DE INNERLIJKE WERELD VAN ANS MARKUS

Vorige week bezocht Tagrijn de overzichtstentoonstelling van Ans Markus in de Kunstkerk Bakenes in Haarlem. Wie nu nog wil gaan is helaas te laat.
Dertig jaar schilderen in tachtig schilderijen uitgebeeld. Zij werd vooral bekend door haar windselschilderijen. Vrouwen: gebonden, maar tegelijk ook verbonden. Hierboven beschermen de handen van de ene vrouw het lichaam van de ander. Maar zij schilderde ook bekende personen uit binnen- en buitenland. In dit stukje zie je prinses Maxima en oud-minister Ritzen. Op veel schilderijen stond zij of haar dochter Sigrid model.
Markus is een opvallende verschijning in de kunstwereld. die heeft bijgedragen aan haar imago van glamour en geld. Maar in feite leeft Ans Markus een eenvoudig en teruggetrokken leven in haar atelier. Met haar werk levert ze een belangrijke bijdrage aan de nieuwe realistische stroming in de Nederlandse schilderkunst.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

26 reacties op DE INNERLIJKE WERELD VAN ANS MARKUS

  1. Zakina zegt:

    Ze maakt mooi sprekend werk, kende al wat stukken van haar, maar zie hier ook voor mij wat nieuwe tussen zitten… heel mooi 🙂

  2. Vedat zegt:

    Ik heb Ans Markus altijd een mooie vrouw gevonden en wat ze maakte vond ik ook altijd mooi.

  3. Steffie zegt:

    Geweldig mooi en indrukwekkend zijn de schilderijen van Ans.
    Elk schilderij is uniek en indringend!.Geweldig, zij is zeker mijn favoriet!, als kunstenares en als persoon.

  4. quidam zegt:

    Ans is een van mijn hedendaagse favoriete kunstenaars. En dat is nou net wat ik bedoel in mijn SL. Ik praat en werk daar met kunstenaars van over de hele wereld. Schilders uit Japan, Beeldhouwers uit Rusland, Computerdekundigen uit Amerika en samen werken we aan het bouwen van een nieuwe stad in “Medieval style” we maken films en muziek, praten en discuseren, ontwikkelen en plezier maken. En jij zegt dat ik met mn benen op de grond moet blijven? Je hebt er totaal niets van begrepen. Als er 1 met zn benen in de WERELD sta, dan ben ik het! Maar ach….kunstenaars worden nooit begrepen, toch?

  5. Plato zegt:

    Prachtige schilderijen, wonderlijke belevingswereld waar ik niet alles van snap. Ze heeft het, samen met haar dochter, wel eens uitgelegd voor de TV. Maar ik ben glad vergeten wat de symbolieken voorstellen.
    Mijn broer de schilder had twee jaar voor zijn dood nog contact met Ans. Ze heeft eens een expositie van hem bijgewoond. Ze was behoorlijk positief over zijn werk. Dat was een grote opsteker voor hem.
    Mooi logje, Tagrijn. Fijn om die schilderijen hier te zien hangen.

  6. Renesmurf zegt:

    Het spreekt mij niet zo aan, het is allemaal veel te netjes voor mij.
    Ik hou van ruiger werk.
    Kwestie van gevoel, denk ik.

  7. Rietepietz zegt:

    Niet alleen haar manier van schilderen spreekt me erg aan maar ook de symboliek die ze erin legt , wás ze maar betaalbaar !
    Genieten dus ,het éne doek is nog mooier dan het andere !
    lieve groetjes , Riet

  8. Seraka zegt:

    ik ken het windselwerk van haar hand
    maar dat slapende kind is ook een plaatje 🙂

  9. 10eke zegt:

    Mooie werken van een bijzondere vrouw. Jammer dat ik de werken niet gezien heb, hopelijk een andere keer.
    Gr 10

  10. astrid zegt:

    Nee, niet het werk waar ik van hou. Te getekend, nergens spontaan. Zo doordacht en gemaakt.

  11. Thérèse zegt:

    Knappe foto’s heb je gemaakt. Valt niet mee, denk ik, om dit goed te fotograferen?
    OT Bedankt voor het gedicht.

  12. Annemarie zegt:

    Ik ben er niet echt van onder de indruk. Het is mij net iets te dramatisch allemaal.

  13. boomkruiper zegt:

    Aanvankelijk was ik wel van haar gecharmeerd… maar nu… nee… zie in gedachten steeds de foto die op doek wordt geprojecteerd

  14. cindy zegt:

    Prachtige schilderijen zeg!!! De naam Ans Markus kwam me wel bekend voor, dus heb haar even gegoogled. Ik herkende haar direct, maar ik had dus nog nooit werk van haar gezien. Ben er zeer van onder de indruk, in ieder geval!!
    -x- Cin

  15. J@ntje zegt:

    Toch wel weer leuk, zo’n rondje, gewoon vanuit mijn luie stoel !!
    Talent heeft ze, een eigen inbreng ook…
    Ach over smaak valt niet te twisten…
    ik klik het gewoon weer weg !! ;))
    groetjes

  16. voor mij vertelt deze kunstenares een heel verhaal, met het verbergen van haar personages door windels en het bedekken van de ogen?
    ik vraag me alleen af, waarom?

  17. Pasula zegt:

    Wat een superlog Tagrijn, daar maak je me heel blij mee, enorm mooie foto’s!

  18. Brimstone zegt:

    Haar werk intrigeert, het nodigt uit tot goed kijken en je verhaal erbij maken.

  19. Hanny zegt:

    Haar manier van schilderen spreekt mij aan. Ze heeft schitterende schilderijen gemaakt.
    Het schilderij met de gerimpelde handen is geweldig.

  20. lenie zegt:

    ben groot bewonderaar van haar werk ,
    wat volgens mij alleen maar uit komt in een galerie..want aan de muur zie ik dit niet … mooi kijkje gun je ons Tagrijn ..
    thank’s !

  21. Kende haar niet, maar er zitten inderdaad heel mooie stukken bij.

  22. Di Mario zegt:

    Wauw.. zo kun je mijn depri bui van vanavond over laten gaan. Dit is voor mij aansprekend.
    Love As Always
    Di Mario

  23. beuzeblaadje zegt:

    Er zitten een aantal werken bij Tagrijn
    die me zeker aanspreken!!
    Doeiii,
    beuzeblaadje
    OT: Ik moet nog even terug naar vrijdag,
    volgens mij heb ik je detail gemist????

  24. klaproos zegt:

    van sommige stukken van haar krijg ik het wel koud tagrijn zo mooi als die zijn,
    een heel speciale vrouw…
    niet mijn favoriet, maar tóch héél bijzonder,
    slaap lekker voor straks mr T,
    groetjes
    klaproos

  25. Jaco zegt:

    Erg mooi, aansprekend werk. Bedankt voor dit kijkje in de wereld van Ans Markus!

Je kunt hier reageren

