KEER OMME, KEER OMME…

Toen Tagrijn net leerde lezen, deed hij een wonderlijke ontdekking. Het woordje pop kon je van achteren naar voren lezen en dan stond er weer pop! Kort daarna merkte hij dat dat ook ging met het woord lepel!
Toen een oom hem vertelde dat er veel langere woorden waren die je kon omkeren, was hij stomverbaasd. Maar met parterretrap lukte het inderdaad ook. Korte woordjes als radar en negen waren niet interessant meer. Langer en langer moesten ze worden. Meetsysteem is natuurlijk een mooi woord, maar grotere geesten hielden zich daar natuurlijk al veel langer mee bezig en hadden die woorden dan ook in boekjes vastgelegd. Soms waren ze erg gezocht: nijlkoortsmeetsysteemstrook is leuk bedacht maar staat vast niet in de dikke Van Dale. Als kaviaar in de aanbieding is, zou je dat dan kunnen vinden in het kaviaargraaivak? Wie iets van insekten weet, kan vertellen of een libellebil bestaat.
Nee, we moeten de lat hoger leggen. Zinnetjes, dat is het helemaal. Eenvoudig beginnen: kok deed reder lepel pap nemen. Leuk, maar dan keer je woordje voor woordje om. Nee, de hele zin moet je kunnen omkeren. En dan kom je al snel bij het oeroude: mooie zeden in Ede, zei oom. Ook aardig: Nelli plaatst op ’n parterreserretrap ’n pot staalpillen. De parterretrap uit Tagrijns kinderjaren is voor deze gelegenheid dus even verbouwd. Erg leuk: Laat af, sire! Velpon eten op lever is fataal! De maker van de volgende zal ook uren hebben zitten puzzelen: Maar leed Rob door ’n temeie met ’n rood bordeelraam?
De leraar Duits liet hem kennis maken met een palindrome in het Duits: Eine treue Familie bei Lima feuerte nie. En deze sigarettenreclame zorgde voor de Engelse inbreng: Tivoli I lov’ it. Evenals: Neil, an ape? Yep, an alien!
Hieronder een Frans gedicht dat eveneens van achteren naar voren dezelfde tekst oplevert. En dat is toch nog eens wat anders dan pop of lepel.

Razend knap gemaakt. Zo zouden we nog een hele tijd kunnen doorgaan, want er zijn tientallen mooie voorbeelden. Tot slot het woord Philosophy. Is dat niet omkeerbaar? Toch wel! Kijk naar het woord hieronder en draai je hoofd 180 graden. Of je beeldscherm natuurlijk!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

23 reacties op KEER OMME, KEER OMME…

  1. Zakina zegt:

    voor mij abracadabra hahaha.

  2. Judith zegt:

    Inderdaad, Opperlandse taal- en letterkunde: een briljant boek. Mijn ouders hadden het ook in de kast staan dus ik heb er van jongs af van kunnen genieten 🙂

  3. tagrijn zegt:

    @Niklas en Plato: Het Opperlands heb ik al heel lang in mijn bezit, evenals de geheel herziene uitgave en het derde deel (index). Het is inderdaad een bron van inspiratie voor iedereen die met taal speelt.

  4. Plato zegt:

    Erg leuk, Tagrijn. Wie zich hier ook mee bezig heeft gehouden was Hugo Brandt Corstius. Als je van palindromen en andere taalgrappen houdt, moet je zijn Opperlandse Taal- en Letterkunde eens aanschaffen. Dat is werkelik de moeite waard.

  5. Wat LEUK is dit. Ik moet bekennen, dat ik nog nooit van palindromes had gehoord. Ik heb met stijgende bewondering je log zitten lezen. Geweldig zeg. Razend knap en de klapper is voor mij philosophy

  6. Hermien zegt:

    Vooral die laatste vind ik prachtig!

  7. Renesmurf zegt:

    Taal is erg boeiend, je kan er zoveel meer mee dan alleen op foutjes letten.
    Dat beseffen helaas niet alle mensen.

  8. boomkruiper zegt:

    Lezen is in, ezel (gepikt palindroom) Haha wat zijn ze toch leuk die palindromen!

  9. Pasula zegt:

    Dat van Tivoli heb ik nooit geweten, leuke log, ik hou erg van woordspelingen.

  10. beuzeblaadje zegt:

    Hahahahaha hartstikke gaaf Tagrijn!
    Helaas heb ik geen eigen inbreng en
    ga me daar de “kop” ook maar niet over
    breken! Wel leuk dat een ander dat heeft gedaan want ze zijn wel super!!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  11. Rietepietz zegt:

    Gewéldig vind ik dit soort dingen , ik heb ook wel iets met onze taal maar zó knap ben ik niet .
    lieve groetjes , Riet

  12. klaproos zegt:

    geweldig logje tahrijn:-))
    al ben ik niet goed in dit soort dingen ik blijf ze enorm waarderen :-))
    groetjes op deez tropische dag
    klaproos

  13. Thérèse zegt:

    Ontzettend knap! (Nu snap ik helemaal dat je puzzels gemaakt hebt; schreef je laatst)
    Heel leuk, maar om ook om knettergek van te worden.

  14. Martine zegt:

    Hele clubs zijn hiervoor, net als lang, lang geleden…rederijkers noemen ze die toch?

  15. lenie zegt:

    heb nu een spraakverwarring heel de dag ;))
    dat wordt zoeken naar mogelijkheden …heb heel de kunstige log van gister gemist ..ziet er goed uit 😉
    is ook veel te mooi weer , zit meer buiten als binnen ….

  16. Di Mario zegt:

    Nu heb ik last van mijn nek….
    Love As Always
    Di Mario

  17. Marcel zegt:

    Leuk om te spelen met woorden. Zelf kan ik geen woord verzinnen. Oh toch wel: non

  18. Die laatste was inderdaad een mooie afsluiter en spelen met woorden is altijd leuk.
    Maar om deze tijd heb ik al moeite met het woord viaduct, dus ga morgen dat Frans wel even ontrafelen.
    Off topic, gezien alle reacties van wel en niet rokers op mijn log heb ik er maar even een poll ingegooid, zou leuk zijn als je hem ook even invult.

  19. nanos zegt:

    Dat philosophy is leuk zo. Je ziet die grappen nogal eens met namen. Die Franse tekst ziet er heel interessant uit. Morgen nog eens beter naar kijken, het is nu weer laat genoeg.

  20. Hanny zegt:

    Hartstikke leuk om zo met woorden te spelen. Knap als men er zelfs zinnen mee kan maken.
    Het laatste woord op het plaatje vind ik een mooie afsluiter.

  21. Niklas zegt:

    Deze en veel meer van dergelijke interessante taalwetenswaardigheden (of een naam ervoor) heb ik leren kennen via het grote boek “Opperlandse taal en letterkunde” van Battus.
    Leve de verjaardagscadeau’s!

  22. koos eekfeen keek door ’t rood kerkraam maar krek door ’t rood keek neef kees ook.

  23. Annemarie zegt:

    Geweldig wat je weer allemaal hebt gevonden Tagrijn! Zo is taal onwijs leuk om mee te stoeien. Maar ontzettend lastig om zelf te verzinnen..
    Daar moet je echt tijd voor vrij maken!

Je kunt hier reageren

