FILM OP PAPIER

Een striptekenaar vertelt zijn verhaal met beelden. Daarbij is hij steeds op zoek naar juist dat beeld uit het verhaal dat het best past bij de tekst die in ballonnen of eronder wordt weergegeven. De beelden die niet te zien zijn, moet de lezer zelf invullen.
Voor een filmmaker is dat niet anders. Ook hij vertelt zijn verhaal met beelden. Hij moet regelmatig keuzes maken en veel weglaten. Dat is de overeenkomst.
Een belangrijk verschil tussen een film en een stripverhaal is het budget. De tekenaar kan voor even veel geld een eenvoudig landschap neerzetten als een spectaculaire ruimtescène.
In de Vishal in Haarlem wordt dit schemergebied tussen strip en film verkend: het storyboard.

Het is niet zo vreemd dat juist veel striptekenaars opdracht krijgen het storyboard voor een speelfilm te tekenen. Zij verstaan de kunst van het weglaten het best. Zo ging de Franse tekenaar Maxime Rebière samen met filmmaker Romanski aan de slag om de verfilming van Oliver Twist van Dickens te tekenen. En in dat geval is de striptekenaar dus wel degelijk gebonden aan een budget. Voor een animatiefilm kan hij daarentegen weer een fantastische wereld scheppen, zoals hierboven en hieronder te zien is.

Soms wordt voor een animatiefilm ook een maquette gebouwd, wat de zaak alweer wat duurder maakt. The Dogbrothers:

Er zijn honderden tekeningen in de Vishal te zien en die zijn allemaal gebruikt voor speelfilms, documentaires of animatiefilms. Zo zien we bijvoorbeeld werk van de twee Belgische neven Sandro en Anton Setola. De laatste kreeg in 1995 nog een Clickienominatie voor zijn comic Bignose & Overbite. Verder onder andere Maarten Koopman, Gerrit van Dijk en… daar is ie weer: Joost Swarte.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

18 reacties op FILM OP PAPIER

  1. Rietepietz zegt:

    Als érgens geldt dat voorbereiden het halve werk is dan wel in de filmindustrie .
    Is vast een heel interessante tentoonstelling .

  2. Brimstone zegt:

    Je realiseert je dat niet zo, maar inderdaad voor zo’n storyboard zijn weer tekenaars nodig. Interessante tentoonstelling en dito log.

  3. boomkruiper zegt:

    Fijne plaats daar in de prachtige Vleeshal om de tekenaars achter de film in de schijnwerpers te zetten

  4. Renesmurf zegt:

    Een goede film heeft een goede voorbereiding.
    Dan zijn er al kosten voor er een minuut op film staat.
    Scipts en zo, zijn ook altijd reuze intersant.
    Beelden, plaatjes, die zijn ook vaak schitterend.

  5. Zo’n logje en dan zo’n blanco reactievak eronder zet mijn fantasie in werking. Ter plekke bedenk ik hier dus maar een nieuwe strip- annex filmheld.
    Laaineger Eb.
    Laaineger Eb kan een hele hoop dingen. En hij is superlaaiend man. Witheet wordt hij soms (dat komt na rood). En dan rijst hij uit zijn pan. Verder moet Eb nog ingekleurd worden. Hij moet zelfs nog getekend worden. Maar het idee is daar. Eb The Movie is ook in een zeer pril stadium van ontwikkeling.
    In elk geval heeft Eb een DisturboBling™ waarmee hij op drie manieren de gemene handlangers kan bestrijden van de Kouwe Blaaskaak (de meestal onzichtbare opperschurk).
    Bij wijze van uitzondering ga ik deze reactie van mij ook als logje op mijn eigen weblog plaatsen. Want ik vind Laaineger Eb™ nu al erg leuk.

  6. Thérèse zegt:

    Heel interessante tentoonstelling. Ik ben over het algemeen een grote bewonderaar van striptekenaars. Het valt helemaal niet mee om in zo’n tekeningetje de essentie van iets weer te geven en te kiezen wat wel en wat niet.

  7. J@ntje zegt:

    hier word weer duidelijk waarom tekeningen soms toch de foto overtreffen…
    de vrijheid van een blancovel….
    lijkt me heerlijk !
    gegroet

  8. f r e d zegt:

    ik heb niet eens een potlood……

  9. Plato zegt:

    interessant onderwerp. Ik ben een enorme stripliefhebber. Laatst las ik nog een stukje van Henk Sprenger (de tekenaar van Kick Wilstra in de jaren ’50). Hij werkte bij de Toonderstudio’s. Daar werd getekend voor strips én voor film. De film slokte het merendeel van het budget op. En dan nog kwamen ze tekort. Die tekorten werden alsnog weer aan de stripafdeling onttrokken. En dat zorgde voor flinke naijver tussen de twee afdelingen.
    Precies zoals jij het hier beschrijft, eigenlijk. Dus voor mij heel herkenbaar.

  10. lenie zegt:

    zou daar best eens rond willen struinen ..
    in Groningen eens gedaan in het museum , is dus echt leuk !
    gewoon eens zien hoe iets tot stand komt ..met of zonder budget …

  11. sylvester zegt:

    Vooral Kuifje is vaak verfilmd, maar die fims moeten dan nog wel ingesproken worden 😉

  12. eva zegt:

    Oh wat leuk!
    In de Vishal zijn vaak bijzondere dingen te zien.
    Dit dus ook weer. Knap werk!
    gr eva

  13. klaproos zegt:

    hardstikke mooi om t e zien tagrijn, ik ken een kleine striptekenaar:-) die laat mij steeds weer met verbazing kijken naar strips:-))
    groetjes
    klaproos

  14. Di Mario zegt:

    Ik ben zelf nooit zo’n stripper geweest, vreemd eigenlijk want ik ben wel visueel ingesteld. Geef mij maar gewoon een echt boek.
    Love As always
    Di Mario

  15. Hanny zegt:

    Ik blijf me er altijd over verbazen hoe creatief mensen kunnen zijn.

  16. wat een boeiend log .. in het schemergebeid tussen film en strip!
    in het schemergebied tussen weblog en real life .. neem ik een duik in mijn bed! ;-))
    welterusten,

  17. Annemarie zegt:

    Ik ben ooit eens, lang, lang geleden (4 jaar) in het stripmuseum in Groningen geweest.
    Heeft hier op zich ook wel wat mee te doen.
    Blijft interessant hoe tekeningen verbonden zijn met films.

Je kunt hier reageren

