NS: REIZIGER KAN DE POT OP

 Met een benauwd gezicht loopt de vrouw door de trein. Eindelijk heeft ze de conducteur gevonden die ergens op een klapstoeltje zijn boterhammetje zit te eten. Zijn eigen kleine ruimte is opgeofferd ten dienste van de reiziger. Hij berust en kauwt.
‘Conducteur. Ik ben al een hele tijd aan het zoeken. Maar waar is het toilet?’
‘Bij u thuis, mevrouw. In de trein zitten geen toiletten meer.’
De vrouw kijkt nog benauwder. ‘Maar ik moet zo nodig’.
‘Tja, u zult het toch moeten ophouden. Moet u nog ver?’
‘Tuurlijk, ik reis vandaag met m’n vrijreizenkaartje. Dan ga je altijd zo ver mogelijk. Dan heb je er tenminste wat aan. Ik woon in Middelburg en ik moet naar Leiden. Zonder overstap en ik moet nog een uur’.
‘Inderdaad mevrouwtje. Dan moet u het nog een uurtje ophouden. Maar mag ik nu verder eten? Ik kan niets voor u betekenen.’
"Dus moet ik  nu maar in een hoekje van de trein gaan zitten om eh… u weet wel? Dat is toch vies?’
‘Uitermate, mevrouwtje. Dan krijgt u een boete. Want het is natuurlijk ook uw eigen schuld. U had eerst thuis kunnen gaan’.
‘Maar toen moest ik nog niet’, werpt de vrouw tegen. Haar onderlijf begint ondertussen vervaarlijke knijpbewegingen te maken.
‘Als u een beetje uw best had gedaan, was dat best gelukt. Weet ik uit eigen ervaring. En anders had u toch bij de ingang van het perron zo’n handig poepzakje uit de dispenser met NS-logo kunnnen trekken? Die zakjes zijn van zwart plastic. Dus heel discreet.’
‘Heel discreet?’ Maar hoe moet dat er dan in met al die mensen in de trein om me heen?’
‘Al die mensen om u heen? Toe nou, mevrouwtje. Het is 2008. Niet zo preuts, hoor!’, lacht de conducteur.
De trein vermindert vaart en loopt een station binnen. De conducteur staat op en loopt naar de deuren.
‘Als ik hier nou heel even snel op het station naar de wc kan, wacht u dan even? Duurt maar heel erg kort’. De vrouw kijkt hem met een rood aangelopen gezicht hoopvol aan.
‘Mevrouw, op de stations zijn ook geen toiletten meer.’  Hij stapt uit de trein en de vrouw schuifelt met dichtgeknepen billen naar haar plaats.
Als de trein weer begint te rijden, stapt de conducteur haar coupé binnen. ‘Kijkt u eens wat ik voor u heb. Eén poepzakje voor mevrouw. Service van de NS. Veel succes ermee.’
‘Dank u wel. Maar ik geloof niet dat het nog nodig is, conducteur.’
‘Shit!’ roept de conducteur.

(Wegens een ieder jaar weer terugkerende gebeurtenis a.s. vrijdag, en daarmee samenhangend familiebezoek vanaf woensdagochtend, staat hier op donderdag geen nieuw log. Zo mogelijk wordt donderdagavond wel het vrijdagse Leids Detail geplaatst.)

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen. Bookmark de permalink .

30 reacties op NS: REIZIGER KAN DE POT OP

  1. Zakina zegt:

    Dit meen je niet… ik dacht dat het een geintje was, maar aan de reacties te lezen… oeiii wat onbegrijpelijk, geen wc’s

  2. boomkruiper zegt:

    Ze willen gewoon de grote sponsor Unilever binnenhalen met luierautomaten.
    @ Jij met je ijsjes. Mijn lach is van verre te horen 🙂 🙂

  3. J@ntje zegt:

    GEFELICITEERD!!!!
    enne…..
    daarom gaan we dus maar met eigen auto…ondanks de absurd stijgende brandstof prijzen….hoewel….we blijven dus maar thuis…
    waar haal je het vandaan? :)))))

  4. Martine zegt:

    Wie een zwakke blaas heeft spoort zeker niet volgens de NS?
    Ik geloof, dat ik hier iemand moet feliciteren…Bij deze, van harte Tagrijn!

  5. rietepietz zegt:

    Was het maar waar , kónder we maar altijd “de pot op “in de trein !Allemaal bezuinigingen terwijl ze niets tegen zwartrijders doen en dus veel geld mis lopen .
    Toevallig heb ik deze maand twee keer met de trein gereisd en twéé keer kwam ik met een niét gecontroleerd kaartje terug , zowel heen als terug .Zo komt het nooit meer goed met de NS.
    Mag ik je feliciteren met de jaarlijks terugkerende “familie aangelegenheid “, een gezellige dag ,liefs , Riet

  6. eva zegt:

    Van harte gefeliciteerd, Tagrijn!
    Mooi verhaal, ja de NS wordt steeds klantonvriendelijker.
    De prijzen stijgen en de service vermindert!
    En schande!
    gr eva

  7. Marcel zegt:

    De NS denkt aan de klanten, behalve als ze naar de wc moeten.

  8. plato zegt:

    Verschrikkelijk. Ik heb het in de krant gelezen en verweefde het onderwerp in een van de stukjes. Maar dit is werkelijk beklemmend want zo zal het ook gebeuren. Ongeveer dan. Echt belachelijk.
    Ben je zelf jarig, Tagrijn? Of je vrouw? Hoe dan ook…gefeliciteerd en een heel fijne dag gewenst.

  9. Brimstone zegt:

    Ze maken het openbaar vervoer steeds minder aantrekkelijk. Je krijgt een milieuschuldgevoel aangepraat als je auto rijdt en het vliegtuig neemt. Wat ons rest is thuis blijven, met een beetje mazzel is daar wel een wc 🙂
    Tagrijn, een fijne dag, maak er een feest van!!

  10. onbegrijpelijk!
    wie dit bedacht heeft is een onmens!

  11. het kan de ns echt niet interessen dat gezeik… 🙂

  12. nanos zegt:

    Het zal uiteindelijk ten koste gaan van de koffieverkoop op de perrons. Dat zal ze leren!
    Zonder gekheid: Ik vind het nog schandaliger dat er stations zonder toilet worden gebouwd en dat de bestaande toiletten bij steeds meer stations worden afgesloten. Bij elke station horen sanitaire voorzieningen te zijn. Dan valt er met stoptreinen zonder toilet nog wel te leven. In de Intercities blijven de toiletten, heb ik begrepen. Maar voor hoelang?
    Gefeliciteerd, Tagrijn!
    Wat ben je lekker lang jarig.
    Ik wens je prettige dagen toe, en nog vele jaren in goede gezondheid.

  13. joanna zegt:

    Ik heb het ook gelezen in de pers… dat de NS niet het beste ondernemen is qua openbaar vervoer wist ik al, maar zoiets loopt wel de spuigaten uit!
    Fijne dagen met de family Tagrijn, love Joanna

  14. Thérèse zegt:

    sorry jae = je
    schandalig duur, bedoel ik de trein in het algemeen (niet de voormalige koffie)

  15. Thérèse zegt:

    Ik dacht eerst ook dat je een grappig verhaal aan het schrijven was. Maar nee dus, wel grappig beschreven, maar echt geen WC…Nou ja, bovendien jae zal vaker dan één keertje moeten…
    Vroeger kon je ook nog koffie in de trein krijgen enz. En dan nog schandalig duur.
    Ik maak mij wel kwaad, hoor!
    Overigens gefeliciteerd en leuke dagen.

  16. Annemarie zegt:

    Het is hopeloos dat ze dit van plan zijn… Op de korte ritten, snap ik het nog wel.. maar de intercity’s.. Kan dus echt niet!!!!

  17. Henriette zegt:

    Dat is dus 4 uur van te voren niets meer drinken. Ik heb meelij met de reizigers die van Limburg naar Groningen “motten”.

  18. Krankzinnig besluit van de NS, maar je verhaal is fantastisch.

  19. cindy zegt:

    Wha, ha, ha, ha, ha!!!! Ik dacht dat dit een louter fictief verhaal was, maar ik merk uit één van de reacties dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit! Yikes, dat benauwd toch wel een beetje. En die logica erachter gaat in mijn ogen niet op!! Anders dan bij bus tram of metro, heeft de trein negen van de tien keer vertraging!! Lekker zeg, als je dan net in zo’n vertraagde stoptrein zit, en je blaas niet kan legen…
    Ik geloof dat ’t Youp van ’t Hek was die ooit eens zei; ‘In ’t spoorboekje staat meestal hoe laat de trein hád moeten aankomen, welke overstap je dan hád kunnen halen, en hoe laat je dan ergens hád kunnen zijn’ 😦
    Maar; geweldig geschreven Tagrijn!!!
    Liefs,
    Cin

  20. f r e d zegt:

    ………en als de trein vertraging heeft……… probleem !!

  21. Tjan zegt:

    Volgens de berichten die ik las gaat de NS alleen in (een deel van) de stoptreinen de toiletten verwijderen. De logica daarachter is – en daar zit wel iets in – dat je nooit lang met een stoptrein reist. In een metro en een streekbus zijn immers ook geen wc’s.

  22. Hermien zegt:

    Het levert extra zit- dan wel staplaatsen op, heb ik gelezen.
    Tagrijn, gefeliciteerd en gezellige dagen met d efamilie!

  23. Di Mario zegt:

    Ja maar, zucht, dan toch maar gewoon op de fiets door het hele land, dan kan ik echt bijna overal afstappen.
    Love As Always
    Di Mario

  24. Pasula zegt:

    Het is van de zotte dat ze die toiletten willen weghalen! Ik reis regelmatig grote afstanden en als ik elke plaspauze moet inplannen in het reisschema… nee ik vermoed een andere reden waarom ze dit willen weghalen, er wordt nogal eens gerookt op de toiletten en niemand die daar wat tegen kan doen (zou een te flauwe reden zijn om de toiletten weg te halen, maar goed, nederland is toch een beetje het land geworden waar we allemaal braaf als kleuters achter de kleuterleidster huppelen).

  25. sylvester zegt:

    In een auto heb je ook geen toilet, dan is het ook maar te hopen dat het benzine-station er wel 1 heeft. Ik reis nooit met de trein, dus ik zal er weinig last van hebben hihihi

  26. Goh dat wist ik niet eens zijn de toiletten echt weg?

  27. Vedat zegt:

    Het is inderdaad mooi waardeloos, om het zacht uit te drukken. Ik reis ook met die vrijreizenkaartjes, Tagrijn. Ook ik maak daar de verre reizen mee. Net als die mevrouw kom ik dan al snel in de Intercity. Van Middelburg naar Leiden rijdt ook een intercity en hoef je ook niet over te stappen. Maar Tagrijn, niet schrikken, de wc’s op de intercities blijven wel hoor. Ik vind het overigens wel schandalig, zoals de NS doet.

  28. lenie zegt:

    ben ik blij dat ik nooit in de trein zit …
    zelfs langs de snelweg zijn nog toiletten … tenminste ..nóg wel ..tegenwoordig mag niets meer ….stel nou dat het zwarte zakkie ….nog rookt van de damp ….#$@%#@…..tedoeme !!

  29. Hanny zegt:

    Een zeer ondoordachte actie van NS en ProRail. Ze zeggen wel dat het 4 extra zitplaatsen oplevert. Maar ik denk dat ze niet willen investeren in een milieuvriendelijke afvoer die verplicht wordt gesteld. De overheid wil graag de mensen in het openbaar vervoer. Dan is deze actie niet bepaald een lokkertje. En zeker niet als de minister dan ook nog eens zegt dat er maar een plasgootje moet worden gebruikt.
    Ik hoop dat jij een toilet hebt, zodat jouw verjaardagsvisite niet in hoge nood komt.
    Gefeliciteerd en heel gezellige dagen!

Je kunt hier reageren

