HET MIRAKEL VAN LEIDEN

                                         Eind november 1315 verscheen rond Sint Thomasdag een komeet aan de hemel die tot maart van het jaar daarop duidelijk te zien was. Men schrok, want dat voorspelde weinig goeds voor het komende jaar. In 1316 mislukte dan ook de oogst, brak een pestepidemie uit en was er een grote hongersnood. Ook in Leiden en het noordelijk ervan gelegen Marendorp, dat in 1355 bij Leiden kwam, was hongersnood door de mislukte oogst. In een van de straatjes achter de Marendorpsestraat (nu de Haarlemmerstraat) was een vrouw nog in het gelukkige bezit van een brood, waarvan zij de helft had opgegeten. Haar buurvrouw, die verschrikkelijke honger had, vroeg haar om een stuk. De eigenares van het brood loog dat ze geen brood had en mocht dat wel zo zijn, dan mocht God dat in steen veranderen. En ja, prompt gebeurde dat. Sindsdien heet deze steeg, die eerst Sint Annenstraat heette, Mirakelsteeg.
Het versteende brood werd blijkens een notariële akte uit 1574 overgebracht naar de Pieterskerk en als relikwie opgeborgen in een vierkant rood kastje dat aan een van de palen was bevestigd. Tijdens de kerkhervorming werd dat weggehaald. In 1885 schreef Bernard De Bont, secretaris-conservator van de Amstelkring, dat hij in het bezit was van het versteende brood en dat daar ook een verklaring van echtheid uit 1600 bijzat. Die verklaring bleek inderdaad echt en het ging hier dus om het brood uit 1315.
In 1950 is het brood in het bezit van de Lakenhal gekomen, waar het nog te bezichtigen is. Hier werd een onderzoek gedaan naar de samenstelling van het brood. Het bleek te gaan om kwartsporfier met kleine kristallen van veldspaat en kwarts, een zogenaamde scandinavische rolsteen die zeker niet in Leiden gevonden kan zijn, maar te vinden is in het Gooi en noordoost Nederland. Waarschijnlijk werd de steen als ballast van een schip naar Leiden aangevoerd. De steen werd vaak gebruikt voor bestrating of bedijking. Misschien is het pad, dat de steeg toen nog was, verhard met deze stenen.
De bewoners van de Mirakelsteeg hebben in 1924 een verzoek aan de gemeente gericht om de naam te wijzigen, maar dat werd niet gehonoreerd.

(Foto: Leids Jaarboekje 1943)

Dit bericht werd geplaatst in Uit Leidse bron. Bookmark de permalink .

22 reacties op HET MIRAKEL VAN LEIDEN

  1. leonard zegt:

    wellicht leuk om, aan de kant van de gracht, door de gemeente een bordje te laten plaatsen met uitleg en foto van de steen.

  2. Zakina zegt:

    Maar waarom wil men de naam van de steeg veranderd hebben dan? Juist een mooi verhaal 🙂

  3. Judith zegt:

    Het blijft een geweldig mooi verhaal!

  4. Rietepietz zegt:

    De mensen uit de mIrakelsteeg zullen “zoete broodjes ” moet bakken,misschien krijgen ze dán iets voor elkaar .
    groetjes , Riet

  5. boomkruiper zegt:

    Het ligt als een steen op mijn maag 🙂

  6. Vedat zegt:

    Waar of niet waar? Mij maakt het niet uit. Ik vind zulke verhalen altijd wel leuk. Zelfs dat de mensen uit de Mirakelsteeg zich druk maken om de naam weer te veranderen, vind ik leuk.

  7. Thérèse zegt:

    Goh, dat Leiden ook zijn eigen mirakel heeft naast Amsterdam.
    Ik zal eens bij mijn zoon vragen of hij hiervan op de hoogt is; een tijdje geleden was hij mirakels of wonderen aan het onderzoeken als historicus.
    Als hij van niets weet, is het zaak om deze bij zijn verzameling te voegen en t.z.t. kritisch te bekijken.
    Een mooi verhaal in ieder geval. Wel geef ik Brimstone gelijk natuurlijk.

  8. Renesmurf zegt:

    God had beter steen in brood kunnen veranderen dan.
    Die vrouw is gewoon bestolen en geloofde haar eigen leugen.
    Tja, dan gaat het balletje rollen.

  9. klaproos zegt:

    gave legendes doen de rond mr T,
    dat zijn nog eens bedtime stories om aan je kids te vertellen :-))
    gaaf
    ik wil zo ook wel voorgelezen worden :-)))
    kom je ik ga zo slapen.
    weltereusten
    klaproos

  10. f r e d zegt:

    ’t is merakels……

  11. Plato zegt:

    Tagrijn….als Cornelis nog eens onbevoegd met dit soort lullige verhalen op je weblog komt, geef me even een seintje. Dan keil ik hem er hoogstpersoonlijk van af.
    Natuurlijk is het een mirakel. Ik schrijf dit trouwens op mijn laptop want om onnnaspeurlijke redenen is mijn pc vanavond vervangen door een blok beton.

  12. Het verhaal gaat er dus van uit dat dat brood echt in steen is veranderd. Het ligt meer voor de hand dat die buurvrouw in 1315 haar zoontje opdracht gaf het brood tegen zo’n steen te verwisselen en dat de eigenares van het brood alleen het mirakel zag.
    Ik vind het een prachtverhaal. Mijn computer mag terstond in een brok beton veranderen als dat niet zo is.

  13. Brimstone zegt:

    De Mirakelsteeg gaat nooit verloren………!
    Leuk, dat gesjouw met zo’n steen, waarvan gedacht werd dat het een broodje was.
    Verbazingwekkend, dat mensen geloofden (geloven) dat een hogere macht wel ingrijpt om zo’n vrouw om haar leugen te straffen en brood in steen verandert, maar niet ervoor zorgt dat de oogst lukt en de pest verdwijnt. Moet toch ook een koud kunstje zijn geweest, de mensen zullen er vaak genoeg om gesmeekt hebben.

  14. Marcel zegt:

    jammer, dat de wens om de steeg Mirakelsteeg te noemen niet gehonoreerd is.

  15. prachtige legende, tagrin!
    fantasie kent geen grenzen! :-))
    ik vind regelmatig versteende eitjes op mijn (eier)pad? :-))
    @ de oplossing staat ergens ts de reakties. :-))

  16. Pasula zegt:

    Interessant verhaal, het was leuk lezen in elk geval.

  17. Di Mario zegt:

    Mooi he, hoe sommige straten aan hun naam komen. Ik heb hier thuis een boekje over de straatnamen van mijn eigen woonplaats.
    Love As Always
    Di Mario

  18. lenie zegt:

    ziet er wel uit als brood …maar zo’n brood heb ik hier in het noord-Oosten nog niet gevonden hoor ..morgen eens zoeken ;))

  19. Annemarie zegt:

    Ontkrachtig van oude mythes is nooit leuk.. Waar kunnen we dan nog in geloven als mens?

  20. Leuk dit verhaal over de steen en de Mirakelsteeg.
    Ik zou zeggen doe er nog eens een paar, bv Goeie Mie is toch ook erg leuk.

  21. Hanny zegt:

    Als ik het goed begrijp heeft er dus tussen 1885 en 1950 een verwisseling plaatsgevonden tussen brood en steen. Daar zou nog best een boeiend verhaal aan vast kunnen zitten.

Je kunt hier reageren

