GOUDA’S GLORIE

Behalve Tagrijn had men afgelopen zondag ook een deel van de Sahara naar Gouda gesleept. De halve Markt was bedekt met een laag zand voor een handbal-, volleybal- en voetbaltoernooi. Daaromheen waren dan weer veel tenten opgesteld zodat er maar weinig mogelijkheden waren dit prachtige gebouw goed op de plaat te krijgen.

De Waag leverde een gelijk probleem op. Verkeerde dag uitgekozen. Maar binnen lagen de kazen te glimmen. Het gebouw lijkt trouwens sprekend op de Waag in Leiden, maar is minder monumentaal. Beide gebouwen zijn dan ook van de architect Pieter Post.

Museum De Moriaan was oorspronkelijk een kruidenierswinkel. Later was hier een suikerraffinaderij gevestigd en in de 18e eeuw een tabakswinkel gevestigd. In 1938 kwam hier een Museum voor Gouds plateel en tegenwoordig is er het Pharmaceutisch Museum te vinden.

Nog steeds een tabakswinkel in dit pand:

Aan de Gouwe vinden we de Vismarkt. Toen deze rivier nog druk werd bevaren vond hier aanvoer van zeevis plaats. Aan weerszijden resten nu nog de twee open galerijen. Op de foto zie je dat er een commissarishuisje tegenaan is gebouwd.

In de omgeving van de Sint Janskerk is het fraaiste deel van de stad. De beroemde Goudse glazen waren op zondag niet te bewonderen.

Wie nog even snel een wasje door de wringer wil halen, kan hier terecht:

Door het Lazaruspoortje kom je in de tuin van het Catharina-Gasthuis met zijn imposante zandstenen gevel. Van de gevel en de gevelversieringen enkele foto’s. Het gebouw is nu als museum ingericht.

En tussen al die toeristen bleven de duiven rustig zitten en schilderden het bruggetje wit.

En daarna terug naar de Markt. Terrasje: wit biertje en een kaasplankje voor de lekkere trek.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

21 reacties op GOUDA’S GLORIE

  1. penseel zegt:

    yes gouda the best there is…

  2. Zakina zegt:

    Telkens neem ik me voor Gouda eens te bezoeken en telkens komt het er niet van, maar wat heb ik genoten van dit logje… ja, daar wil ik heeeeeeeeeen 🙂

  3. rietepietz zegt:

    Ik zie dat de whiskey al gezakt is want je bent alweer aan een pilsje toe;-)
    Mooie stad is Gouda toch , als zo vaak op de logjes van jou en Glibber heb ik meteen weer het gevoel “ik ben er te lang niet geweest “.
    groetjes , Riet

  4. Plato zegt:

    Mooie stad hè? Ik ben er verscheidene keren geweest. De belangrijkste plaatsen ken ik dus ook. Maar toch krijg ik hiervan meteen zin om Gouda in mijn reisprogramma op te nemen. Overigens: ik ken de heksenwaag van Oudewater. Daar moest ik meteen aan denken bij het zien van de foto’s. Omdat ik er dierbare herinneringen aan heb. Eens opschrijven misschien.

  5. klaproos zegt:

    schitterende foto’s tagrijn,
    wat een moois heeft nederland nog voor wie het zien wil hé,
    bjoetie’s

  6. Seraka zegt:

    maak er een trippeltje van
    en ik schuif bij je aan :)))))
    heerlijke serie van Gouda
    het nodigt erg uit om daar een dagje naar toe te gaan

  7. Hildegarde zegt:

    Echt sfeervol, krijg al zin in vakantie. Erg leuk die eerste, met gouda-ballonnetje.

  8. Vedat zegt:

    De oudste tabakszaak van Nederland, was die echt nog open?
    Gouda wel een mooie stad, zoals jij de stad nu laat zien.

  9. boomkruiper zegt:

    En dat die Pieter Post gelukkig niet
    wist dat hij in de 20e eeuw postbode zou worden in een animatiefilm (postman Pat) 😉
    Mooie stad. Fraaie foto’s

  10. potjandosie, Tagrijn, wat een wereldlog. Ondanks de door jou beschreven belemmeringen heb je er toch prachtige foto’s van kunnen maken. Ik voel me weer helemaal verwend.

  11. Thérèse zegt:

    Dat is inderdaad Gouda’s glorie
    potverdorie.
    Hele mooie stad en ook prachtige foto’s heb je ervan gemaakt, terwijl dat soms niet meeviel, heb ik begrepen.

  12. gouda veel overeenkomst met amersfoort zie ik…

  13. paco zegt:

    Zeer de moeite waard!

  14. tedoeme, tagrijn ..
    ik denk dat ik toe ben aan een rondreis doorheen nederland!
    .. met jou als gids! :-))
    wanneer is de afspraak ook alweer? :-))))

  15. sylvester zegt:

    Dat eerste gebouw is ook het stadhuis geweest, en ’s nachts ook erg mooi, al die ramen zijn dan verlicht 😉

  16. Di Mario zegt:

    Zo Gouda, ik had gisteren nog mensen in de winkel uit Gouda, nooit geweten dat het zo mooi is daar.. Toch ook maar eens kieken daaro.
    Love As Always
    Di Mario

  17. Brimstone zegt:

    Het waaggeboeuw is inderdaad bijna identiek aan dat van Leiden.
    Mooi stadje met ook een rijke historie.

  18. lenie zegt:

    mooie stad hé , ga ik zeker nog eens heen ..
    want als ik al die details weer zie ,
    mooi !! ja dat terrassie pik ik ook ;))

  19. Hanny zegt:

    Ook een van de steden die op ons lijstje staan voor een stadswandeling. Door jouw prachtige foto’s van de mooie gebouwen en details verheug ik me daar al op.

  20. Mooie stad he Gouda.
    In vind Delft en Gouda bijna net zo mooi als Leiden hahahaha

Je kunt hier reageren

