DE TONEELSCHUUR VAN JOOST SWARTE

Kenners van strips herkennen in dit omslag van de New Yorker onmiddellijk de hand van Joost Swarte, de bekende Nederlandse striptekenaar en grafisch ontwerper. Hij is de man van ‘de klare lijn’, een term die hij zelf heeft bedacht. Hij werd ook bekend als de maker van postzegels, posters en hoezen voor lp’s en cd’s. Verder ontwierp hij omslagen voor onder andere Vrij Nederland en Humo.
Minder bekend is hij als ontwerper van meubilair en muurschilderingen. Eenmalig ontpopte hij zich als architect: In Haarlem, op het terrein van de vroegere drukkerij van Joh. Enschedé, verrees het cultureel centrum De Toneelschuur. Hieronder een van zijn schetsen voor dat gebouw en daaronder zoals Tagrijn het op de foto zette toen hij vorige week in Haarlem was.

Laten we even binnen kijken. Eerst een van de schetsen van de foyer (let op de poppetjes in Swartestijl) en daarna nog wat foto’s.

De hand van de meester is tot in de kleinste details merkbaar. Let eens op de letters, die je ook steeds in zijn strips en andere illustraties tegenkomt.

We verlaten het gebouw en verbazen ons over de overgang tussen reflectie en werkelijkheid:

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

19 reacties op DE TONEELSCHUUR VAN JOOST SWARTE

  1. Zakina zegt:

    Goh wat leuk zeg die strips en die gebouwen… en wat een oog voor detail heb je 🙂 ik ken de New Yorker niet.

  2. Vedat zegt:

    Hoe krijg je het voor elkaar, Tagrijn. Je hebt wel oog voor detail zeg. Je hebt mij hier wel lang mee bezig gehouden, maar het was de moeite meer dan waard.

  3. Plato zegt:

    Mooie stuk, Tagrijn. Ik wist niet dat Swarte de uitvinder van de klare lijn was. Ik dacht altijd Hergé of Theo Uittenboogaard. Van Swarte had ik nog niet eens gehoord. Maar wat een veelzijdig mens was dat zeg.

  4. Judith zegt:

    Geweldig zeg, ik vind het een prachtig gebouw. Maar ik houd dan ook erg van de combinatie oud/nieuw, hoewel op dat vlak de plank ook wel eens behoorlijk misgeslagen wordt. Maar dat is hier zeker niet het geval!

  5. Renesmurf zegt:

    Wat een lelijk gebouw, dat past helemaal niet in een oud centrum.
    Maar ja, moderndoenerij ook.

  6. Martine zegt:

    Prachtig! En door je foto’s is goed te zien dat hij ook als architect vasthoudt aan de klare lijn. Zijn tekenstijl komt helemaal tot uiting in alle lijnen van het gebouw. Knap hoor.

  7. loontjuh zegt:

    Ik wist dat ´t er was, maar konden niet, haha…Off…de ouderen vonden onze muziek prachtig en hebben genoten, alvast een fijn weekend, groetjes.

  8. Seraka zegt:

    een gebouw waar ik zondermeer aan voorbij snel
    om even stil te staan bij het monumentale pand ernaast 🙂
    des te interessanter is het jouw uitleg te lezen
    zo kijk ik er toch met andere ogen naar 🙂

  9. Rietepietz zegt:

    De naam zegt me niets maar dat kan makkelijk veranderen als ik dit allemaal zo zie , duidlijk een vakman !
    liefs , Riet

  10. f r e d zegt:

    zie ik suske op foto 5??

  11. boomkruiper zegt:

    Dit is nieuwbouw met een visie. Groot man deze Joost

  12. Thérèse zegt:

    Wonderlijk! Het is allemaal nog heel logisch, striptekenen, grafisch ontwerpen, zelfs meubelen, maar dan architectuur…! En -nog meer bijzonder- dat het dan ook nog gerealiseerd wordt en het is een prachtig gebouw geworden.

  13. klaproos zegt:

    wat gaaf om te zien tagrijn, nee ik ken de man niet, maar ik heb wel met bewondring naar de gebouwen zitten kijken,
    wat gaaf om te zien hé.
    groetjes
    en een fijne dag
    klaproos

  14. Di Mario zegt:

    Strips zijn nooit mijn ding geweest, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wel herken ik sommige dingen van je tekening in de gebouwen.
    Love As always
    Di Mario
    OT, de politie vraagt zich af waarom je met kentekenplaten rijdt van meer dan 10 jaar oud terwijl je auto dat niet is 😉

  15. lenie zegt:

    wat een leuk log …. de details van de tekenaar zijn echt leuk …
    kon hem weer niet ..héél gemis dus lees ik 😉

  16. Mooi gebouw en inderdaad zijn details zijn er helemaal in verwerkt.
    Die laatste foto is echt schitterend mooi geworden.
    Off topic, echt lachen ik ben ruim 20 jaar voorzitter speeltuin geweest en woordvoeder buurtcommitee. beiden zijn verdwenen en waar denk je dat mini glibber woont.
    Precies op de plek waar vroeger de kabelbaan stond hahahahah.

  17. wat een veelzijdig man, deze joost swarte.
    ik moet eerlijk bekennen, ik heb nog nooit van ‘m gehoord??
    terwijl belgië toch het stripverhalenland bij uitstek is??
    het gebouw boeit me ..

  18. Annemarie zegt:

    HEt is een prachtig gebouw zo te zien. 🙂
    haha, nu weet ik ook gelijk waar Jan & Hanny naartoe gaan *grin*
    Grappig inderdaad ook dat een tekenaar een gebouw gaat ontwerpen, daar is wel lef voor nodig!

  19. Hanny zegt:

    Ook toevallig. Wij zijn van plan volgende week een stadswandeling te gaan maken in Haarlem. Ik weet niet of we dit gebouw binnengaan. Maar dankzij jou heb ik in ieder geval daar al een indruk van gekregen.

Je kunt hier reageren

