LEIDS DETAIL 95

Vandaag in Leids Detail een behoorlijk vervallen gevelsteen, een okergele pilaar en een deel van een bekend gebouw. Onder de derde foto staat het verhaaltje weer.

Het aardige van deze drie onderwerpen is dat ze maar een paar meter van elkaar liggen! De verveloze gevel met gevelsteen is te zien op de Stationsweg 7. Het is het pand waarin Grand Café La Gare is gevestigd. Het verhaal achter de steen met een ruiter te paard viel niet te achterhalen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden alle mannen die bij razzia’s werden opgepakt, hier gebracht. Het heette toen nog Heck’s (later Ruteck’s) Cafétaria.
We blijven in de horeca. Want op de hoek van de Stationsweg en de Rijnsburgersingel vinden we De Bruine Boon. Hieronder nog een totaalbeeld.
We steken de Rijnsburgersingel over en komen op de Steenstraat. Daar vinden we nog meer horeca: Grand Café Van der Werf. Sinds 1768 was hier herensociëteit Amicitia. Naast een gebouw in de binnenstad was dit de buitensociëteit. Het huidige gebouw dat op de plek van het oude gebouw staat dateert uit 1931 en werd na de oorlog verkocht ten behoeve van restaurant Schutterhof. Na de oorlog werd nog een verdieping op de erker gebouwd. Ook van dit pand nog een foto.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

28 reacties op LEIDS DETAIL 95

  1. Julia zegt:

    Reactie op De Bruine Boon:
    Na het Motorhuis, kwam er een in de voorzaak een koffie/broodjeszaak. In de achterzaak zat een soort van antiekzaakje. Later zijn van de 2 panden, 1 horecapand gemaakt.
    Bruine boon = koffieboon
    Detail: het decor van de bladen van de terrastafels zijn ook koffiebonen.

  2. Zakina zegt:

    leuk die gevelsteen hopelijk gaan ze die restaureren

  3. boomkruiper zegt:

    Geef mij die bruine boon maar! 🙂

  4. Plato zegt:

    OT Tagrijn. Op mijn weblog staat een antwoord op je vraag.
    Hier staat ook nog een vraag van mij: over die bruine boon.

  5. Herensociëteit Amifitia zul je bedoelen. Dat is toch zeker geen grand café? Dat is een fietsenstalling.

  6. Judith zegt:

    Tjonge, hoewel ik toch vaak door dit stukje Leiden fiets of loop, moet ik toegeven dat ik er dit keer geen een heb kunnen plaatsen… 😦

  7. eva zegt:

    Weer een aardige serie, Tagrijn!
    Vooral die eerste spreekt mij wel aan.
    gr eva

  8. rietepietz zegt:

    De bruine boon viel me toevallig zaterdag op , kom ik één keer in Leiden zie ik toevallig een “leids detail”.
    fijn weekend , Riet

  9. f r e d zegt:

    die gevelsteen verdient beter…..

  10. Marcel zegt:

    Bedankt voor de fotoserie. Ik ben vandaag in Leiden. Eens kijken of ik zaken herken.

  11. Vedat zegt:

    De Bruine Boon ziet er niet echt uit als een horecagelegenheid. Als woonhuis vind ik het mooier. Maar wel knap, dat je zulke details vindt in jouw stad. Er zullen genoeg Leidenaren zijn, die aan zulke dingen voorbij lopen.

  12. Plato zegt:

    Waarom heette de bruine boon zo? Zit daar nog een verder verhaal achter?
    Dat laatste gebouw heeft wel iets moois. Stijlvol en strak. Houd ik wel van.

  13. vandaag drink ik mijn pintje(s) in erg mooie panden, tagrijn!
    *proost* op een heerlijk weekend! :-))

  14. Renesmurf zegt:

    ja, prachtig weer!
    Wat mooi opgeknapt is moeten ze bijhouden, en wat niet opgeknapt is moet dat nodig, voor het te laat is!

  15. beuzeblaadje zegt:

    Het is toch erg Tagrijn…
    Deze had ik alle 3 moeten kunnen herkennen……..
    Volgens mij hebben wij koffie gedonken bij de Bruine Boon….en toch ZIE ik het pas op het totaal plaatje!!
    Maar ondanks dat blijf ik dit een
    super gave categorie vinden!!!
    Heel fijn weekend,
    beuzeblaadje

  16. Thérèse zegt:

    Gelukkig nog wel Leids Detail, hoewel ik nooit iets weet.
    Weet je, ik zou nooit meteen de oplossing geven, want dan gaat vast iedereen (uitzonderingen daargelaten) zeggen: “Dit keer alles goed”, “nu twee” enz.
    Nee, ik ben helemaal niet wantrouwig.
    Een fijne verjaardag, dacht ik begrepen te hebben!!!!

  17. Hanny zegt:

    Wat een prachtige ondersteuning van het balkon/terras bij De Bruine Boon!

  18. loontjuh zegt:

    ´t zijn bekende plekken,maar die details was me nog niet opgevallen, toch beter opletten op dat soort dingen,hahaha. Fijn weekend, groetjes.

  19. Hermien zegt:

    @Brimstone: was dat vroeger niet de Vergulde Turk?

  20. Hermien zegt:

    De laatste twee goed, kan ook niet missen, vele uurtjes bij de Bruine boon gesleten…warme chocolademelk met slagroom in de winter, heerlijk.

  21. Di Mario zegt:

    Geen één goed, dat is toch jammer 😉
    Love As Always
    Di Mario

  22. Brimstone zegt:

    Hele bekende plekjes!
    Grand Café Van der Werf heette toch eerst anders? Ik kom er zo gauw niet op.

  23. sylvester zegt:

    Dat paard op de eerste foto is wel mooi, maar wat staat er nu helemaal bovenaan?

  24. Tjan zegt:

    Gefeliciteerd!
    Drie uit drie… Vooral die eerste kwam me direct erg bekend voor 😉 Maar de nummers twee en drie leverden ook weinig problemen op…

  25. lenie zegt:

    mooie details weer !
    en ik geloof dat ik mag ..
    ja ! proficiat tagrijn een fijne dagen
    begreep dat je het uitsmeert over verschillende dagen …..;))

  26. nanos zegt:

    Ik ken dat dus helemaal niet als Bruine Boon, maar wel als onderdelenwinkel.
    Was het niet Schuttershof, met een s ertussen?

  27. Hij is weer mooi.
    Die gevelsteen had ik echt niet door, de andere twee wel.
    Weet je dat in de Bruine Boon ook nog een onderdelen winkel van het motorhuis heeft gezeten vroeger.

  28. Annemarie zegt:

    De vervallen gevelsteen vind ik toch de mooiste van het stel!

Je kunt hier reageren

