LEIDS DETAIL 93

Vrijdag, dus traditiegetrouw Leids Detail. Opnieuw drie plaatjes uit het centrum van de stad. Voor degenen die eerst zelf willen ontdekken waar dit is, wordt de omschrijving pas onder het derde plaatje gegeven.

Op de eerste foto zie je een gevelsteen, die is ingemetseld in de Lange Scheistraat. De steen is afkomstig uit een inmiddels uit het stadsbeeld verdwenen poort naast Haarlemmerstraat 34. Het onderschrift luidt: ‘De nieuwe Haagse Grutmoolen anno 1752’ . In het midden zie je de molen die wordt aangedreven door een paard. Het paard had een soort halskraag om zijn kop, de kolder. Op den duur kreeg het paard dus ‘de kolder in de kop’… Links en recht van de molen zie je de eeskasten, waar de schil van de boekweitkorrel werd verwijderd, en de breekstoelen die de korrel verpulverden.
De tweede afbeelding is te vinden achter de Haarlemmerstraat bij het straatje dat Het Klooster heet. De versiering aan de muur geeft op moderne wijze de fundamenten weer van de kloosterkerk van het voormalige Sint Agnietenklooster, een van de vele kloosters dat hier heeft gestaan. In 1575 werd het klooster gesloopt, met uitzondering van de kloosterkerk. Deze viel pas in 1609 ten prooi aan de slopershamer. Hieronder nog een foto van Het Klooster.
De derde foto laat ons een vrij hoog huis zien aan de Hooigracht 5a.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

21 reacties op LEIDS DETAIL 93

  1. Pancras van der Vlist zegt:

    Beste Tagrijn,
    In uw verhaal geeft u aan dat een “kolder” een soort halskraag is. Een “kolder” is echter de benaming voor het cirkelvormige pad waarin het ros oneindige rondjes liep. Hierdoor kreeg het ros de kolder in de kop.
    Met vriendelijke groet,
    Pancras van der Vlist

  2. Zakina zegt:

    Lijkt me leuk wonen in zo’n huis

  3. Judith zegt:

    De eerste foto wist ik niet, maar de twee andere gelukkig wel. Zo wordt mijn gemiddelde weer een beetje opgekrikt 😉

  4. beuzeblaadje zegt:

    Helaas, helaas maar wel weer
    geweldige noten!!
    Trusten!!
    beuzeblaadje

  5. Jenny zegt:

    Mooie plaatjes weer en nu weet ik ook waar het gezegde ” heb je de kolder in je kop? ” vandaan komt!
    Groetjes!

  6. Marcel zegt:

    Die gevelsteen is erg bijzonder. Een paard dat de molen trekt. Een paardemolen dus.

  7. Renesmurf zegt:

    Ik vind het alledrie schitterende plaatjes, met bijbehorende praatjes.

  8. nanos zegt:

    Weet je ook WANNEER die poort van de gevelsteen op de eerste foto verdwenen is?

  9. Vedat zegt:

    Je hebt nog een week de tijd,Tagrijn, dus onderzoek is gewenst. Dat pand aan de Hooigracht lijkt wel een veem, zeker gezien ook de naam van de gracht waar het aan staat. Wat let je om te proberen de geschiedenis van dat pand te achterhalen. Zelf zou ik dat wel willen weten, want het is een heel mooi pand.

  10. Rietepietz zegt:

    Prachtige pandjes , dat klooster en het huis alleen die moderne versie van het fundament …… mja…. het zal wel !
    fijn weekend ,liefs ,Riet

  11. klaproos zegt:

    goeiemiddag tagrijn,
    ik ben een geveltjesgek:-))
    elke voorgevel heeft mijn aandacht, en deze oude geveltjes extra.
    geniet van je weekend meneer T.
    groetjes
    klaproos

  12. mooie details op de gevelsteen.
    een fundament lijkend op de letter ‘n’? mooi idee om dit op deze manier te ‘bewaren’.
    tuurlijk val ik voor het huis.
    de luikjes, de raampjes, de trapgevel, dekleuren, ..
    ja ..
    ik lig! :-))
    prettig weekend, tagrijn!

  13. plato zegt:

    Aha, komt daar die uitdrukking van de kolder vandaan? Aardig om te weten. Mooi logje weer. Leiden staan inmiddels hoog op mijn lijstje van dagtrips.

  14. Brimstone zegt:

    Leuk dat je bij de gevelsteen uitleg geeft. ‘De kolder in de kop’, wist niet waar dat vandaan kwam…….arm paard.
    Mooi pand op de Hooigracht!

  15. Tjan zegt:

    Twee uit drie. Die gevelsteen zei me niets, en de derde duurde even voor ik ‘m kon localiseren…

  16. Hanny zegt:

    Prachtig dat laatste huis met de luiken en de trapgevel.

  17. Di Mario zegt:

    Kan het zijn dat ik die onderste foto herken uit de stad….
    Love As Always
    Di Mario

  18. lenie zegt:

    abacadabra ..voor mij maar komt weer in het boekie ..met de Lakenfeesten/dagen in aantocht moet ik wel voorbereidt zijn ;))
    goed weekend !

  19. Annemarie zegt:

    OT: Iphone is alleen t-mobile.. En die wil ik niet hebben… 😉
    Bovendien ben ik een echte nokiafan!
    en heel tevreden met wat ik nu heb. 🙂

  20. Nummer een zei me echt niets, ga toch eens kijken.
    Twee was een inkoppertje natuurlijk en nummer drie was zo van, ja ik ken het alleen waar staat het.

  21. Annemarie zegt:

    Blijf het grappig vinden hoe de huizen in de hoogte gebouwd zijn. Mijn nichtjes schijnen ook in zo’n huis te wonen. Stuk of 6 verdiepingen hoog…

Je kunt hier reageren

