ORANJE SLINGERS

 ‘Zeg Arie’, begint Ans voorzichtig, ‘nou we hebben gewonnen, zou je dan toch niet buiten een paar slingers aan de…’
‘Hou toch op, Ans’ valt Arie haar in de reden, ‘daar hebben we nou al tot uitentreuren over gepraat. En niet wé hebben gewonnen, maar zé hebben gewonnen. Geen haar op m’n hoofd dat eraan denkt slingers of zo op te hangen’.
"Joh, alle buren hebben hun huis versierd. Wij zijn de enige die…’
"Ja, wij zijn de enige die onze kop gebruiken, Ans. Zij hebben gewonnen. Goed, maar waarvoor spelen die gasten, denk je?’
‘Voor Nederland, Arie. Voor oranje’.
‘Je bent niet goed bij je snik, Ans. Heb je er eentje het Wilhelmus zien zingen? Vaderlandsliefde? Dat zeggen ze, ja, maar ze nemen ons allemaal in de neus. Ze spelen voor de centen, niet voor het land. Dat interesseert ze echt geen hout. Ze zijn allemaal te hoog van het paard gevallen. En daar zal ik dan oranje slingers voor ophangen? Omdat zij geld als sloten water verdienen?’
‘Maar de buurman kwam vragen…’
‘De buurman? Daar komt de kat uit de zak, Ans. Goeie vriendjes met de buurman blijven. Omdat ie de heg wel eens knipt, denkt ie ons om de duim te kunnen winden. En jij trapt erin.’
‘Arie, de hele straat is oranje. Alleen wij doen niet mee. Het is toch een kleine moeite. Ik heb net wat oranje slingers gekocht en wat vlaggetjes met Hup Holland hup.’
‘Welja. Hup Holland hup. Hup jongens, ga nog maar lekker door met zakken vullen. En dan gooi jij ons geld over de brug en gaat daar oranje slingers voor kopen.’
‘Ja maar, Arie…’, probeert Ans nog eens.
‘Ans, wil je het nou niet begrijpen of heb je buiten mij om al iets aan de buurman beloofd? Dat vraag ik jou af.’
‘Maar Arie, wie heeft hier in deze kamer gisteren naar die wedstrijd zitten kijken op het puntje van de bank?’
‘Ja, dat was ik, maar ik had er wel een dubbelzijdig gevoel over. Dat weet je best. En ik heb niet écht hard gejuicht bij een goal. Heel zachtjes maar.Trouwens, die eerste was zo fout als een mispel. Als ik het niet had gezien had ik het ook best gevonden.’
‘Dat is mooi, Arie. Dus dan gaan we vrijdagavond samen gezellig naar de bioscoop, die nieuwe film van Indiana Jones. Als het je toch niet echt interesseert…’
Arie zucht diep. ‘Ans, hiermee breng je me nou helemaal van m’n abrikoos.’ Hij staat op en loopt de kamer uit. Ans glimlacht, voorvoelt wat er gaat gebeuren en een lichte triomf maakt zich van haar meester als ze vanuit de keuken hoort: ‘Ans, waar zijn die rot slingers die je gekocht hebt?’

Eerdere belevenissen van Ans en Arie lezen? Klik dan links bij Categorieën op Ans en Arie.

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

18 reacties op ORANJE SLINGERS

  1. Zakina zegt:

    Ach ze spelen idd voor de centen, maar toch ook wel voor het land. Ik woon trouwnes voor het eerst in een straat die versierd wordt met de voetbal.. toch wel grappig en extra leuk is het dat het me geen cent kost 🙂

  2. Jenny zegt:

    Haha…die Ans! Maar wel laf van Arie, hoor!
    Mijn huis is ook niet versierd,noch kijk ik met de buren naar het voetbal( allen allochtoon…hihi )!Ik heb wel een (orange? )oranje shirt gedragen een Maandag, dat dan weer wel!En ik heb ook vier welpie’s in mijn auto, rood,wit,blauw en oranje!
    Leuk voetbal-logje, @Tagrijn!
    Groetjes!

  3. Rietepietz zegt:

    Het verhaal zou hier zómaar kunnen met Henk in de rol van Ans en ik in de rol van Arie … maar dan wél een Arie die z’n poot stijf houdt en zéker niet naar voetbal kijkt !
    Maar je hebt er weer een prachtverhaal van gemaakt Tagrijn !

  4. Martine zegt:

    Ha, geld over de brug gooien, dat wil ik nou ook wel eens!
    Hoe het er komt, weet ik niet, maar sinds gisteren zit er een oranje welpie achterop mijn fiets..En ach, van mij mag het wel blijven zitten.
    Ik heb er zelfs al voordeel van gehad, gisteren in de fietsenstalling van Hoog-Catharijne, hij was de enige. En dan valt ie wel op..

  5. cindy zegt:

    Kijk da’s nou nog eens een goed staaltje van omgekeerde psychologie van die Ans!
    Maar heel eerlijk; ik lijk in grote lijnen toch meer op die Arie, want voor mij hoeft al die oranje-hysterica nou eigenlijk ook weer niet. Met een groep vrienden lekker naar de wedstrijden kijken vindt ik tof, maar om nou als een in het oranje gehulde malloot met de massa mee te doen…..nou, nee!!
    Liefs,
    Cin

  6. boomkruiper zegt:

    He gelukkig ben ik niet met Arie getrouwd!
    Ja de klaprozenkoorts slaat toe! 🙂

  7. f r e d zegt:

    zou arie een wilhelmusringtone op z’n mobieltje hebben….??

  8. Plato zegt:

    Die Ans is amateurpsycholoog, dat kan niet anders. En die Arie is zo weggelopen uit een Wim Sonneveldshow waarna ie nog een tijdje is blijven buurten in Man bijt Hond/Ons kent Ons).
    Lekker stelletje die twee. Zo wil ik elke week wel een aflevering. Heerlijk.

  9. loontjuh zegt:

    Leuk verhaal, er was discussie bij de muziek, i.v.m. voetbal, muzikale groet.

  10. Dus Arie zwaait met twee meters.

  11. Thérèse zegt:

    @Brimstone: Mannen houden nooit een voet bij hun stuk, die lieve goeierds. Neem nou zo’n Arie, de schat ….en ja hoor, hij is niet gewassen op zijn eigen tegen die Ans.

  12. Brimstone zegt:

    En ik zat toch zo te hopen dat Arie voet bij stuk zou houden. Jammer, maar helaas!

  13. Min zegt:

    En nee ik kijk vrijdag lekker ook weer niet. Wel met een glimlach gelezen, Tagrijn!

  14. Wilma zegt:

    Geweldig verhaal!Fijne dag…enne ik kijk vrijdag ook…:D! Groetjes:Wilma.

  15. Di Mario zegt:

    Ik had gewoon gezegd dat dat niet kan omdat de bioscoop met alleen maar voetbalhaters gevuld zou zijn. Dat geeft zo’n slechte sfeer in zo’n zaal.
    Love As always
    Di Mario

  16. *rode neus voor 1 keer oranje verf*
    krachtig verhaal, arie .. euhh .. tagrijn!
    die ans is niet van gisteren? :-))

  17. lenie zegt:

    zonder oranje kijk ik ook prima hoor ….
    alhoewel …..Lotje kleurt aardig ;))

  18. Zelfs Arie moet dus overstag en gaat zijn slingers ophangen.
    Nog even en ik ben de laastse zonder slingers aan zijn huis.
    Vrijdaghavond met een aantal straatbewoners bij de overburen kijken.
    Dresscode ORANJE, kan ik tenminste met goed fatsoen mijn oranjeshirt aan en mijn trompet opzetten.

Je kunt hier reageren

