RONDJE BURCHT

Iedere vrjdag laat Tagrijn je een klein stukje van Leiden zien. Vandaag draaien we de boel eens om en gaan we voor het overzicht. We lopen vanaf het burchtplein de trappen van de burcht op, keren ons om en zien de Hooglandse kerk en aan de voet van de burcht het plein met de vandaag lege terrassen. Binnen de burcht gaan we vervolgens nog een trapje op en komen op de omloop. De kerk torent boven de kantelen uit. We wandelen een rondje tegen de richting van de klok in. De foto’s zijn niet ingezoomd.   

Tussen de kantelen door zien we de toren van Energiebedrijf Nuon.

Een paar meter verder naar links richten we de lens op de Marekerk:

Vervolgens zien we onder andere de Hartebrugkerk op de hoek van de Haarlemmerstraat en de Mare.

Het dikke gebladerte van de bomen ontneemt ons nu het zicht op het westelijk deel van de stad, dus lopen we verder en krijgen de achterkant van het stadhuis in het vizier. Daarachter is nog net een stukje van de Pieterskerk te zien:

Na een paar kantelen zien  we de toren van de Lodewijkskerk en daarna die van de Petruskerk.

We kijken even boven de kantelen uit om de stadhuistoren ook zo te bekijken:

Nog even werpen we een blik op de Nieuwstraat met links de huisjes die rond de kerk zijn gebouwd:

Dan lopen we weer naar beneden. Voordat we via de trap de burcht verlaten, maken we toch nog maar even die foto die waarschijnlijk al duizenden keren is gemaakt en gaan daarna weer over tot de orde van de dag:

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

19 reacties op RONDJE BURCHT

  1. Zakina zegt:

    Wat een leuke rondleiding zeg… net of we meelopen en wat een heerlijk doorkijkje… voor jullie Leidenaren heel gewoon, maar voor mij gewoon heerlijk om naar te kijken 😉

  2. Seraka zegt:

    mooi die bovenaanzichten 🙂
    die eerste foto is helemaal een plaatje
    en dat doorkijkje zou ik niet hebben willen missen 🙂

  3. rietepietz zegt:

    Gelukkig , alle foto’s zijn weer terug enneh…… Je hebt toch wél weer alles opgeruimd Tagrijn , of liggen al die blikken die je geworpen hebt nog op straat?;-)

  4. rietepietz zegt:

    Ik weet niet of het aan het feit ligt dat de foto’s niet ingezoomd zijn 😉 maar ik zie allen maar rode kruisjes , net als bij Glibber trouwens vandaag . Is Leiden in staking? Of , meer waarschijnlijk , is er iets mis met de sites al bijv. photobucket ( waar ik gisteren zelf een probleem mee had . ) Ik kom dus gewoon nog even terug als de foto’s terug zijn .
    groetjes , Riet

  5. klaproos zegt:

    oef tagrijn,
    wat een adembenemende uitzichten heb jij geplaatst.
    leeiden is en blijft een prachtige stad,
    ik ben er weg van..
    groetjes
    klaproos

  6. Judith zegt:

    Het is een van de mooiste stukjes Leiden, die je in dit logje hebt vastgelegd. Wat wonen we toch in een prachtige stad…!

  7. Jenny zegt:

    Hè leuk, zo’n virtueel rondje Leiden!Wat zijn er veel kerken, ik heb er 6 geteld klopt dat?
    mooi logje weer!
    Groetjes!

  8. boomkruiper zegt:

    Wat een romantiek! Heerlijk plekje voor een avondwandeling lijkt me.

  9. Vedat zegt:

    Leuk, zo’n rondje. Vertel je ook eens een keer iets over de geschiedenis van de burcht, Tagrijn?

  10. Thérèse zegt:

    Wat een stad, hè? Tjonge…

  11. Brimstone zegt:

    Met een brok in de keel met je meegelopen en gekeken, Tagrijn.
    Bedankt voor dit schitterende log!

  12. teFre zegt:

    Mooie plek om daar je kiekjes te maken! Is alleen wel een flinke klim en je moet geen hoogtevrees hebben. (ik vind de zaterdagkrant al hoog genoeg haha)

  13. Tjan zegt:

    Leuk om na de vaak onbekende Leidse details nu ook eens foto’s te zien die elke Leidenaar met een camera (en elke fotograferende toerist die de Burcht beklimt) vermoedelijk weleens zal hebben gemaakt…

  14. Di Mario zegt:

    Ik herken helemaal niets, maar dat komt natuurlijk omdat ik geen rondleiding van tagrijn of lg heb gehad. 😉
    Love As Always
    Di Mario

  15. prachtige panorama’s heb je vanop de burcht!
    ik heb vol belangstelling genoten van je ‘rond’leiding, tagrijn!
    weet je wat ik, als curieuzeneuzemosterdpot, nog graag gezien had?
    een zicht op de burcht zelf? :-))
    (of ben ik nu té veeleisend op deze mooie woensdagochtend?) 🙂

  16. nanos zegt:

    Zulke foto’s heb ik ook.
    En veel herinneringen. Ik heb daar heel wat af gespeeld vroeger. Toen stond er geen hek rond die omloop!

  17. Het blijft mooi fotograferen he vanaf de Burcht, je pakt inderdaad een heel stuk Leiden in een rondje Burcht.

  18. Hanny zegt:

    Leuk om dat rondje weer te lopen. Toen ik daar liep, zinderde het van de hitte en was het zonlicht veel te fel, waardoor de foto’s van de gebouwen wat minder waren. Nu bij jou dus de herkansing.

  19. Annemarie zegt:

    Ik herken het, ik herken het!
    Bedankt voor deze hernieuwde rondleiding Tagrijn!!! 🙂
    Doet me gelijk terugdenken aan september 2006. Damn wat is dat eigenlijk alweer veel te lang geleden…

Je kunt hier reageren

