de moeite waard voor een bezoekje .
    fijn weekend en lieve groetjes , Riet

  12. Plato zegt:

    Tagrijn, wanneer komt het boek “Leids Detail” uit? Want dat moet er eens van komen.

  13. Zakina zegt:

    Kijk dit is allemaal wel mijn smaak 🙂
    Je Leidsdetaillogjes kan ik altijd zo van genieten en je verhaaltjes erbij. Toch leuk.. dat al stond die ooit elders, dat hij nog steeds in de stad staat 🙂 En dat doorkijkje is ook schitterend.

  14. Annemarie zegt:

    Geweldig die 2e foto! Ik hou van doorkijkjes. 🙂

  15. f r e d zegt:

    dus leidse sleutels zijn rood…..

  16. Di Mario zegt:

    Helemaal niets deze keer, zelfs niet op de gok. Zo’n torentje vind ik ook wel leuk, misschien iets voor mijn huis 😉
    Love As Always
    Di Mario

  17. boomkruiper zegt:

    De stadsgids heeft me weer heerlijk rondgeleid. Dank!

  18. Herkende ze wel alle drie alleen, maar wist niets over de verplaatsing.
    Off topic, eerdaags moeten we echt een biertje gaan doen, er zijn plannen voor een andere Leidse site.
    Ik hoor volgende week meer, maar als het gaat zoals ik denk dan kunnen we daar iets heel leuks van maken.
    Klinkt lekker geheimzinnig he haahhaahah, maar ik ben benaderd en kan en wil het gewoon niet alleen.

  19. lenie zegt:

    nou niks dus …. heb net vanavond zitten overleggen , deze zomer wordt het zeker een weekend Leiden !!! Heb nu zoveel gezien , dat ik het wel eens in het echie wil zien ;)) dus bedankt voor alle details en andere rondleidingen !!! fijn weekend ;))

  20. Tjan zegt:

    Mooi, wederom drie uit drie. De eerste heb ik vlakbij gewoond. De derde wandel ik dagelijks langs. En de tweede herkende ik gewoon 🙂

Je kunt hier reageren

