LEIDS DETAIL 92

Wie heeft er in Leids Detail 92 zijn voet buiten de deur gezet? Wie heeft zijn huis geel geschilderd, terwijl oranje dezer dagen toch gepaster zou zijn? En waar staat dat poortje? De antwoorden staan weer onder de derde foto.

Echte uithangborden worden nog maar zelden gebruikt om aan te geven welk beroep er in dat huis wordt uitgeoefend. Op de Pieterskerkgracht 3 heeft orthopedisch maatschoenmaker Kerstjens het wel gedaan. Het is daar wel een blikvanger.
Op de tweede foto zie je het geel geschilderde huis aan de Uiterstegracht 170.
De gevelsteen op de derde foto vermeldt dat het hier gaat om het Caeciliagasthuis. Dit poortje is een zijingang aan de Vrouwenkerksteeg. Dit voormalige gasthuis uit 1414 doet nu dienst als Museum Boerhaave waarvan de hoofdingang aan de Lange Sint Agnietenstraat ligt.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

16 reacties op LEIDS DETAIL 92

  1. Zakina zegt:

    Uithangborden vind ik normaal heel leuk, maar die voet vind ik eng.
    Leuk dat geel 🙂

  2. beuzeblaadje zegt:

    Eerste even je Leiden detail “inhalen”.
    Helaas……weer niet prijs!
    Maar geeft niet, ik geniet van alle nieuwe details!
    Ik vraag me af of dat voetje ’s avonds ook nog verlicht is? En dat geel geschilderde bij dat zwarte pand dat “heeft” best wat!!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  3. Dwarsbongel zegt:

    In een dik boek over de historie van Coevorden heb ik iets gelezen over echt ossebloed dat in vroeger tijden op de muren van het kasteel aldaar werd gesmeerd. De reden daarvan ben ik vergeten. Na de restauratie hebben ze de muren dezelfde kleur proberen te geven, en dat geeft hetzelfde effect als op de bovenste foto!

  4. Renesmurf zegt:

    Ik vind dat gele niet mooi.
    Misschien is het een kwestie van wennen, maar zo op het eerste gezicht is het lelijk.

  5. boomkruiper zegt:

    Ohhhh daar kan ik een wit voetje halen … 🙂

  6. plato zegt:

    Mooie foto’s. Maar die voet vond ik toch het klapstuk van dit logje.

  7. uithangborden als deze zijn een lust voor het oog.
    gelukkig etaleert niet iedereen zijn of haar beroep op deze manier? :-))
    het huis van foto 2:
    ‘verkocht!’ :-)))
    de toegang van foto 3 mag er best wezen. waarschijnlijk ook datgene wat erachter ligt??
    prettig weekend, tagrijn!

  8. Thérèse zegt:

    Heel leuk dat uithangbord. En dat huis met dat geel vind ik ook heel mooi en in de omgeving passen.
    Zo’n poortje is sowieso prachtig natuurlijk.
    Prettig weekend!

  9. Judith zegt:

    Pfff… na de triomf van vorige week sta ik weer met beide benen op de grond. Heb er deze week geen enkele kunnen plaatsen dus!

  10. Tjan zegt:

    Hmmm… slechts het poortje herkende ik. Die voet kwam me wel bekend voor, maar kon ik niet plaatsen. En dat gele huis deed al helemaal geen belletje rinkelen…

  11. Brimstone zegt:

    Alleen het Caeciliagasthuis had ik goed. Maar waarschijnlijk is het huis nog niet zo lang geleden zo vrolijk gekleurd geverfd en de voet van Kerstjens hangt misschien ook nog pas sinds de laatste jaren?

  12. klaproos zegt:

    mooi logje tagrijn,
    ik zou graag eens door de onderste deur naar binnen gaan daar..
    groetjes
    klaproos

  13. Di Mario zegt:

    Boerhave, dat ken ik dan als ziekenhuis.
    Love As always
    Di Mario

  14. Vedat zegt:

    Vroeger hing een gaper boven de deur van de drogisterij. Nu kan men zich dus vergapen aan een voet. Origineel idee om dat te doen.
    Zo’n geel geschilderd huis is wel mooi, alleen het is zo geel. Het staat wel trouwens zo in zo’n donker hoekje.
    Dus de deur geeft geen toegang meer tot een rustige tuin, die gasthuizen meestal hebben?

  15. Moet toch wer vaker gaan rondlopen, herkende vandaag alleen nummer drie.
    Maar ja had ook wel schandalig geweest als ik die niet herkend had.

  16. Niklas zegt:

    Karakteristieke foto’s weer!
    Grappig vind ik dat hypermoderne elektrische armatuur boven die klassiek gesmeedde beugel, waaraan een voet hangt met elektriek snoer…

Je kunt hier reageren

