LEIDS DETAIL 96

Waar is deze lepelaar te zien? Glimmend zwarte dakpannen en aan weerszijden op de dakkapel het wapen van Leiden in zwartwit. En een klein uitbouwtje: hoe worden die genoemd, waarvoor dienden ze en waar staat deze? Dat zijn de ingrediënten voor deze aflevering van Leids Detail. Scroll naar beneden voor de toelichting.

De lepelaar hangt (weinig verrassend) uit bij Huis De Lepelaar aan de Watersteeg.
Het dak op de tweede foto hoort bij Restaurant Frezza op de hoek van het Noordeinde en de Rembrandtstraat.
Zoals beter is te zien op de foto hieronder bevindt dit aanbouwtje zich aan de Kraaierstraat. Het is een zogenaamd pothuis, half boven en half onder de grond, een van de laatste van de stad. Het staat verder niet in verbinding met het huis. Je kunt er alleen aan de voorzijde in. Vaak zat hier een schoenlapper. Je liep voorbij, gaf je schoenen af en hij ging aan de slag.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

27 reacties op LEIDS DETAIL 96

  1. anne zegt:

    haha, zeer herkenbaar allemaal! Ik vind vooral de dakkapel heel mooi, zeker met de sleutels erop.

  2. Judith zegt:

    Alleen de eerste had ik goed! Die Leidse sleutels op het dak van het restaurant waren me werkelijk nog nooit opgevallen.
    Bizar concept trouwens, zo’n pothuis. Staat er ook niet nog eentje vlakbij bakkerij Us Bertus?

  3. Seraka zegt:

    een pothuisje? nooit eerder van gehoord
    ik zou denken dat het een laadgat naar de kelder zou zijn voor vaten of zakken
    bijzonder leerzaam weer 🙂

  4. Zakina zegt:

    Schattig die lepelaar 🙂
    Nooit van gehoord een pothuis 🙂 leer weer eens wat hier!! Wat een koude ruimte lijkt me dat voor de schoenlapper in de winter.

  5. beuzeblaadje zegt:

    Wat een prachtig uithangbord Tagrijn!
    En dat pothuisje…..jemig dat daar ECHT
    iemand in kon!!! Een kolenhok had ik heel
    aannemelijk gevonden maar dit…..
    Niet te geloven!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  6. rietepietz zegt:

    Ik zou gegokt hebben op een oude kolenopslagplaats , zat ik dus goed mis mee 😉
    lieve groetjes , Riet

  7. Pasula zegt:

    Nooit geweten waar zo’n pothuis voor diende, ik zag ze weleens in Amsterdam. Jouw logs hebben redelijk vaak educatieve waarde.

  8. Niklas zegt:

    Ik ben reuze benieuwd naar de herkomst van de naam “pothuis”; kan het niet in verband brengen met een schoenlapper…
    Mijn eerste associatie was: die lepelaar moet toch wel zó oud zijn, dat ‘ie werd geschreven als “leepelaar”. Maar of ze toen het woord “leep” al kenden als synoniem voor intelligent…?

  9. klaproos zegt:

    een mooi idde toch, dat kost je geen tijd:-))
    voorbij lopen en hopla….
    mooi logje tagrijn,
    groetjes
    klaproos

  10. Naar aanleiding van dit logje heb ik gisteravond eens wat meer opgezocht over het fenomeen pothuis. Ik dacht altijd dat die dingen grote zoutkisten waren of iets dergelijks, om uit te strooien in de winter… Foei.
    Mooi hoor, die oude uithangborden, zoals deze met de lepelaar. De Leidse wapens aan weerszijden van de dakkapel geven het direct veel cachet.

  11. f r e d zegt:

    komt een man bij de dokter….: help mijn vrouw wil lepelen.

  12. Plato zegt:

    Mooi die lepelaar, in Jisp (vlak bij mijn woonplaats Wormerveer) is ook een restaurant met die naam. Daar doet het me aan denken.
    Dat van die schoenlapper kan ik me goed indenken. Ik heb ergens nog een geïllustreerd boekje met oude beroepen. Daar past die foto perfect bij.
    Ik heb het al eens opgeschreven maar ik doe het gewoon nog een keer. Jij bent in staat door je stukjes de stad tot leven te brengen in het hoofd van je lezers. Dat is een grote kwaliteit.

  13. Hildegarde zegt:

    Dat vind ik een zeer mooi huisbord, komt uit de tijd toen er nog geen huisnummers waren, las ik eens, toen koos men een symbool voor het huis ter herkenning, maar natuurlijk weet jij dat al wel. Heeft jouw huis ook een bord en een naam ? Leuk woord, een pothuis, dat begrip kende ik niet.

  14. heee, wat bijzonder, zo’n pothuisje!
    ik heb het nog nooit gezien? wist zelfs niet dat het bestond??
    zo zie je maar hoe wijs ik word van jouw logjes, tagrijn! :-))

  15. J@ntje zegt:

    wat een kort “detail ” deze keer!
    ben gek op gekke uitbouwsels én lepelaars!!
    dat dan weer wel!!
    wens je een uitgebouwd weekend toe Tagrijn!!
    😉

  16. Lachen is dit, de lepelaar herkende ik uiteraard wel, nummer twee niet maar nummer drie wist ik tot op de centimeter waar hij staat.
    Heeft vroeger schijnbaar toch erg veel indruk op me gemaakt de Kraaierstraat en omgeving.

  17. Thérèse zegt:

    Is dit geen erg klein pothuis? Verder weer heel mooie details, vooral die lepelaar.

  18. tagrijn zegt:

    @Vedat: Ik heb echt geen idee. Ik kan me nog een, inmiddels ook verdwenen, pothuis herinneren, vlakbij een spoorwegovergang. Als ik daar als kind voorbij liep zag ik altijd ‘een halve meneer’ zitten

  19. Vedat zegt:

    Tagrijn, kan het dak van het pothuis omhoog, zodat er makkelijker toegankelijk is en mensen ook zonder te bukken bijvoorbeeld hun schoenen af kunnen geven.

  20. paco zegt:

    Bij ons zat het ook in de schuur

  21. Goh, ik had meteen associaties met een kolenhok. Bij ons zat dat vroeger in de schuur.

  22. Brimstone zegt:

    Een moeilijke dit keer Tagrijn. Niets goed, zelfs geen ‘oh ja’ achteraf.
    Het wapen in de dakkapel doet me aan de vlag denken. Laatst zag ik in Havelte een vlag wapperen en verbaasde me er over dat het de Leidse vlag was. Fout, het was wel degelijk de Haveltse vlag, alleen lijkt die (op het eerste gezicht) veel op de Leidse.
    http://www.vlaggen.fiberworld.nl/havelte.html

  23. sylvester zegt:

    Bij die derde zat ik te denken dat er een w.c in heeft gestaan hihihi fout dus.

  24. boomkruiper zegt:

    Wanneer gaan die Leidse sleuteltjes nu zingen? 😉

  25. lenie zegt:

    wat een bestaan ook !!!
    hopen maar dat dat uitbouwtje
    er nog lang mag staan 😉
    leuk om te weten trouwens had er
    weer nooit van gehoord !

  26. Hanny zegt:

    Wat een ruimte had die man! 😦

  27. Di Mario zegt:

    Zo’n soort vooronder hebben wij hier in de stad ook, heel apart, maar volgens mij is dat wel zo gemaakt dat je er via het huis in kan komen.
    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

